رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

گزارش لحظه به لحظه اینتیتر از افتتاحیه جشنواره فجر

مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آغاز شد.

مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری شنبه نهم بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد. به گزارش اینتیتر به نقل از سینما پرس، سرود ملی ساعت ۱۹:۰۳ نواخته و مراسم رسما آغاز شد.

در ابتدای مراسم احسان کرمی مجری افتتاحیه جشنواره فیلم فجر ضمن خوش آمد گویی به مهمانان، یادی از کاظم افرندنیا و همه درگذشتگان سینمای ایران کرد و درخواست صلواتی از سوی جمع کرد.

سپس محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم روی سن آمد و با یادی از شهدای آتش نشان سال جدید سینمای ایران را با قرائت متنی کوتاه تبریک گفت.

   

احترام سینمای ایران به شهدای آتش نشان

بعد از صحبت های وی عکس هایی از فاجعه آتش سوزی در پلاسکو و درگذشت تعدادی از هموطنان و شهدای آتش نشان پخش شد. سپس موسیقی «روز واقعه» ساخته مجید انتظامی پخش شد. همچنین تصاویری برای بزرگداشت شهدای نیروی انتظامی از جمله شهید عباس کنعانی پخش شد.

لوح تقدیر به مادر و پدر شهید کنعانی در مراسم افتتاحیه جشنواره با حضور صالحی امیری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، حجت الاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به خانواده شهید اهداء شد.

امیر مهدیان آتش نشان که در فاجعه پلاسکو صدمه دیده بود در مراسم حضور دارد و از او برای حضور روی سن دعوت کردند و وی قبل از حضور روی صحنه درخواست کرد کسی دست نزند. به همین منظور همه به احترام وی و دیگر آتش نشانان ایستادند و صلوات فرستادند. هنگام تقدیر از وی مردم به احترام این آتش نشان دست زدند.

مهدیان در میان تشویق حضار گفت: ببخشید که مجلس شما را اندوهگین کردم صحنه هایی که دیدم و اتفاقاتی که برای این عزیزان افتاد و گل هایی که پرپر شدند حضور همه شما و مردم غیرتمند و ارگان ها و سازمان ها مارا دلگرم کرد. ما شهدا را پیدا کردیم و انشاءالله تشییع می کنیم .

وی ادامه داد: این تشویق ها برای شهدایی است که جانشان را فدا کردند. اگر این عزیزان نبودند  نیم ساعت سازه تحمل می کرد اما سه ساعت و نیم با ایثار بچه ها سازه را نگه داشتیم. بچه ها  با خون خودشان سازه را نگه داشتند تا مردم خارج شوند این برای ما افتخار است این شغل را انتخاب کردیم . امیدواریم شهروندان ایمنی خودشان را رعایت کنند.

بخش بزرگداشت های جشنواره با کلیپ آماده شده برای «محمد کاسبی » آغاز شد. در کلیپی که آماده شد کاسبی توضیح داد که رابرت دنیرو از بازی اش در فیلم «پدر » تعریف کرد و او تاکید کرد که فیلم های سینمای ایران کمتر به دست هنرمندان هالیوودی می رسد. 

مجید مظفری و همایون ارشادی برای تقدیر از محمد کاسبی روی صحنه آمدند. محمد کاسبی در شب بزرگداشتش گفت: با عرض سلام. جشن بزرگ خانواده عزیز سینمای ایران مبارک باشد برای همه آرامش درون و سعادت از خداوند خواستارم.

 

   

تلاش ایوبی برای ماندن در سینما/ وقتی تنها رئیس سازمان سینمایی از سینما تعریف می کند!

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با حضور روی صحنه جشنواره گفت: من هم مثل شما تحت تاثیر بخش اول برنامه هستم ادای احترام به شهدای نیروی انتظامی و مرزداران ما و شهدای آتش نشان. در این جهان آشوب و ناامنی عجیبی وجود دارد اما ما در آرامش از  هنر این کشور قدردانی می کنیم. تحت تاثیر رشادت های کسانی هستیم که این روزها به نام آنها  است. همدلی ایجاد شده در کشور  جای تبریک دارد. از همه عزیزانی که در این همدلی کمک کردند تشکر می کنم و از همه عزیزانی که در این مراسم حضور دارند شخص وزیر محترم ارشاد و سینماگران که تلاش خالصانه خود را تقدیم مردم می کنند. 

