رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

حمله‌ موشکی آمریکا به سوریه پیامی برای ایران بود

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا ضمن آن‌که اقدام نظامی آمریکا در سوریه را پیامی برای ایران دانست، گفت: هلال شیعی در شرف شکل گرفتن است و این به نفع آمریکا نیست که اجازه چنین کاری را بدهد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، مایک پومپئو، رییس سازمان سیا در اظهاراتی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا (CSIS) به مسایل گوناگونی از جمله ایران و سوریه پرداخت.

مجری برنامه از وی پرسید: واضح است که ایران بازیگری در سوریه است و به صورت گسترده‌تر نگرانی برای آمریکا است. وقتی که شما عضو کنگره بودید، در جریان جلسات استماع، منتقدانه درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صحبت کردید و این پرسش را مطرح کردید که آیا ایران از شروط توافق‌نامه هسته‌ای پیروی می‌کند یا خیر؟ برداشت شما چیست؟ آیا ایران از شروط توافق‌نامه هسته‌ای پیروی می‌کند؟ نظر شما درباره تهدید ایران در منطقه و جهان چیست؟

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در پاسخ گفت: من نمی‌خواهم صحبت‌های زیادی درباره پیروی‌شان از توافق‌نامه داشته باشم، ترجیح می‌دهم این موضوع را به رئیس‌جمهور اطلاع دهم. ما فعالانه مشغول کارهای زیادی هستیم تا به رئیس‌جمهور کمک کنیم و اطمینان حاصل کنیم که او درک می‌کند ایرانی‌ها در چه جایی پیروی می‌کنند و در چه جایی پیروی نمی‌کنند. با توجه به آن‌چه در سوریه رخ داد، باید مراقب باشیم و برجام را بار دیگر مطالعه کنیم و ببینیم که کجا صحبت از "تاسیسات اعلام شده" می‌کند و کجا صحبت از تاسیسات اعلام نشده می‌کند. باید ببینیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه میزان دسترسی را به هر یک از این دو گروه متمایز (تاسیسات اعلام شده و نشده) خواهد داشت؟

مایک پومپئو در ادامه مدعی شد: در مورد ایرانی‌ها باید بگویم که آنها در حال پیشرفت هستند، چه این پیشرفت در توانایی‌شان برای پرتاب سیستم‌های موشکی به اسرائیل از (طرف) حزب‌الله باشد، چه افزایش قدرت‌شان در موصل از طریق شبه نظامیان شیعه باشد یا حمایت از شبه نظامیان حوثی (انصارلله) برای شلیک کردن موشک علیه سعودی‌ها باشد. فهرست تجاوزات ایران، از روز امضای برجام افزایش چشمگیر داشته است.

مجری گفت: آیا به نظر شما ایرانی‌ها تلاش می‌کنند از گروه‌های نیابتی غیر کشوری به عنوان نیرویی برای نفوذ استفاده کنند که پومپئو پاسخ داد: قطعا همین طور است. در تک تک این مکان‌ها همین است. کمربند شیعی در شرف شکل گرفتن است و این به نفع آمریکا نیست که اجازه چنین کاری را بدهد.

مجری پرسید که آمریکا برای مقابله چه کاری می‌تواند کند؟ که وی پاسخ داد: من همیشه می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که ما شریک داریم که در این مسیر به ما کمک کنند، چه کارهایی باشد که اماراتی‌ها انجام می‌دهند، چه کارهایی که اسرائیل بتواند با آن به ما کمک کند و مکان‌هایی که سایر کشورهای خلیج (فارس) بتوانند کمک کنند. منظورم همیشه کمک‌ها از طریق تحرکات و مستقر کردن چند گردان در میدان نبرد نیست. این کشورها ثروت‌ها و توانایی‌های زیادی دارند تا به مکان‌هایی بروند که آمریکا نمی‌تواند برود. ما هم‌چنین هم‌پیمانان دیگری را در اروپا داریم که تهدید ایران برای آنها زیاد است و من اطمینان دارم که آنها می‌توانند به ما کمک کنند.

وی گفت: استدلال من این است که ایرانی‌ها اقدامی مثل اقدام هفته گذشته ما در سوریه را باید مشاهده کرده باشند!

مایک پومپئو درباره اقدام نظامی دولت ترامپ در هدف قرار دادن پایگاه هوایی شعیرات گفت: روند تصمیم‌گیری قاطعانه بود و واقعا مبتنی بر درک واقعی از اهمیت راهبردی چیزهایی بود که پیش روی کشور قرار دارند. ما فردی را داریم که ناقض پیمان تسلیحات شیمیایی شد. این چیزی نیست که کم اهمیت باشد. به نظر من ایرانی‌ها باید به این واقعیت توجه کنند که این دولت آماده است تا مشغول فعالیت‌هایی شود که متفاوت با آن چیزی است که آمریکا در چند سال گذشته انجام داده بود. 

اظهارات این مقام آمریکایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه و متهم کردن دولت اسد و نیز هم‌پیمانان وی یعنی ایران و روسیه در حالی مطرح می‌شود که در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه روسیه در مورد گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه در مورد حمله نظامی آمریکا به سوریه انجام شد آمده است: دو طرف تاکید کردند که چنین اقدامی (حمله موشکی آمریکا) علیه یک کشور مستقل نقض مسلم مقررات و قوانین بین‌المللی و به خصوص منشور سازمان ملل است که باعث تهدید امنیت منطقه‌ای و صدمه دیدن مبارزه علیه تروریست می‌شود.

در ۷ آوریل (۱۸ فروردین) آمریکا ۵۹ موشک کروز را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات سوریه پرتاب کرد.

ترامپ به بهانه آن‌چه آن را پاسخی به حمله شیمیایی انجام شده در استان ادلب خوانده است، فرمان انجام این حمله را صادر کرده است.

این در حالی است که دولت سوریه مشارکت در انجام این حمله شیمیایی را رد کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز با محکوم کردن این حادثه خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب در این‌باره شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.