رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

«هدیه‌ مرموز» در تئاتر فجر

اجرای نمایش «هدیه مرموز» در ۷ شهر، حضور گلاب آدینه در بخش استانی و گردهمایی هنرمندان نابینا و ناشنوا از جمله خبرهای تئاتر فجر است.

 

نمایش «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسر خاسب که در لیست گروه‌های اعزامی به جشنواره تئاتر فجر استانی جای گرفته ، قرار است در ۷ شهر روی صحنه رود.

به گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نمایش از تاریخ ۱۱ الی ۲۸ دی ماه در شهرهای بهبهان، بوشهر، شیراز، یزد، آمل، تبریز و مشهد به صحنه می‌رود.

«هدیه مرموز» درباره تولد تا مرگ انسان است که به شیوه عروسکی اجرا می‌شود.

یاسر خاسب که تاکنون اجراهای متعددی از این نمایش را در داخل و خارج از کشور به صحنه برده است،گفت: در واقع این اثر یک خودشناسی برای خودم است که هر بار با اجرای آن دوباره متولد می‌شوم و از مدام به من یادآوری می‌کند که چه کار می‌کنم و چه کاری خواهم کرد.

وی با اشاره به استقبال مخاطبان استانی از آثار جشنواره تئاتر فجر گفت: با اینکه تئاتر استانی در فقر به سر می‌برد اما مخاطبانی غنی دارد به طوری که در سالن تئاتر، تماشاگرانی را می‌بینیم که با خانواده‌هایشان به تماشای نمایش آمده‌اند چراکه به راستی برایشان جالب است نمایشی از شهری دیگر را هم ببینند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر افزود: در شهرها و کشورهایی که تا به حال اجرا داشته‌ام، مسئله‌ای که توجه‌ام را بسیار به خود جلب کرد، همکاری بی‌دریغ آنها با گروه‌های نمایشی بود که گویا با رفتن به هر شهری به تعداد گروهم افزوده شد.

خاسب درباره تغییرات به وجود آمده در نمایشش مطرح کرد: «هدیه مرموز» نسبت به دوره‌های قبل تغییرات بسیاری داشته که ممکن است، نسبت به پنج سال گذشته  نمایش برایم خیلی غریب باشد اما با توجه به گذشت زمان، آن تغییرات لازم بود.

 

گلاب آدینه در جشنواره تئاتر فجر استانی روی صحنه می‌رود

شهاب حسین‌پور دو نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» و «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» را با بازی گلاب آدینه در چند استان کشور به صحنه می‌برد.

این دو نمایش در قالب آثار بخش مرور جشنواره فجر در استان‌ها به صحنه می‌روند.

نمایش «سر آشپز پیشنهاد می‌کند» طی روزهای ۱۲،۱۴ و ۱۶ دی ماه در ۳ استان بوشهر ،شیراز و تبریز به صحنه می‌رود و نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» نیز  روز ۲۵ دی ماه در تبریز اجرا خواهد شد.

نمایش «سر آشپز پیشنهاد می‌کند» مربوط به قصه ضحاک و شاهنامه است که با استفاده از شیوه‌های نمایشی روحوضی ، سایه بازی و سیاه بازی اجرا می‌شود و عوامل اجرا کننده آن به شرح زیر هستند: کارگردان: شهاب‌الدین حسین پور ، نویسنده: رضا شفیعیان، بازیگران : علیرضا مویدی ، مرضیه سهراب، پوریا دادخواه ، امیرصدیقیان ،امین میری،احمد نگهبان، شهروز شبستری، آرش عزیزی، مهدی فریضه ، بهزاد بهنام، مهکام فرزال طبع و شهاب الدین حسین‌پور ، طراح صحنه: ارکیده هاشمی، آهنگساز: آرش عزیزی.

همچنین در خلاصه نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ: چنین آمده است که هووهای این داستان بر سر ارث و میراث شوهر از دست رفته با یکدیگر به جدال می‌پردازند و عاقبت این طمع‌کاری، آنها را در مسیر نابودی  قرار می‌دهد.

