سقوط بودجه عمرانی؛ جهش هزینه‌های جاری

دولت یازدهم در سال ۹۵، رکورد هزینه‌های جاری را زده است و از سوی دیگر، پرداخت‌های عمرانی را به حداقل تاریخی خود رسانده است.
 به گزارش اینتیتر به نقل از مشرق ، در سال ۹۵ با وجود ادعای رفع تحریم‌ها و دسترسی ایران به دلارهای بلوکه‌شده نفتی، بدترین عملکرد دولت در تخصیص بودجه عمرانی رقم خورده است. دولت یازدهم در سال ۹۵، رکورد هزینه‌های جاری را زده است و از سوی دیگر، پرداخت‌های عمرانی را به حداقل تاریخی خود رسانده است. بر اساس آمار بانک مرکزی،‌ دولت یازدهم در ۹ ماهه اول امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری کرده که ۲۶ درصد بیشتر از رقم مدت مشابه سال ۹۴ است.

 


در مقابل، وضع پرداخت‌های عمرانی در سال جاری، فاجعه‌بار بوده به طوری که در ۹ ماهه اول امسال فقط ۱۵۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های عمرانی تخصیص پیدا کرده است. این رقم در مقایسه با بودجه عمرانی پرداخت‌شده در ۹ ماهه اول سال گذشته، ۲۲ درصد نزول کرده است.

 

درصد تحقق بودجه عمرانی در ۹ماهه اول امسال به ۳۶ درصد رسیده است؛ چرا که بودجه مصوب عمرانی ۴۳٫۵ هزار میلیارد تومان بوده که فقط ۱۵٫۸ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. از ابتدای دولت نهم در سال ۱۳۸۴ تاکنون، تحقق ۳۶ درصدی بودجه عمرانی در سال جاری بدترین عملکرد محسوب می‌شود.

 

در سال ۱۳۹۱ با وجود آغاز شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، میزان تحقق بودجه عمرانی به ۳۹ درصد رسید. اما در سال جاری که دولت ادعای رفع تحریم‌ها با اجرای برجام را دارد، تخصیص بودجه به طرح‌های عمرانی فاجعه‌بار بوده است.

مشخص نیست چرا از گشایش‌های مورد ادعا درباره برجام، هیچ ردی در بودجه عمرانی دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد اندک پولی که از اجرای برجام به دست دولت رسیده، تماما صرف هزینه‌های جاری شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.