رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

راز دود سفید در پلاسکو چه بود؟

شایعات متعددی در این رابطه مطرح شد، یکی از این شایعات درباره لباسهایی و وسایل آتش‌نشانانی بود که از زیر آوار خارج می‌شد.

علیرضا سعیدی یکی از فرماندهان عملیاتی آواربرداری پلاسکو در نشست تخصصی بررسی موردی ساختمان پلاسکو با اشاره به برخی جزئیات حادثه پلاسکو اظهار کرد: در حادثه پلاسکو، سه بار ریزش وجود داشت و یکی از دلایل کم بودن تعداد کشته‌ها مخصوصاً افراد شخصی در این حادثه این بود که بین دو ریزش اصلی، ۸ دقیقه فاصله وجود داشت.

به گزارش اینتیتر به نقل از رکنا، وی ادامه داد: ریزش نخست در ساعت ۱۱:۲۲ و ریزش بعدی در ساعت ۱۱:۳۰ رخ داد و این باعث شد که بسیاری از افراد داخل ساختمان بتوانند از پلاسکو خارج شوند، اتفاق بدین صورت بود که ابتدا سقف طبقه آخر فرو ریخت که اغلب آتش‌نشانها را در این قسمت از دست دادیم، بعد از این ریزش ارتباط سایر آتش‌نشان‌ها با طبقات بالایی قطع شد و بعد بنابر درخواست فرماندهان عملیاتی آتش‌نشانی حدود ۳۰ نفر از طریق راه‌پله و نردبانهای بالاتر تخلیه شدند.

این فرمانده عملیاتی که از ابتدای حادثه پلاسکو در عملیات آواربرداری حضور داشت، خاطرنشان کرد: شایعات متعددی در این رابطه مطرح شد، یکی از این شایعات درباره لباسهایی و وسایل آتش‌نشانانی بود که از زیر آوار خارج می‌شد که در پاسخ به این مسئله باید گفت آتش‌نشانان برای خروج راحتر از ساختمان، لباسها و تجهیزات خود را از تن خارج کرده بودند.

سعیدی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو قبلا شاهد چند مورد خودکشی بود، تصریح کرد: به دلیل خودکشی‌هایی که در ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد، پنجره‌ها به سمت بیرون فنس‌کشی شده بود و این یکی از دلایلی بود که باعث شد افراد داخل ساختمان گیر کنند.

وی افزود: هنگام آواربرداری انتظار داشتند که پیکرها روی قسمت آوار پیدا شود و ما از فرصت‌ها استفاده نکردیم یعنی متخصصان آواربرداری باید به عملیات کمک می‌کردند، از روز اول گفتیم که پیکرها روی آوار پیدا نخواهد شد و در قسمت پایین پیکرها وجود دارد که حرفمان درست درآمد.

این مدرس آواربرداری در رابطه با مسئله دیگر یعنی خروج دود سفیدی که مدام از زیر آوار خارج می‌شد، گفت: لباسهایی که در ساختمان پلاسکو وجود داشت، پایه نفتی داشتند همچنین منبع گازوئیلی در زیرزمین پلاسکو بود که ۱۷ هزار لیتر گازوئیل داشت و این کمک به سوختن مدام می‌کرد و به همین خاطر منجر به دود سفید شده بود؛ زمانی که منبع گازوئیل از زیر آوار خارج شد هیچ گازوئیلی در آن وجود نداشت.

فرمانده میدانی عملیات پلاسکو با انتقاد از تعدد فرماندهان عملیات در حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: شاهد بودیم هر فرمانده یا مسئولی که وارد محل حادثه پلاسکو می‌شد، افرادی وی را همراهی می‌کردند که این خودش باعث ازدحام در محل حادثه بود، زمان، زمان تسویه حساب سیاسی نبود؛ در این حادثه اتاق فکری تشکیل نشد که از همه متخصصان در رابطه با حادثه کمک گرفته شود و اطلاعات میدانی جمع‌آوری نشد.

سعیدی اظهار کرد: اگر به یک سری از سؤالات در رابطه با حادثه پلاسکو پاسخ داده شود می‌توان راحت‌تر این حادثه را تحلیل کرد؛ چرا برای مدیریت شایعه، تیمی وجود نداشت که آنها را در همان لحظه اولیه پاسخ دهد، چرا برای بحث‌های روانی دیر اقدام شد.

وی یادآور شد: قصد داریم با طراحی این پرسش‌ها، مطالبه‌گری به وجود بیاوریم تا بتوانیم رشد کنیم، جامعه باید برای همه ایمن باشد و اگر بخواهیم با سیاست‌ورزی به کار ادامه دهیم نه رشد می‌کنیم و نه کار پیش خواهد رفت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.