رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

احیای دوباره روابط ایران و کانادا

یک رسانه کانادایی با اشاره به این که نشانه‌هایی از بهبود روابط تهران – اوتاوا مشاهده می‌شود، گزارش داد: از سرگیری روابط کانادا با ایران از آن چه گفته می‌شود سخت‌تر است.

 

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا به نقل از رادیو بین‌الملل کانادا، خبر آزادی هما هودفر، شهروند ایرانی– کانادایی هفته گذشته در ایران امیدواری‌های تازه‌ای را برای آب شدن یخ روابط اوتاوا با تهران به وجود آورده است اما برقراری روابط دوباره با ایران فاصله زیادی از حرف تا عمل دارد.

پیتر جونز، استاد دانشگاه اوتاوا و کارشناس امور بین‌الملل و حوزه ایران در این باره گفت: ممکن است نشانه‌هایی مبنی بر این که پیشرفت‌های لازم برای برقراری دوباره روابط با ایران ایجاد شده مشاهده شود و این چیزی است که ایران امیدوار است برای هموار شدن مسیر بهبود در روابط به وجود آید.

براساس این گزارش، استفان هارپر، نخست‌وزیر پیشین محافظه‌کار کانادا در سپتامبر ۲۰۱۲ به بهانه‌هایی که هیچگاه ثابت نشد، روابط خود را با ایران قطع کرد که در پی آن سفارت اوتاوا در تهران تعطیل شد و دیپلمات‌های ایرانی در کانادا نیز خاک این کشور را ترک کردند.

اما جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا در ماه ژانویه در پی اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اغلب تحریم‌های کشورش علیه تهران را لغو کرد، توافقی که منجر به محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد.

این کارشناس کانادایی در ادامه گفت: هنوز مسائلی میان ایران و کانادا وجود دارد که سرعت تحرک در از سرگیری روابط میان دو کشور را با سختی مواجه می‌کند مگر این که به این مسائل رسیدگی شود.

او تصریح کرد: کانادا نام ایران را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است و ایرانی‌ها می‌خواهند و به روشنی مشخص کرده‌اند که نام کشورشان از این فهرست حذف شود اما کانادا آن را نپذیرفته است. بنابراین، به عنوان مثال، تا زمانی که هیچ یک از دو طرف موضع خود را در این مساله تغییر ندهد، یک تغییر اساسی در روابط، غیرمحتمل به نظر می‌آید.

این استاد دانشگاه اوتاوا افزود: با این حال تهران و اوتاوا می‌توانند کارهایی را برای بازگشایی سفارت‌های خود در کشور دیگر انجام دهند تا روند برقراری دوباره روابط دیپلماتیک آغاز شود. به عنوان مثال، دیپلمات‌های حاضر در هر یک از این کشورها می‌توانند جابه‌جا شوند و استوارنامه‌های‌شان به عنوان نمایندگان ایران و کانادا در کشور مقصد ارائه شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.