رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کشف میکروب‌ ۵۰ هزار سال

در عمیق‌ترین نمونه‌های کشف‌شده از مایعات موجود در کریستال‌های درون غار نایکا واقع در مکزیک، گونه‌های دارای زندگی کشف شد که امکان دارد به مدت ۵۰ هزار سال در مواد معدنی درون کریستال‌ها گیر افتاده‌ باشند.

به گزارش sciencenews، میکروب‌هایی انباشته‌شده درون کریستال‌های غول‌آسا غارهای چیهواهوا واقع در مکزیک کشف شده‌اند که امکان بقای آن‌ها تا ده‌ها هزار سال می‌رسد. این جانداران ریز که به نظر می‌رسد تقریبا بسیار متفاوت از تمام گونه‌های کشف‌شده بر روی زمین هستند، نشانه خوبی از این امر می‌باشند که چگونه زندگی می‌تواند در محیط‌های بسیار خشن مانند آنچه که در دیگر سیارات مشاهده‌شده، بقا داشته‌ باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، پنلوپه بوستون، مدیر موسسه اخترزیست شناسی ناسا، طی کنفرانس خبری در نشست سالانه انجمن پیشبرد علوم آمریکا اظهار کرد: این جانداران بسیار خارق‌العاده‌اند. آن‌ها شبیه به هیچکدام از گونه‌های شناخته‌شده‌ سرده که توسط دانشمندان شناسایی شده‌اند نیستند.

بوستون افزود: نزدیکترین خویشاوندان این گونه‌ها در غارهایی در سراسر جهان یا در زمین‌های آتش‌فشانی رشد می‌کنند.

بوستون و همکارانش به مدت هشت سال بر روی میکروب‌های موجود در معادن سرب، روی و نقره نایکا مطالعه ‌کردند. وی اظهار کرد: برخی جانداران ریز درحالی یافت شده‌اند که در مایعات درون کریستال‌های عظیم سولفات کلسیم بدام افتاده‌ بودند. بررسی‌ها نشان از این امر دارد که ممکن است میکروب‌ها در این کپسول‌های کوچک به مدت ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار سال ذخیره‌ شده‌ و ممکن است در مدتی یا تمام این زمان به خواب رفته ‌باشند، اما آن‌ها در برخی حالات زیست‌پذیر و قادر به رشد دوباره بوده‌اند. تیم بوستون میکروب‌ها را مجدداً در آزمایشگاه بیدار کرده و بر روی مواد ژنتیکی آن‌ها همراه با مواد ژنتیکی دیگر جانداران کشف‌شده در دیواره غارها و دیگر نواحی نزدیک کریستال‌ها مطالعه کردند.

بوستون گفت: میکروب‌های یافت‌شده درون کریستال‌ها به نظر می‌رسد که شبیه یکدیگر باشند، اما با میکروب‌های خارج از کریستال‌ها، روی دیواره غار و نواحی نزدیک دیگر یکسان نیستند. این امر تقریبا بوستون و تیمش را مطمئن کرد که این نمونه‌ها بوسیله میکروب‌های دیگر آلوده نشده‌اند و اینکه سن تخمین زده‌شده برای میکروب‌های بدام‌افتاده در کریستال، قابل اطمینان است

درصورت تأیید، میکروب‌ها نشان‌دهنده برخی از سخت‌ترین اکستریموفیل‌ها بر روی زمین خواهند بود که در عمق ۱۰۰ تا ۴۰۰ متری زیر سطح زمین ساکن بوده و دمای ۴۵ تا ۶۵ درجه سلسیوس را تحمل می‌کرده‌اند.

وی گفت: هر سیستم اکستریموفیل‌ که ما بر روی آن مطالعه می‌کرده‌ایم، در حقیقت ما را قادر به پیشبرد پوشش زندگی به جلو می‌کند. ما این موضوع را به مجموعه توانایی‌هایی که می‌توانیم در شرایط مختلف زندگی سیاره‌ای بکار ببریم، اضافه کرده‌ایم.

کانلی، مأمور حفاظت سیاره‌ای ناسا گفت: مطالعاتی از این دست نشان می‌دهد که برخی میکروب‌ها موجودات سرسختی هستند و قادر به تغییر محل سکونت خود هستند. این موضوع نویدبخش جستجو برای زندگی ماورای زمین است.

 این امر مشکل‌ساز است، اما با این حال محققان شروع به تفکر درباره ارسال کاوشگرهای قمر مشتری بنام اروپا و کاوشگر قمر زحل بنام انسلادیوس به عوالمی کرده‌اند که بطور بالقوه قابل سکنی هستند. کشفیات بوستون یادآور این مسئله است که چگونه دانشمندان درباره میکروب‌ها بر روی زمین می‌دانند و این بدین معناست که مسائل ناشناخته‌ای در این امر وجود دارد که چگونه اشکال مختلف زندگی می‌توانند در فضاپیماها ذخیره و به عوالم دیگر ارسال شوند.

وی افزود: اگر شما برخی از این جانداران را از زمین برداشته و جای دیگری قرار دهید، ممکن است به خوبی زندگی کنند. زندگی زمینی می‌تواند فراتر رفته و آن دنیاها را نیز دربر گیرد.

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.