رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۱۰ فیلم برتر سینمای جهان در ۲۰۱۶

اگر شما هم عشق فیلم هستید و می خواهید از فهرست بهترین فیلم ۲۰۱۶ باخبر شوید در این مقاله که توسط تایم در آستانه آغاز سال نوی میلادی منتشر شده با ما همراه باشید تا ۱۰ بهترین فیلم ۲۰۱۶ را به شما معرفی کنیم.

 

۱۰. آب‌های کم عمق (The Shallows)

در این فیلم مهیج و ترسناک درباره‌ی تقابل یک زن و طبیعت، به کارگردانی خائومه کولت سِررا، موج‌سواری ماهر به نام نانسی آدامز با هنرنمایی بلیک لایولی در مبارزه‌اش علیه موجودی بزرگ و مخوف در اعماق آب به پیروز می‌رسد.

به گزارش اینتیتر به نقل از بازده، گاهی اوقات لذت تماشای فیلم‌های خوب صرفا ناشی از جذابیت‌های بصری فیلم نیست.

این فیلم می‌تواند خلاف نقل قول معروف ژان لوک گدار را ثابت کند که می‌گوید: یک دختر و یک کوسه تمام آن چیزی است که برای یک فیلم به آن نیاز دارید.

۹. هر کی یه چیزی می‌خواد!! (Everybody Wants Some!!)

فیلم هر کی یه چیز می‌خواد!! روایت لحظه به لحظه از رویدادهایی ناگوار است که چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی ۱۹۸۰ برای گروهی از بازیکنان بیس‌بال دانشگاهی رخ می‌دهد.

ریچارد لینکلِیتر این فیلم شاد ورزشی را “‌دنباله‌ی معنوی‌“‌ فیلم دیگرش با نام مات و مبهوت ساخته‌ی ۱۹۹۳ می‌داند.

این فیلم که تا حدودی کمدی، شاد، و دوست‌داشتنی است، اساس تمامی خواسته‌ها و نیازهای جوانان را بازگو می‌کند، خواسته‌ها و نیازهایی که به آسانی قابل شناسایی‌اند ولی به گونه‌ای عذاب‌آور غیر قابل بیان.

۸. لالا لند (یا سرزمین لالا) (La La Land)

بعضی روزها، این جهان برای اجرای موسیقی مدرن و جدید، آن‌چنان بزرگ و آن‌چنان آزاد به نظر نمی‌رسد.

ولی دیمین شزل با فیلم لالا لند جایی را برای چنین موسیقی در جهان باز کرد، و برای‌اش جهانی بهتر آفرید.

اما استون و رایان گاسلینگ چنان عاشقانه می‌خوانند و می‌رقصند، گویی تمام لس‌آنجلس صحنه‌ی نمایش رویایی آن‌ها است. هیچ چیز دقیقا مطابق برنامه‌های‌شان پیش نمی‌رود، ولی این همان جذابیتی تلخ و شیرین است که این فیلم را درخشان و دوست‌داشتنی کرده است.

این فیلم، عاشقانه‌ای است از عشق ورزیدن به یک شهر، و عشق ورزیدن به عشق، در معنی حقیقی کلمه.

۷. برج (Tower)

این فیلم غیر داستانی ساخته‌ی کیت میتلند به شرح وقایع مربوط به تیراندازی در دانشگاه تگزاس در اول آگوست ۱۹۶۶ می‌پردازد که در آن فردی از بالای برج ساعت با اسلحه ۱۶ نفر را به قتل رساند؛ این فیلم با همه‌ی فیلم‌های مستند که تاکنون ساخته شده، متفاوت است.

میتلند در این فیلم مستند برخی فیلم‌های آرشیوی، شهادت شاهدان عینی و تصاویر انیمیشن را با برخی جلوه‌های زنده و ترسناک ترکیب کرده است.

ولی این فیلم به دلیلی دیگر این چنین قابل توجه و ارزشمند است:

چه چیز باعث می‌شود فردی غریبه زندگی‌اش را برای نجات جان‌تان به خطر بیندازد؟ مستند برج این حس را به شما منتقل خواهد کرد.

۶. منچستر کنار دریا (Manchester by the Sea)

کیسی افلک نقش فردی تنها، ناراحت، و افسرده را بازی می‌کند که به شکلی ناگهانی مجبور می‌شود سرپرستی برادرزاده‌ی نوجوان‌اش را بر عهده بگیرد.

این تمام آن چیزی است که در فیلم منچستر کنار دریا به کارگردانی کنت لونرگان اتفاق می‌افتد، ولی سحر و جادوی این فیلم قوی و لطیف در نحوه‌ی ارتباط لونرگان و هنرپیشه‌های این فیلم با مخاطب و در پیام‌هایی نهفته است که به سبک چارلز دیکنز با جزییات فراوان به تصویر کشیده شده‌اند.

این فیلم نیز، مانند تمامی فیلم‌های دیگر لونرگان، به شما امکان می‌دهد به گونه‌ای با شخصیت‌های آن زندگی کنید که گویی مدت‌ها است آن‌ها را می‌شناسید.

گاهی اوقات ممکن است از آن آدم‌ها خوش‌تان نیاید. ولی شاید در آخر، نظرتان درباره‌شان عوض شود.

۵. سکوت (Silence)

سکوت اثر مارتین اسکورسیزی که از رمانی به همین نام اثر نویسنده‌ی ژاپنی، اندو شوساکو بر گرفته شده، فیلمی قوی و باشکوه است درباره‌ی ماهیت ایمان و مفهوم خدا.

