رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نرخ ارز مبادله ای همچنان ۳۲۰۰ تومان است

سخنگوی دولت در نشست خبری به بیان عملکرد دولت در حوزه های مختلف همچون طرح های عمرانی، تسهیلات مسکن مهر، محیط زیست، حمل و نقل مدیریت نرخ ارز پرداخت و در حوزه سیاسی علاوه بر موضوعات داخلی به اظهارت نخست وزیر انگلستان پاسخ داد.

 محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری و در تشریح اقدامات دولت از اختصاص ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح های عمرانی خبر داد افزود: این در حالی است که هدفگیری اعتبار برای این طرح ها تا پایان سال جاری، ٣٧هزار میلیارد تومان بوده است.
به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: همچنین طی هشت ماه گذشته ١۸هزار و ۳۸۰ واحد تولیدی از ١۲هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برخوردار شدند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تسهیلات مسکن مهر نیز گفت: هزار میلیارد تومان برای کمک به تأسیسات وتجهیزات مسکن مهر تخصیص داده شده بود که در جلسه گذشته هیات دولت تصویب شد تا قیمت تمام شده برای متقاضیان ارزانتر شود.
نوبخت اضافه کرد: در لایحه بودجه سال آینده بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به عنوان اولویت محیط زیست در نظر گرفته شده است.
سخنگوی دولت همچنین از تصویب پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری ها برای تادیه مطالبات خبر داد و گفت: تا کنون ۳۴ هزار و ۹۵۵ تاکسی فرسوده نیز از ناوگان حمل و نقل خارج شده اند.
وی درباره سفرهای استانی دولت نیز گفت: این سفرها پایان یافت، سفر در تهران مربوط به خود تهران و فیروزکوه است. در حال حاضر پیگیر مصوبات سفر استانی هستیم وگزارش آن ارایه خواهد شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که گفته می شود دولت در نوسانات نرخ ارز به دنبال سود است، نرخ ارز مبادله ای را همچنان ۳۲۰۰ تومان اعلام و اظهار کرد: دولت روند نوسانات را واقعی نمی داند و کاهش خواهد یافت. امیدوارم بانک مرکزی از ابرازها استفاده و مدیریت کند.
وی تاکید کرد: این وضعیت بازار آزاد است و به نفع دولت نیست؛ دستاورد دولت ثبات در بازار است. حتی دولت حاضر شد بدهی خود را از طریق بازار سرمایه با سود ٢٠ الی ٢٢درصد تامین کند و از روش بازار آزاد ارز تأمین کند.
سخنگوی دولت یادآور شد: کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی معتقدند این افزایش نرخ ارز فصلی است و کاهش می یابد.
نوبخت در پاسخ به اقدامات دولت نسبت به طرح های عمرانی ، اظهارداشت: دولت مجبور شد در ۶ ماهه نخست سال گذشته به دلیل کاهش شدید قیمت نفت، از درآمد سال مانده خود استفاده کند به همین دلیل از مهرماه سال گذشته به طرح های عمرانی هزینه ای پرداخت نشد .
نوبخت گفت: در نیمه اول امسال وضع درآمدی دولت خوب بود و میزان فروش نفت نیز نسبت به گذشته بهتر شده است چرا که در حال حاضر بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت روزانه بفروش می رسانیم که در مدت مشابه این رقم یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بود .
وی افزود: در حال حاضر متوسط فروش نفت از ابتدای سال جاری بالای ۴۰ دلار است ضمن اینکه آینده شرایط نفت نیز روشن است. در جلسه اخیر اوپک نیز توانستیم موانع نابحق را برطرف کنیم ، هرچند محدودیت های فراوانی وجود دارد اما هنر در این است که با محدویت منابع، رشد اقتصادی داشته باشیم .
سخنگوی دولت اظهارداشت: از همه اقشار مردم استدعا داریم که به دولت اعتماد کنند و از محدودیت های دولت مطلع باشند. بسیاری از مطالباتی که دولت پرداخت کرده مرتبط با دولت های گذشته است اگر چه دولت یازدهم خود را موظف می داند که انتظارات مردم را فراهم کند و پاسخگو باشد .