این نمایش با بازی گلاب آدینه، شیرین بینا، مونا فرجاد، حمید رحیمی، محمد صدیقی مهر، حمیده مستعان و طراحی صحنه سعید یزدانی اجرا می‌شود.

حسین‌پور در گفتگویی درباره امکانات و شرایط سالن‌های اجرا در شهرهای مختلف بیان کرد: من برای تورهای استانی به صورت آزاد اجراهای زیادی داشته‌ام و به همراه گروهم  به شهرهای زیادی سفر کرده‌ام.خوشبختانه مدیران تالارها در شهرهای مختلف تا حد بضاعت و امکانات موجود شرایط خوبی را  برای ما فراهم کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به این امر، ما نیز سعی بر این داشتیم تا خود را با امکانات و شرایط امکانی موجود در شهرها  تطبیق داده و به بهترین شکل ممکن نمایش را اجرا کنیم تا خللی در برنامه‌ها به وجود نیاید اما برای جشنواره تئاتر فجر استانی،نمی‌دانم امکانات سالن‌ها در شهرهای مختلف به چه صورت است و تاکنون سالن‌هایی که در آنها اجرا داریم را ندیده‌ام.

وی در مورد تاثیرگذاری اجرای نمایش‌ها در شهرهای مختلف گفت: اجرا ی تئاتر در استان‌های مختلف بسیار تاثیر گذار و شگفت انگیز است و به رونق تئاتر در شهرهای مختلف کمک بزرگی می‌کند، البته این مساله برای من تازگی ندارد چرا که من در گذشته به صورت انفرادی به همراه گروهم  به استان‌های مختلف سفر کرده‌ام و نمایش اجرا کرده‌ایم.

این کارگردان تئاتر در مورد اجرای نمایش در سطح استان‌های مختلف معتقد است: اجرا در شهرهای مختلف ، شرایط خوبی را پیش گرفته و روندی مثبت را سپری می‌کند و باعث تبادل فکری و فرهنگی پایتخت نشینان با سایر شهرها شده است. به طور کلی علاوه بر اینها آداب و سنن فرهنگ شهرهای مختلف را می‌توان از نزدیک دید و با آنها بیشتر آشنا شد.

گردهمایی هنرمندان نابینا و ناشنوا در جشنواره تئاتر فجر

براساس محورهای اعلام شده در فراخوان این دوره از جشنواره، اعم از توجه به مفاهیم و ارزش‌های والای فراگیر، جهانی و مشترک انسانی، نگاه کاوشگرانه و مدبرانه به جامعه، مسائل اجتماعی و اخلاق مدنی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در همه عرصه‌های زندگی و هنر …. در روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر، برنامه‌هایی اعم از گردهمایی کانون نابینایان و ناشنوایان صورت می‌گیرد.

در جلسه‌ای با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر، میلاد نیک آبادی و دو تن از نمایندگان کانون نابینایان و ناشنوایان تصمیماتی درباره حضور و همکاری کانون نابینایان و ناشنوایان در این جشنواره گرفته شد.

اسدی با بیان این مطلب که به منظور برجسته‌سازی توانایی نابینایان و ناشنوایان، با این افراد که در حوزه تئاتر فعال هستند، همکاری خواهیم داشت، افزود: «نابینایان و ناشنوایان را ناتوان نمی‌دانیم و از آنجاکه جشنواره تئاتر فجر یک بار در سال برگزار می‌شود، بهترین جایی است که هنرمندان این عرصه بیشتر دیده می‌شوند، به همین دلیل همه تلاش‌مان بر این است تا با برنامه‌ریزی‌های درست این ایده‌ها را به مرحله اجرا برسانیم.»

همچنین در این جلسه مطرح شد که در یکی از روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گردهمایی در لابی تئاتر شهر با حضور مسئولان تئاتری، هنرمندان و جمعی از نابینایان و ناشنوایان برگزار ‌شده و در این گردهمایی برنامه‌ای توسط هنرمندان نابینا و ناشنوا برگزار می‌شود.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.