وی ادامه داد: از دبیر جشنواره فیلم فجر که توانا و دانا این دوره را برگزار می کنند سپاسگزاری و تشکر می کنم .  اگر امنیت و آرامش وجود دارد برای خون دل و جگرهایی است که می خورند تا این بوستان های زیبا را داشتهب اشیم. فیلمسازانی که با خون دل فیلم می سازند و سینمای ایران با افتخار مطرح کردند. من سخنران نیستم بو گفتنی های وزیر ارشاد است . امسال چهارمین سال است که افتخار دارم در خدمت شما است. چهارمین و آخرین جشنواره دولت یازدهم را برگار می کنیم. یادمان هست فضای تلخی بود چقدر من باید شمس و مولانا می خواندم که امیدوار باشید که می گذرانیم . همه بحران ها را باهم در سینما داشتیم و خوشحالم بحران هویت و مشروعیت داشت. سینما بر روی صندلی اتهام نشسته بود.

دوران سختی بود. مخاطبین زیر خط فقر بودند سوال بود سینما برای چه اما امروز سینما یک مطالبه است. امیدوارم دهه ۹۰ شکوه جشنواره سینمای امید است. سینمای امید یک آرزوی دست نیافتنی نیست. سینمای امید تحقق یافته است. همه کسانی که دوست دارید ایران سربلند باشد. بیشتر فیلم ها را دیدم خستگی های چهار ساله از تن من درآمد خدا را شکر چهار سال با شما و برای شما و در کنار شما گذاشتم. سینمای امید تحقق یافته نیمی از فیلم ها مال جوان ها است. فیلم های دوم و سومی ها که امضای خود را بر پای فیلم ها گذاشتند آنها در زیر چتر حمایت موسفیدان سینما گذاشتند.

در سینمای اجتماعی امسال امید موج می زند. بی نظیر هستند آسیب های اجتماعی که خواست مقام رهبری است بیان کردند نه برای غر زدن مشفقانه به مسایل اجتماعی نگاه کردند. در عرصه دفاع مقدس هم همینطور فیلم ساده کم هزینه و مرز بین سینمای دفاع مقدس و شهدا را ساختند. یقین دارم سال آینده سال باشکوهی خواهد بود. گیشه و اندیشه در کنار هم پیش می روند. مردم خوشحال خواهند شد و لذت خواهند برد. من اطمینان می دهم به رهبر معظم انقلاب و مسئولان که سینمای ایران سینمای امید است و قدر سینما را بدانید و می دانیم. امروز مفهوم قدرت عوض شده ، یکی از جلوه های قدرت ما سینما است. وقتی بانوی هنرمند ایرانی اعلام می کند اسکار تحریم می کنم شبکه ها را می دیدم تصویر این بانوی ایرانی بود. این قدرت سینمای ایران است. 

امروز از مرزداران تجلیل کردیم و بسیار کار خوبی است. سینماگران ما مرزداران هویت و فرهنگ ما هستند و بگذارید عرض کنم در جهان امروز کیارستمی و اصغر فرهادی که از این فرهنگ و تمدن در جهان سینمای ایران را می برند و می گویند این است مرز اسلام ایرانی و فرهنگ ایرانی است و کشورهای منطقه نمی توانند این مرز را مشخص کند. افتخار می کنم که خادم کوچک شما هستم.

  

 تقدیر از غلامرضا موسوی

بزرگداشت بعدی به غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما اختصاص داشت. برای بزرگداشت این هنرمند از فرشته طائرپور و محمدمهدی دادگو دعوت شد تا روی صحنه بیایند. غلامرضا موسوی نیز به همراه همسر خود روی صحنه آمد.

موسوی گفت: تهیه کنندگی من زمانی آغاز شد که سه دوست من تصمیم به ساخت فیلم گرفتند. آن زمان به من پیشنهاد دادند که به صورت تعاونی فیلم بسازیم و من هم قبول کردم. در همان زمان مدیران جوان از جمله علی مرادخانی، مهدی مسعودشاهی و محمدمهدی حیدریان من را در این راه همراهی کردند. بعد از آن من فعالیت های صنفی را دنبال کردم .