نوبخت با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده بیشترین سهم به اعتبارات رفاه اجتماعی تخصیص یافته است ، افزود: در بخش رفاه اجتماعی ۷۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ، آموزش و پژوهش ۵۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ، دفاعی و امنیتی ۵۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و بخش سلامت ۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: اینکه گفته می شود دولت همه چیز را در مذاکره دنبال می کرده و به امور دفاعی توجهی ندارد، اینطور نیست.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با وجود قطعی شدن حکم بابک زنجانی چه میزان از بدهی های وی وصول شده است؟ گفت: تاکنون پولی حاصل نشده است و از ایشان تنها اموالی به جای مانده است که اگر بخواهیم بدهی ایشان را به قیمت امروز محاسبه کنیم، بیش از آن میزانی خواهد بود که مطرح شده است .
نوبخت در پاسخ به اینکه اخیرا سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشته که در مورد پرونده بابک زنجانی از چهار وزیر و رییس بانک مرکزی دولت گذشته سئوالاتی انجام شد و دولت یازدهم از این افراد شکایتی را مطرح نکرده است، گفت: دولت همچنان پیگیر این موضوع است و مستندات آن را به دستگاه قضایی ارائه کرده است .
وی ادامه داد: در جلسه گذشته مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز که سخنگوی دستگاه قضا یکی از اعضای آن است، گزارشی دادند و از سوی دولت نیز اعداد و ارقامی تحویل دستگاه قضا شد که باید منتظر نظر دستگاه قضایی باشیم .
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه گفته می شود تیم اقتصادی دولت اختلافاتی نسبت به تغییر پول کشور داشتند، اظهارداشت: در حال حاضر مردم در مراودات خود همواره از تومان استفاده می کنند و ریال تنها بر روی کاغذ کاربرد دارد .
نوبخت افزود: این مساله در قانون بانک مرکزی آورده شده بود و دولت تلاش کرد در این زمینه لایحه ای را به مجلس شورای اسلامی بدهد. از سوی دیگر با توجه به برخی اظهار نظرها نمی خواهیم مشکلات عالم خلقت را حل کنیم، ضمن اینکه ارتباط ریال و تومان همچنان وجود دارد .
وی اضافه کرد: اینکه همه دولت راضی هستند یا خیر این موضوع در دولت به تصویب رسید.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته می شود در مساله تصادف قطار سمنان، اسناد جعلی ارائه شده است، گفت: در خصوص این مساله فراتر از تیم بررسی گزارش هایی صورت گرفته است که وقتی به اتمام برسد دلایل این حادثه غم انگیز و ناراحت کننده اطلاع رسانی خواهد شد .
نوبخت افزود: اینکه نماینده ای مطلبی را در این خصوص گفته است، مسئول ارائه مطالب خودشان است. با توجه به این همه سیستم های نظارتی که در حال بررسی بوده و هستند، نمی دانم این نماینده آن همه اطلاعات را از کجا آورده است؟
وی در پاسخ به اینکه در لایحه بودجه سال آینده بودجه فرهنگی چه میزان رشد داشته است؟ اظهارداشت: در لایحه بودجه سال ۹۶ به بخش فرهنگ ۹ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان تخصیص داده شده که بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.
سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت پرونده حقوق های نامتعارف و اختلاف های آماری در پرونده دریافتی ها نیز گفت: به نظر می رسد این مساله تا ۲۹ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت اما بررسی های در این زمینه تمام شده است .
نوبخت توضیح داد: از مجموع بررسی حقوق های ۹۳ هزار و ۴۷۰ مدیر دولتی ۳۹۷ نفر بیش از میزان تعیین شده ۲۰ میلیون تومان حقوق مدیریت دریافت می کردند که تماما مبالغ را بازگردانند و این افراد مدعی هستند که اگر غیر حق گرفتند باید مشخص شود. قانونی که امسال مصوب شده نباید برای سال های گذشته استفاده شود و نباید دریافتی ها را بازگردانند اما در نهایت بازگردانند .
وی افزود:کل این رقم با حق یا ناحق که بالای ۲۰ میلیون تومان دریافت می کردند ۲۳ میلیارد تومان است؛ اگر چه هر فردی یک ریال هم ناعادلانه دریافت کرده باشد، باید پس دهد و باید قوانینی وضع کنیم که جلوی دریافتی های ناعادلانه را بگیرد، مگر اینکه بگویند ۳۹۷ چوبه دار آماده کنیم و این افراد را دور شهر بچرخانیم .
