رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

یک پلنگ دیگر، قربانی تله گراز شد +تصاویر

به دنبال گزارش‌هایی حاکی از گرفتار شدن یک پلنگ در تله‌ سیمی در شهرستان بهشهر، مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران عازم محل شده و تلاش برای جدا کردن تله و زنده‌گیری این حیوان زخمی را آغاز کردند.

به دنبال گزارش‌هایی حاکی از گرفتار شدن یک پلنگ در تله‌ سیمی در شهرستان بهشهر، مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران عازم محل شده و تلاش برای زنده‌گیری این حیوان زخمی را آغاز کردند.

به گزارش اینیتیتر به نقل از تسنیم، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندرانگفت: متاسفانه این حیوان ارزشمند یکی دیگر از قربانیان تله‌های سیمی است که به منظور دفع گراز از مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پلنگ گرفتار در تله توسط دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران مورد شلیک دارت بیهوشی قرار گرفته است، افزود: هنوز حیوان به طور کامل بیهوش نشده و تله از حیوان جدا نشده است. بنابراین نمی‌توان میزان آسیب وارد شده را گمانه‌زنی کرد.

ابراهیمی کارنامی با ابراز تاسف از این حادثه، مقابله با تعارضات انسان و حیات وحش را که تله‌گذاری یکی از پیامدهای ناگوار آن است مستلزم فرهنگ‌سازی عنوان کرد و یادآور شد: امیدوارم در نتیجه پرتونگاری و معاینات دامپزشکی که پس از زنده‌گیری این پلنگ در دست اجرا داریم، آسیب جدی به این حیوان ارزشمند تشخیص داده نشود.

 17 بهمن سال جاری، به دنبال گزارش‌های تلفنی اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل جراحت و بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌بود توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده‌گیری و شد و پس از انتقال به تهران مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت. تا کنون خبری در رابطه را پیگیری متخلفانی که با استفاده از تله، سرنوشتی ناگوار را برای پلنگ رودسر رقم زده‌اند، منتشر نشده است.

این در حالی است که سالانه بسیاری از گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش کشور قربانی تله‌هایی می‌شود که به منظور حفاظت از مزارع در جنگل‌ها نصب شدند. این تله‌ها که عموما به منظور شکار گراز مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند طناب دار عمل می‌کنند و با تقلای حیوان، تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شوند تا در نتیجه ایجاد فشار شدید به گردن حیوان توسط تسمه یا سیم بوکسل به مرگ قربانی منجر شوند. هرچند در برخی موارد، حیوانات موفق می‌شوند خود را این تله‌ها خلاص کنند اما عموما به دلیل شدت جراحات وارده پس از مدتی از پا در‌ می‌آیند.

پلنگی که عصر امروز به‌دلیل گرفتار شدن در تله سیمی در منطقه پاسند از توابع شهرستان بهشهر توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران زنده‌گیری شده بود پس از معاینه و پرتونگاری به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شد.

پلنگی که  به‌دلیل گرفتار شدن در تله سیمی در منطقه پاسند از توابع شهرستان بهشهر توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران زنده‌گیری شده بود پس از معاینه و پرتونگاری به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شد.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران می‌گوید: ظاهراً این پلنگ نر که پس از زنده‌گیری، توسط دامپزشک مورد معاینه و رادیوگرافی قرار گرفت دچار شکستگی نشده است. این حیوان ساعتی پیش به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شد تا پس از به هوش آمدن و مشاهده واکنش‌ها درباره امکان رهاسازی آن تصمیم گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: شخصی که با مشاهده این پلنگ گرفتار در تله تلاش کرده بود با استفاده از تور، حیوان را به دام بیندازد توسط پلنگ زخمی شده و در بیمارستان بستری است. این فرد سابقه تخلفات دیگری هم دارد و به همین دلیل در بیمارستان تحت نظارت مأموران قرار گرفته و تلاش برای شناسایی همدستانش آغاز شده است.

 به‌دنبال گزارش‌هایی حاکی از گرفتار شدن یک پلنگ در تله‌ سیمی در ارتفاعات پاسند شهرستان بهشهر، مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران عصر سه‌شنبه ۱۰ اسفند عازم محل شده با استفاده از تیر بیهوشی حیوان را زنده‌گیری کردند.

این در حالی است که سالانه بسیاری از گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش کشور قربانی تله‌هایی می‌شود که به‌منظور حفاظت از مزارع در جنگل‌ها نصب شدند. این تله‌ها که عموماً به‌منظور شکار گراز مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند طناب دار عمل می‌کنند و با تقلای حیوان، تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شوند تا در نتیجه ایجاد فشار شدید به گردن حیوان توسط تسمه یا سیم بکسل به مرگ قربانی منجر شوند. هرچند در برخی موارد، حیوانات موفق می‌شوند خود را از این تله‌ها خلاص کنند اما عموماً به‌دلیل شدت جراحات وارده پس از مدتی از پا در‌ می‌آیند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.