رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اثر هنری محمدرضا شجریان در حراجی فروخته میشود

مالک مجموعه «گوهران» درباره‌ی حراج ۱۰۰ اثر از مجموعه شخصی‌اش به نفع کودکان دارای نقص ایمنی اولیه، گفت: این آثار از ۴۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری پایه شده‌اند و اصالت همه آن‌ها نیز تایید شده است.

 نشست خبری «حراج گوهران» با حضور سعیده آبشناسان (صاحب مجموعه گوهران) و همایون ارشادی (بازیگر سینما و مجری حراج) در حالی امروز (۲۳ آذرماه) برگزار شد که آثار قرارگرفته در این حراجی روی دیوار بودند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، آبشناسان در این نشست درباره‌ی ایده‌ی برپایی این حراج، گفت: درگذشت یکی از دوستان مجموعه‌دار من و وضعیت اسفناک آثار او هشت‌ماه پس از درگذشتش که یکی از این آثار هم متعلق به سهراب سپهری بود، من را به این فکر انداخت که یک بانی باشم و انگیزه‌ای در مجموعه‌داران ایجاد کنم. درست است که خریدن اثر هنری از هنرمندان و حمایت از آن‌ها، کار بسیار خوبی است، اما انباشته شدن آن‌ها و از بین رفتن‌شان پس از گذشت سال‌ها فایده‌ای ندارد. اگر هنر بخواهد جاودانه شود، باید کارها تبدیل شوند و فروش تعدادی از آن‌ها در یک جریان خیرانه قرار گیرد.

او ادامه داد: کودکان، مقوله‌ای هستند که من همیشه درگیر آن هستم. خودم فرزندی ندارم، اما کودکان را خیلی دوست دارم، چون آن‌ها معصوم و بی‌گناه هستند. به همین دلیل، تصمیم گرفتم تمام عواید این حراج را صرف ساخت بیمارستانی برای کودکان دارای نقص ایمنی اولیه کنم.

این مجموعه‌دار همچنین اظهار کرد: متاسفانه برای این کودکان، امکانات لازم در ایران وجود ندارد. بیمارستان تخصصی ندارند و خیریه‌ای هم به‌طور خاص به آن‌ها نمی‌پردازد. به‌دلیل وجود برخی حساسیت‌ها در جامعه تصمیم گرفتم به‌صورت شخصی متولی این جریان باشم. برای ساخت بیمارستان، چند زمین در منطقه ۲۲ دیده شده که نهایتا یکی از آن‌ها خریده می‌شود. یک گروه هم از ایتالیا دعوت شده است که در ساخت این بیمارستان مشارکت مالی خواهد داشت.

آبشناسان درباره مجموعه‌ای که قرار است در حراج ارائه شود، گفت: ۱۰۰ اثر از مجموعه من که آثار نقاشان مطرح هستند و آثارشان در حراجی‌های داخلی و خارجی حضور داشته، در این حراجی به فروش گذاشته می‌شوند. آثاری از جعفر روحبخش، حسین زنده‌رودی، فریده لاشایی، منوچهر شیبانی، محمدرضا شجریان و … در این حراج چکش زده می‌شوند. قیمت پایه این آثار از ۴۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان است که خودم به واسطه ۲۰ سال فعالیت در این حوزه، کار قیمت‌گذاری را انجام داده‌ام. من ۲۰ سال پیش شاگرد خانم سیحون بودم و با سبک‌های گالری‌داری و مجموعه‌داری آشنا هستم.

او درباره‌ی تک اثر محمدرضا شجریان – خواننده – در این حراجی نیز گفت: اثر خوشنویسی شجریان که در این حراجی ارائه می‌شود، به سال ۱۳۵۰ متعلق است. آقای شجریان ۶۵ سال است که با دایی من (مرتض کاخی) دوست است و به همین دلیل، من از سن کم با هنرمندان ارتباط داشته‌ام.

این مجموعه‌دار درباره اصالت آثار این حراج نیز اظهار کرد: این آثار مستقیما از خود هنرمند خریده شده‌اند. بنابراین اصالت آن‌ها تایید شده است.

آبشناسان در پاسخ به این پرسش که چرا همایون ارشادی را برای اجرای این حراج انتخاب کرده است، توضیح داد: همایون ارشادی از دوستان قدیمی خانواده ماست و علت انتخابش این بود که او حتی در آثارش هم بازی اغراق‌آمیزی ندارد و همیشه خودش است. هنر به‌طور ذاتی در وجود ارشادی است و افتخاری نصیب من شده که او در این حراج حضور دارد.

او همچنین گفت: با توجه به این‌که علاوه بر خریداران و مجموعه‌داران، چند مهمان خارجی، سفیر و رایزن فرهنگی را هم به حراج دعوت کرده‌ایم، ترجیح دادیم کاخ نیاوران را به‌دلیل فضای تشریفاتی و موارد ایمنی برای برگزاری این حراج انتخاب کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، همایون ارشادی درباره‌ی حضورش در حراج «گوهران» گفت: اجرای یک حراج آثار هنری، شغل مهمی است و نکات ظریفی دارد. من پیش از این یک‌بار این کار را تجربه کرده‌ام.

وی همچنین اظهار کرد: اغلب نقاشان این آثار در قید حیات هستند، بنابراین اصالت آن‌ها تایید شده است.

او افزود: من برحسب تصادف بازیگر شدم و خودم معماری خوانده‌ام. با هنرهای تجسمی بزرگ شده‌ام و از کودکی نقاشی می‌کشیدم. این ارتباط کم‌کم کمرنگ‌تر شد تا این‌که پس از بازگشت به ایران، با گالری‌دارها آشنا شدم و نمایشگاه‌های زیادی را دیدم.

 «حراج گوهران» با ارائه ۱۰۰ اثر هنری ۲۶ آذرماه ساعت ۱۷ در کاخ نیاوران، سالن آبی برگزار می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.