سخنگوی دولت اضافه کرد: نباید این مسایل را سیاسی کنیم. حتی در برخی از موارد دادستانی دیوان محاسبات افراد را مجرم نیز ندانسته است اما این افراد به جهت همکاری همه دریافتی ها را پس دادند. حتما قوه قضاییه همه دستگاههای خارج از قوه مجریه را نیز مورد رسیدگی قرار خواهد داد .
نوبخت با بیان اینکه تشکیل پرونده مهم نیست بلکه مهم خروجی آن است ، گفت:از دستگاه قضایی می خواهیم هر فردی جرمی مرتکب شده باشد را اطلاع رسانی کند و قطعا با فرد برخورد خواهد شد. اگر چه این موضوع تمام شدنی نیست.
وی در پاسخ به اینکه در بودجه سال آینده افزایش حقوق کارمندان چگونه خواهد بود؟ اظهارداشت: افزایش ۱۰ درصدی که در بودجه اشاره شده عام و کلی است و دولت از سال گذشته حقوق افرادی را که زیر ۱٫۵ میلیون تومان دریافتی داشتند از ۱۲ درصد تا ۲۰ درصد افزایش داد .
سخنگوی دولت افزود: در سال جاری نیز دولت تصمیم دارد نحوه افزایش را بازنگری کند و تعادلی بین حقوق دریافتی بازنشستگان وشاغلین قبل از اجرای قانون خدمات کشوری داشته باشیم. برای این منظور در ردیف بودجه هزار میلیارد تومان لحاظ شده است .
نوبخت در پاسخ به اینکه دولت برای موضوع ترافیک کلان شهرها چه برنامه ای دارد؟ گفت: دولت همواره در این زمینه مساعدت هایی را برای کلان شهر ها داشته است. دولت برای کمک به بخش مترو پول های متنوعی داده است و به همین منظور هفته گذشته در دولت نیز ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای شهرهای کوچک مصوب شد. بنابراین نباید با موضوعات سیاسی برخورد کرد و اخلاق برای دولت از همه چیز مهمتر است .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته می شود خرید تضمینی گندم برای سال آینده تنها ۲ درصد رشد داشته است ، افزود: نباید به این مساله درصدی نگاه کنیم؛ در سال ۹۲ درآمد دولت چه قدر بود و چه میزان افزایش داد. این رقم را نسبت به سال ۹۱ که قیمت خرید تضمینی ۴۰۰ تومان بود و الان که به ۱۲۷۰ تومان رسیده مقایسه کنید .
نوبخت افزود: دولت مصمم به کمک به کشاورزان است و رقم ۱۳۰۰ تومان برای سال آینده را شورای اقتصاد مصوب کرده است. اگر چه بار مالی زیادی برای دولت دارد ولی اگر دولت باز هم بتواند به کشاورزان کمک خواهد کرد .
وی در پاسخ به اینکه نگاه دولت در بودجه سال آینده نسبت به کاهش نرخ بیکاری چگونه بوده است، گفت: دولت می بایست بطور متوسط سالانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار شغل ایجاد کند و برای اینکه نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم تک رقمی شود می بایست سالانه ۹۰۰ تا ۹۳۰ هزار شغل ایجاد شود .
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت این مساله را هم از مسیر سرمایه گذاری و هم تخصیص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار به بخش کاهش نرخ بیکاری ادامه می دهد تا فاصله بین ۷۵۰ هزار تا ۹۳۰ هزار فرصت شغلی را تکمیل کند .
نوبخت در پاسخ به اینکه دولت نسبت به مطالبات بنیاد شهید و ایثارگران چه برنامه ای دارد، گفت: تاکنون بخش قابل توجهی از مطالبات معوق ایثارگران پرداخت شده است و یکهزار و۲۰۰ میلیارد تومان بیمه تکمیلی ایثارگران از طریق شرکت بیمه گر در حال اقدام است .
وی به اخبار برطرف شدن اشغال حلب اشاره کرد و گفت: اخبار امید بخش و خوشحال کننده ای در روزهای گذشته وجود داشت که دولت قانونی و مردمی سوریه درحال رفع اشغال حلب از دست تروریست ها است.
وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران و همه افرادی که به حقوق بشر اعتقاد دارند از سرکوب تروریست های واقعا سفاک و بی رحم که چندین سال دست به جنایت زدند، خوشحال خواهند بود.