موسوی تاکید کرد: در نهایت از ترانه علیدوستی سپاسگزارم و به احترام او کلاه از سر برمی دارم. همچنین از همسرم که ۳۸ سال من را تحمل کرده است تشکر می کنم.

    

وزیر ارشاد: ما امروز صیانت از اصحاب سینما را وظیفه خود می دانیم
سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان خود را با سلام به فرهیختگان آغاز کرد و گفت: امروز قبل از اینکه به دیدار شما بیایم فکر می کردم چه پیامی را برای جامعه بزرگ و نجیب و با شرافت سینما بیاورم از منظر انسانی، اجتماعی و اخلاقی چه پیامی باید داشته باشم و بازگو کنم . چند جمله ای که زبان دل است را یادداشت کردم امیدوارم آنچه در هدفگذاری و برنامه ریزی برای جامعه سینما داریم محقق شود. قبل از آمدن به این مراسم با رئیس جمهور ملاقات داشتم و حامل سلام ایشان به سینماگران هستم.

آغاز به کار جشنواره فیلم فجر در آستانه دهه فجر به اصحاب هنر و جامعه فرهیخته و عموم علاقمندان به این هنر صمیمانه تبریک می گویم . جشنواره فیلم فجر یادآور نشاط و تحرک و پویایی و امید است. سینای ایران امروز زبان گویا و موثر جامعه ای است که در تحولات دهه چهارم انقلاب بیش از هر زمان دیگری رویکرد اجتماعی و جامعه محور دارد. مسایل اجتماعی و آلام جامعه در آینه سینما آشکار و هویدا است. اقبال گسترده به سینما نشان می دهد امروز توجه به این هنر به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. افزایش مخاطبین و میزان بالای تولید و فروش در سینما در سالهای اخیر موید این مطلب است. امروز به خانواده بزرگ سینما که جملگی انسان های ارزشمند؛ دردآشنا و دلسوز فراتر از سرمایه فرهنگی نگاه می کنیم به مثابه یک سرمایه اجتماعی نگاه می کنیم ما امروز صیانت از اصحاب سینما را وظیفه خود می دانیم. نقش این قشر فرهیخته در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه نقش بی بدیل و کم نظیر است . ما به این اصحاب اعتماد و باور داریم و معتقدیم به امید و نشاط اجتماعی و کاهش آسیب اجتماعی و ارتقاء فرهنگ عمومی و توسعه اخلاقی امیدوار باشیم.

این ضیافت را جشنواره امید و نشاط بنامم . حضور جوانان  خلاق در هنرهای مختلف فضای پر امید را نوید می دهد این واقعیت انتظارات و مسئولیت ما را سنگین تر می کند. ما وظیفه داریم زیر ساخت های مناسب را فراهم کردیم. عدالت فرهنگی را برای بهره مندی همه شهرها و نقاط کشور از شکوفایی سینما محقق سازیم. من به ضرروت تشکیل سازمان نظام صنفی هنر اعتقاد دارم. در دیدار با تشکل های سینما بیان کردم حداکثر توان خود را برای ایجاد این نهاد به کار خواهم بست. زیرا این مسیر کاهش مشکلات و موانع را هموار می کند. معتقدم از سطوح کودکان مدارس تا کلیه سطوح اجتماعی از عنصر سینما به بهترین نحو استفاده کنند. امروز باور دارم و یک تهدید بلکه فرصت دائمی میداند. سینما می تواند این تنوع و تکثر را برای همدلی همنوایی و انسجام بیشتر نمایندگی کند.

سینما می تواند با آغوش گسترده آینه شفاف باشد و گام موثر برای رفع آسیب ها و نشاط جامعه بردارد. امروز بستر مناسبی برای سینماگران فراهم است تا بتوانند پرچمداران حوزه فرهنگ و هنر باشند و نام ایران را اعتلاء ببخشند. استمرار حضور بین المللی ایران ثمره برگ سینمای ایران است که حامل ارزش های اخلاقی، انسانی و کاستی های اجتماعی است. امیدوارم جشنواره امسال محلی برای گسترش تعامل و سازگاری و کانونی برای انسجام فرهنگ و هنر و جشنواره سی و پنجم جشنواره امید و نشاط باشد.