مشکلاتی بسیار در مقابل این فیلم قرار داشت، و اسکورسیزی توانست از پس آن‌ها بر آید.

اندرو گارفیلد و آدام درایور در نقش مبلغین مذهبی پرتغالی در قرن هفدهم که برای گسترش مسیحیت به ژاپن رفته بودند، عملکردی عالی و بازی فوق‌العاده از خود به نمایش گذاشتند.

این فیلم به روایت اسکورسیزی، داستانی قابل تعمق و محزون است؛ هم‌چون کتاب نیایشی است که به شکلی استادانه تذهیب شده است ‌و زیبایی بی‌رحمانه‌ای را به تصویر می‌کشد.

۴. او (Elle، به فرانسه ضمیر سوم شخص مفرد)

پل ورهوفن را هیچ وقت نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا چه بخواهید و چه نخواهید، وی شایسته‌ی تقدیر و توجه است.

ایزابل هوپر، در دوران پر شکوه ابتدای سالخوردگی‌اش، نقش زن اشرافی اهل پاریس را بازی می‌کند که در خانه‌اش مورد حمله و تجاوز قرار گرفته است و داستان حول محور این شخصیت می‌گردد.

این فیلم مخاطرات پنهان سیاست‌های جنسی پیچیده را هم‌چون میدان مین به تصویر می‌کشد، و ورهوفن و بازیگران‌اش در جستجوی یافتن خوی وحشی و ناشناخته‌ی تمایلات جنسی زنانه، به خطوط قرمز نزدیک شده‌اند (و شاید هم پا را از آن فراتر نهاده‌اند). فیلم “‌او‌”‌ یکی از جسورترین و چالش‌انگیزترین فیلم‌های امسال – و البته، تا حدودی دور از انتظار، یکی از جالب‌ترین و خنده‌دارترین‌ فیلم‌های ۲۰۱۶ لقب گرفته است.‌

۳. دوست داشتن(Loving)

برده‌داری در ۱۸۶۵ در ایالات متحده منسوخ شد، ولی تا همین چند دهه‌ی پیش – یعنی تا ۱۹۶۷ –  نیز ازدواج دو نفر با نژادهای مختلف در برخی ایالت‌های آمریکا غیر قانونی بود.

این فیلم ساخته‌ی جف نیکولز داستان عشق زوجی به نام‌های ریچارد و میلدرد (با بازی جوئل اجرتون و روث نگا) را روایت می‌کند؛ داستان عشقی میان مردی سفید پوست و زنی رنگین پوست که در ایالت خود، ویرجینیا، علیه قوانینی مبارزه می‌کند که ازدواج سفید پوستان را با رنگین پوستان ممنوع کرده است؛ وی در نهایت در این مبارزه به پیروزی ‌می‌رسید.

روش کنترل شده و استادانه‌ی نیکلوز باعث شد فیلم دوست داشتن حسی بی‌واسطه و زنده را به مخاطب انتقال دهد و بهترین فیلم ۲۰۱۶ باشد. هم‌چنین این فیلم به یادمان می‌اندازد که غالبا تغییر از حاشیه آغاز می‌شود.

۲. پترسون (Paterson)

آدام درایور در فیلم پترسون در نقش راننده‌ی اتوبوسی که هر روز خیابان‌های شهر پترسون نیوجرسی را می‌پیماید، بسیار عالی و فوق‌العاده ظاهر شد. اتفاقا نام وی نیز پترسون است، و در اوقات بیکاری‌اش در روز شعر می‌گوید.

جیم جارموش، کارگردان این فیلم، برای شهرهای عجیب و درهم و برهم آمریکا نسخه‌ای عاشقانه تجویز کرده است، و با این فیلم نشان داده است کارهایی که در اوقات فراغت‌مان انجام می‌دهیم می‌توانند حقیقت وجودمان را تعریف کنند.

این واقعا بهترین فیلم ۲۰۱۶ است.

 

۱. مهتاب (Moonlight)

داستانی عاشقانه؛ داستان یک مادر و پسر، داستانی درباره‌ی انزوا و جدایی از جهان؛ داستانی که در آن عاقبت به این نکته پی می‌بریم که راهی جز پیوستن به جهان اطراف‌مان وجود ندارد.

فیلم مهتاب به کارگردانی بری جنکینز دارای چندین سطح است، ولی با ظرافتی شگفت‌انگیز مخاطب را روی موجی می‌نشاند و به آرامی وی را در مکانی می‌گذارد که هرگز انتظارش را ندارد. سه بازیگر فوق‌العاده نقش شایرن را در دوره‌‌های مختلف زندگی‌اش ایفا می‌کنند – از کودکی‌اش در میامی تا دوران بزرگسالی‌اش که به عنوان قاچاقچی حرفه‌ای مواد مخدر در خیابان‌ها فعالیت می‌کرد، ولی این فیلم از بازیگران فوق‌العاده‌ی دیگر نیز بهره برده است که به خوبی از عهده‌ی اجرای نقش مکمل بر آمده‌اند، بازیگرانی هم‌چون اندره هلند، نائومی هریس، ماهرشالا علی، و جنل مونی.

در این بهترین فیلم ۲۰۱۶ هیجان‌انگیز هیچ یک از جزییات کوچک و ضمنی نیز نادیده گرفته نشده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.