رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

زلزله در روابط مسکو و واشنگتن

اوباما که روسیه را به تقلب در انتخابات به نفع ترامپ محکوم کرده، امروز دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس و تحریم رئیس سازمان اطلاعات روسیه را امضاء کرد و گفت «این همه پاسخ ما به روسیه نیست.»

در ادامه تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر دخالت ادعایی روس‌ها در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ، آمریکایی‌ها موضعی سرسختانه گرفتند و جمعی از دیپلمات‌های روس را اخراج کردند.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، آنطور که خبرگزاری اسپوت‌نیک گزارش داده، در اولین اقدام، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۶ مقام و ۵ نهاد و شرکت روسی را به دلیل دست داشتن در «اقدام شرورانه سایبری علیه منافع و امنیت ملی آمریکا» تحریم کرد.
دولت اوباما مدعی است که هکرهای روسی به دستور مقامات دولت این کشور، به سامانه الکترونیکی انتخابات آمریکا حمله کرده‌اند و به نفع دوست آقای پوتین، یعنی دونالد ترامپ گام برداشته‌اند. دولت روسیه بارها از آمریکایی‌ها خواسته مدرک ارائه کنند.
فهرست تحریمی‌های امشب وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۶ فرد و ۵ نهاد از جمله سرویس فدرال امنیت روسیه دیده می‌شوند.
آمریکایی‌ها همچنین گفته‌اند که جزئیات فنی حملات هکرهای روسی را افشا می‌کند تا دیگر کشورها بتوانند در برابر آن از خود دفاع کنند.
اوباما و دولتمردانش البته به این تحریم بسنده نکرده‌اند و دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس مستقر در واشنگتن و فرانسیسکو هم صادر شده؛ یک مقام بی‌نام به رویترز گفته که این افراد در پاسخ به «آزار دیپلمات‌های آمریکایی در مسکو» اخراج شده‌اند و ۷۲ ساعت وقت دارند که خاک آمریکا را ترک کنند.
آمریکا همچنین دو ساختمان متعلق به دولت سوریه در مریلند و نیویورک را تعطیل کرده و گفته که این دو ساختمان، به مراکز فعالیت اطلاعاتی بدل شده بوده است.
پس از این اقدام، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای هم داد.

 اوباما فرمان تحریم مقامات و نهادهای اطلاعاتی روسیه را صادر کرد
همچنین به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رسمی کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا دربیانیه ای با عنوان «سخنان رئیس جمهوری درباره اقدامات مربوط به تجاوز و اقدامات سایبری بدخواهانه روس ها» اعلام کرده است: «من امروز دستور داده ام تا درپاسخ به بی احترامی تجاوزکارانه دولت روسیه به مقامات آمریکایی و عملیات های سایبری درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اقداماتی انجام شود. این اقدامات در پی هشدارهای خصوصی و علنی انجام می گیرد که ما به دولت روسیه اعلام کردیم و پاسخی ضروری و متناسب به اقداماتی است که هنجارهای رفتار درعرصه بین الملل را نقض می کند و با هدف صدمه زدن به منافع آمریکا انجام می شود.»
درادامه این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه این اقدامات را به عنوان بخشی از پاسخ جامع به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نقض حقوق و هتک حرمت دیپلمات های ما که طی ۴ سال اخیر افزایش یافته و طی ۱۲ ماه گذشته به شدت بیشتر شده، انجام داده است. همه آمریکایی ها باید نسبت به اقدامات روس ها هوشیار باشند.»
به گزارش ایرنا، دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مسائلی بود که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ و «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات وی، جنجال های زیادی به پا کرد. این امر با توجه به برخی مواضع اعلامی ترامپ مبنی بر لزوم نزدیکی آمریکا به روسیه و برخی اظهارات ستایش آمیز وی از شخصیت پوتین، به این مناقشه دامن زد.اکنون بر سر این مسأله بین ترامپ و کنگره شکاف ایجاد شده است. مقامات روسیه و ترامپ هر دو دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده اند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.