رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

جادوی انگلیسی بر سینمای آمریکا سایه افکند

جادوی جی‌کی رولینگ هنوز هم آن‌قدر قدرت دارد که تماشاگران را گروه گروه به سالن‌های سینما بکشاند هر چند که حداقل در آمریکا بدون حضور هری پاتر قدرت پیشین را ندارد.

به تازگی کمپانی برادران وارنر فیلم تازه‌ای بر اساس دنیای جادویی خالق سری داستان‌های «هری پاتر» به دنیای سینما معرفی کرده است که دیگر در آن قهرمانان داستان یک مشت کودک نیستند. «جانوران‌شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) که پیش‌درآمدی بر دنیای جادویی «هری پاتر» است هفته گذشته در آمریکا اکران شد و در افتتاحیه ۷۵ میلیون دلار فروخت. این میزان از فروش کافی بود تا «جانوران شگفت‌انگیز»‌ با اختلاف بسیار زیاد صدرنشین جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای آمریکا شود. ناگفته نماند که فروش افتتاحیه این فیلم از فروش افتتاحیه تمام فیلم‌های پیشین «هری پاتر» کمتر است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین،‌ فروش «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» در کشورهای خارجی امر متفاوتی بود. این فیلم در بسیاری کشورها از جمله کره‌جنوبی و روسیه افتتاحیه‌ای پرفروش‌تر از تک تک فیلم‌های سری «هری پاتر» داشت و در مجموع در این بازارها به فروشی برابر با ۱۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. به این ترتیب فروش جهانی «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» خیلی زود از مرز ۲۱۸ میلیون دلار گذشت. اکران این فیلم در چین دومین بازار بزرگ سینمای جهان و ژاپن دیگر بازار بزرگ سینمای آسیا آغاز نشده است.

«جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» آغازگر یک دنباله سینمایی پنج قسمتی است و موفقیت قسمت اول آن در گیشه راه را برای گسترش دنیای جادویی رولینگ در قسمت‌های بعد هموار می‌کند. داستان این فیلم سال‌ها پیش از اتفاقات «هری پاتر» روی می‌دهد و ادی ردمین نقش شخصیت اصلی داستان فردی به نام نیوت اسکمندر را بازی می‌کند. کار اسکمندر گردآوری مخلوقات جادویی است. او نویسنده کتابی است که سال‌های بعد هری پاتر و دانش‌آموزان در هاگوارتز می‌خوانند.

در هیاهوی اکران موفق «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» فروش «دکتر استرنج» محصول مشترک دیزنی و دنیای سینمایی مارول در سینماهای آمریکا به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سبب‌ استقبال تماشاگران از فیلم‌های در حال اکران و مانع از افت فروش شدید این فیلم‌ها شده بود اما هفته گذشته دوباره وضعیت به روال پیش از انتخابات بازگشت و «دکتر استرنج» نیز افت ۵۹ درصدی فروش را تجربه کرد. فروش این فیلم در جهان از مرز ۵۷۰ میلیون دلار گذشته است.

سومین فیلم پرفروش هفته گذشته سینمای آمریکا انیمیشن «ترول‌ها» محصول مشترکت فاکس و دریم‌ورکس بود. این فیلم با فروش ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری هفته گذشته، مجموع فروش آمریکای شمالی خود را به ۱۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رساند. فروش جهانی این فیلم ۲۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است. رده چهارم و پنجم پرفروش‌های سینمای آمریکا به ترتیب در اختیار تریلر علمی تخیلی «ورود» با بازی ایمی آدامز و کمدی «تقریبا کریسمس»‌ است.

«ورود» هفته گذشته ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخت و «تقریبا کریسمس» نیز با فروش ۷ میلیون دلاری هفته را به پایان رساند.

درست برخلاف «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» سه فیلم دیگر تازه اکران شده در آمریکا فروش خوبی نداشتند.

یکی از تازه‌های اکران هفته گذشته درام «مرز هفده سالگی» بود که در افتتاحیه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخت و در رده هفتم پرفروش‌های سینمای آمریکا ایستاد. سرمایه‌گذاران و سازندگان «مرز هفده سالگی‌»‌ امید داشتند که فروش افتتاحیه این فیلم به حدود ۱۰ میلیون دلار برسد. این فیلم با هزینه ۹ میلیون دلار ساخته شده است. «مرز هفده سالگی» با بازی هیلی استاینفلد، وودی هارلسون و بلیک جنر نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و با تحسین منتقدان سینمایی روبه‌رو شد.

«برایش خون بده»‌ (Bleed for This) در قیاس با «مرز هفده سالگی» وضعیت به مراتب بدتری داشت. این فیلم درباره مشت‌زنی به نام وینی پانینزا است که تلاش می‌کند پس از یک تصادف وحشتناک به میدان مبارزه بازگردد. «برایش خون بده» در بیش از یک هزار سالن سینما ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروخت.

بدون شک ضعیف‌ترین عملکرد گیشه را فیلمی از انگ لی کارگردان نام‌آشنای سینمای جهان داشت. فیلم «پیاده‌روی طولانی بین دو نیمه بیلی لین» (Billy Lynn's Long Halftime Walk) که پیش از این به صورت محدود در نیویورک و لس‌آنجلس اکران شده بود، هفته پیش در بیش از هزار سالن سینما اکران شد و در پایان هفته به فروشی برابر با یک میلیون دلار بسنده کرد.

لی این درام مدرن جنگ را با ۴۰ میلیون دلار بودجه ساخته و در فیلمبرداری آن در تکنولوژی‌هایی نوین بهره برده است که هیچ سالن سینمایی بدون تجهیزات تازه توان نمایش آن را ندارد و به همین دلیل همه جا در فرمت دیجیتال نمایش داده می‌شود.

با ورود به فصل جوایز سینمایی هر هفته یک مدعی بر پرده نقره‌ای ظاهر می‌شود. هفته پیش نیز دو فیلم مدعی «حیوانات شب‌زی» و «منچستر کنار دریا» به صورت محدود در آمریکا اکران شدند.

در این میان «منچستر کنار دریا» اثر تحسین‌شده کنت لونرگان در چهار سالن سینما در نیویورک و لس‌آنجلس اکران شد و به صورت میانگین در هر سالن سینما بیش از ۶۰ هزار دلار فروخت. «جانوران شب‌زی» هم در ۳۷ سالن سینما اکران شد و به صورت میانگین در هر سالن بیش از ۱۳ هزار دلار فروش داشت.

ردیف

نام فیلم

هفته اکران

فروش آخر هفته / میلیون دلار

فروش کل(در آمریکای شمالی) / میلیون دلار

۱

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاهشان

۱

۷۵

۷۵

۲

دکتر استرنج

۳

۱۷.۷

۱۸۱.۵

۳

ترول‌ها

۴

۱۷.۵

۱۱۶.۲

۴

ورود

۲

۱۱.۸

۴۳.۴

۵

تقریبا کریسمس

۲

۷

۲۵.۴

۶

هکسا ریج

۳

۶.۸

۴۲.۹

۷

مرز هفده‌سالگی

۱

۴.۸

۴.۸

۸

برایش خون بده

۱

۲.۴

۲.۴

۹

حسابدار

۶

۲.۱

۸۱.۳

۱۰

محبوس

۲

۱.۶

۶

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.