   

اهدای جوایز بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره فیلم فجر

در ادامه جوایز مربوط به بخش اقلام تبلیغاتی به منتخبان اهدا شد.

– سیمرغ بلورین بهترین آنونس به روح الله موحدی برای ساخت آنونس سیانور اهدا شد.

– سیمرغ بلورین بهترین پوستر به "طاها ذاکر" برای پوستر فصل "باران های موسمی" تعلق گرفت.

– سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم اهدا می شود به مریم تخت کشیان برای فیلم "نیم رخ ها" اهدا شد.

   

بنابراین گزارش در زمینه حضور هنرمندان در مراسم افتتاحیه می توان به  مهرداد صدیقییان، سیروس الوند، محمود گبرلو، قاسم زارع، حمیدرضا آذرنگ، مریم دوستی ، مهدی صباغ زاده، کاوه صباغ زاده، مریلا مهتاب کرامتی، ناصر هاشمی ،منوچهر هادی، مجید مظفری ، یکتا ناصر ، مهران احمدی، پوران درخشنده، مریلا زارعی، رضا یزدانی، مهدی کرم پور، گوهر خیراندیش، امینی، مصطفی سلطانی و.. اشاره کرد.

 

تقدیر از دو سینماگر دیگر

ایرج رامین فر و محمود کلاری برای اهدای جایزه تورج منصوری به روی صحنه آمدند. کلاری درباره این هنرمند گفت: به تقاضا و خواسته و اشتیاق بی حد و حصر خودم اینجا هستم و این افتخار را داشته باشم که در این لحظه باشکوه در کنارش باشم. او خیلی بزرگتر از این حرف ها است. وقتی وارد سینما شدم هیچی از فیلمبرداری نمی دانستم. من یک عکاس بودم که با دوربین و عکاسی آشنا بودم ویژگی های دوربین و نور را نمی شناختم او اولین استاد من بود و با او یاد گرفتم در سه چهار سالی که با ایشان مانوس بودم. من را تحمل کرد و خیلی چیزها غیراز فیلمبرداری به من آموخت. این ذهن پویا و تجربه گرا ایشان به من منتقل شد و بسیاری از خواسته ها و یژگی های او مرا به این موقعیت و جایگاهی که هستم (اگر که جایگاهی هست) رساند. او در ارتقاء سینمای ایران نقش دارد. 

در ادامه مراسم تورج منصوری در مراسم بزرگداشتش گفت: یک چیزهایی درباره من گفته شد که زیاد واقعیت ندارد. خواهش می کنم ساختمان پلاسکو را فراموش نکنید. در نظر داشته باشید هوای تهران مثل ساختمان پلاسکوی بعدی باشد رعایت کنید.

 آخرین بزرگداشت آئین افتتاحیه به فرهاد توحیدی اختصاص یافت. شادمهر راستین و شهرام اسدی برای ارایه جایزه این بخش حضور داشتند. 

شادمهر راستین گفت: آقای توحیدی رئیس و دوست ما و نمونه ای از فیلمنامه نویس در ایران هستند. خیلی ها نویسنده بین ادبیان و فیلمنامه نویسان پیوند زدند.  فردی مثل توحیدی چرخ دنده سینما را روان می کند در بالاترین مدارج نویسندگی حضور داشتند. توحیدی آرتیست است کیانیان هم آرتیست، ما همه آرتیست هستیم. جا دارد مسئولیت اجتماعی را بپذیریم و حضور داشته باشیم.

 در مراسم افتتاحیه هنرمندانی چون  مهرداد صدیقییان، صدیقه کیانفرسیروس الوند، محمد گبرلو، قاسم زارع، حمیدرضا آذرنگ، مریم دوستی ، مهدی صباغ زاده، کاوه صباغ زاده، مریلا مهتاب کرامتی، ناصر هاشمی ،منوچهر هادی، مجید مظفری ، یکتا ناصر ، مهران احمدی، پوران درخشنده، مریلا زارعی، رضا یزدانی، مهدی کرم پور، گوهر خیراندیش، امینی، مصطفی سلطانی و.. حضور پیدا کردند.

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.