سخنگوی دولت اضافه کرد: البته کشورهایی در این ایام به دنبال آن بودند که طرحی در شورای امنیت به تصویب برسانند که بتوانند تروریست ها را در منطقه نگهدارند که این ها باید شرمسار باشند.
نوبخت خاطرنشان کرد: مقاومت در راه حق، همیشه پیروز است
نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می شود هیاتی تجاری از روسیه وارد کشور شده است، گفت: از این موضوع بی خبرم.
وی در پاسخ به اینکه پیامد نهایی شدن قرارداد بویینگ در اجرای برجام چه اثراتی خواهد داشت؟ اظهار داشت: این مسئله نکاتی دارد که می بایست در سازمان برنامه و بودجه رسیدگی شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا نسبت به اهانت های حسن عباسی شکایت خواهد شد یا خیر؟ گفت: هتاکی های این فرد همیشگی است. ایشان نسبت به همه چیز اظهار نظر دارند ولی مدعی العموم می تواند نسبت به جرائم و بزه ها ورود کند.
نوبخت افزود: ان شاءالله قوه قضاییه نسبت به این نوع اتهامات و هتاکی ها ورود خواهد کرد و ای کاش این افراد در هتاکی ها ادب را رعایت می کردند. به نظر می رسد قوه قضاییه می تواند به راحتی در این زمینه اقدام کند.
وی در پاسخ به اینکه اخیرا سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت فردی که نسبت به دولت هجمه هایی را وارد کرده بود خبر داده است، آیا این فرد همان آقای عباسی است یا خیر، گفت: از این موضوع بی اطلاع هستم.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا دولت با قوه قضاییه جلساتی را در خصوص لغو سخنرانی ها و آنچه در مشهد اتفاق افتاد، داشته است؟ گفت: این خواست دولت است، بویژه رییس جمهوری در چارچوب فکری خود به این مسائل حساس هستند و به این منظور دو نفر از وزرا را مسئول پیگیری این مسئله کرده اند.
نوبخت اظهار داشت: درحال حاضر این مسئله در قوه مقننه و قضاییه در حال پیگیری است و دولت اقدامات خود را در جهت ارزیابی های لازم انجام داده است. این مسئله مربوط به همه قوا است و امیدواریم از این پس این نوع اتفاقات نیفتد.
نوبخت در پاسخ به اینکه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با توجه به حادثه قطار سمنان در مجلس مطرح شده است، دولت در این خصوص چه نظری دارد؟ گفت: آقای آخوندی وزیری مطلع، با دانش و فعال است و به رغم منابع محدود، در این مدت اقدامات قابل توجهی انجام داده است.
وی افزود: اینکه این موضوع را به عدم کفایت ایشان ربط دهیم، باید منصفانه تر بحث شود. اگرچه طرح استیضاح حق نمایندگان است ولی فراموش نکنیم عده ای از مردم جان پاک خود را از دست دادند و وزیر راه و شهرسازی نیز از این مسئله متاثر شد. بنابراین فکر می کنم باید میزان مسئولیت ها را محاسبه کنیم.
سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد: آقای آخوندی با این سوابق، تجربه و فعالیت بتواند در این جایگاه به مردم خدمات فراوانی ارائه دهد.
نوبخت در پاسخ به نظر دولت نسبت به اظهارات نخست وزیر انگلیس واینکه سطح روابط به کاردار کاهش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: قطعا اظهارات وی مداخله جویانه است و موجب نا امنی در منطقه می شود. اینکه فردی از اروپا بیاید و نسبت به منطقه خلیج فارس اظهار نظر کند، درست نیست .
وی جمهوری اسلامی ایران را صاحب اقتدار و عامل امنیت منطقه توصیف کرد و افزود: نسبت به چنین سخنان ناروایی از سوی همه مسئولان پاسخ مناسب داده شده است و اقدامات مناسب نیز صورت خواهد گرفت.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه ایا دولت نسبت به اظهارات نماینده ورامین در مراسم رای گیری وزراء شکایتی را مطرح کرده است یا خیر؟ گفت: ایشان همواره در سخنرانی هایشان مخالفت خود را با دولت اعلام کرده اند، ولی بعید می دانم نسبت به این موضوع شکایتی مطرح شده باشد. هرچند اگر تهمت وافترایی صورت گرفته باشد، قابل پیگیری است.
نوبخت افزود: مجلس دهم واقعا مجلس محترمی است و با دولت در جریان برنامه ولایحه بودجه همراهی داشته و کمک کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.