رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اولین گام ترکیه برای تغییر نظام حکومتی

لایحه اعطای اختیارات اجرایی به رئیس‌جمهور و تغییر نظام حکومتی ترکیه امروز (جمعه) در نخستین گام در کمیسیون‌ قانون اساسی پارلمان تصویب شد و قرار است پارلمان به زودی درمورد آن رای‌گیری کند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: کمیسیون قانون اساسی پارلمان پیش‌نویس قانون اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرده و راه را برای مطرح شدن لایحه مربوط به افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در مجمع عمومی پارلمان را هموار ساخته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، حزب عدالت و توسعه پیشنهاد حذف پست نخست وزیر که اکنون در اختیار بنعالی ییلدیریم است و همچنین افزایش تعداد کرسی‌های پارلمان از ۵۵۰ به ۶۰۰ کرسی را داده است. این اصلاحات قانون اساسی ۳ هفته پیش از سوی ۳۱۶ نماینده حزب عدالت و توسعه ارائه شده است. انتظار می‌رود پارلمان ترکیه که تحت کنترل ائتلاف این حزب با حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه قرار دارد به این لایحه رای مثبت بدهد.

لایحه مذکور نیازمند بیش از ۳۳۰ رای برای تصویب در پارلمان است در حالی که این ائتلاف ۳۵۵ کرسی دارد. در صورت تصویب این اصلاحات قانون اساسی در پارلمان یک همه پرسی باید درباره آن برگزار شود که انتظار می‌رود این همه پرسی اوایل بهار اجرا شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.