رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

صادرات کشور رکورد واردات را زد

ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در حالی که در سال گذشته به بیش از ۷ میلیارد دلار رسید، زنجیره فولاد نیز شاهد رکورد شکنی صادرات شد. در سال ۱۳۹۵ شرکت های فولادی بیش از ۶٫۶ میلیون تن از تولیدات خود را روانه بازارهای هدف کردند.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران ، آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد از ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال گذشته، ۵۷ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۶۴ تن انواع محصولات معدنی شامل محصولات زنجیره فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان، سرب، روی، فلزات و سنگ های گرانبها، زغال سنگ و کک، انواع فرو، کروم، مولیبدن، تیتان، میکا، نیکل، آنتیموان، انواع سنگ و غیره صادر شد.

میزان ارزش این محصولات صادر شده نیز بیش از ۷ میلیارد بوده است. میزان صادرات محصولات معدنی طی سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴، از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۳۸ درصد و ۱۷ درصد رشد یافت. طی ۱۲ ماه سال قبل بیش از ۷ میلیارد دلار از تولیدات این بخش روانه بازارهای هدف شد.

صادرات این بخش از اقتصاد کشور، سهم ۴۴درصدی از نظر وزنی و سهم ۱۶درصدی از نظر ارزشی از کل تجارت خارجی را به دست آورد. بیشترین صادرات از نظر ارزشی، مربوط به زنجیره فولاد و صنایع پایین دستی با ۲ میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار و کمترین میزان مربوط به آنتیموان بوده است.

طی سال گذشته بیش از ۶٫۶ میلیون تن فولاد صادر شد که چنین رقمی در تاریخ صادرات کشور بی سابقه است. کاهش واردات در بخش واردات، ۵ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۵۹۱ تن انواع محصولات معدنی به ارزش ۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار وارد کشور شد که که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۶ درصد و ۱۷ درصد کاهش نشان می دهد.

بیشترین میزان واردات از نظر وزنی متعلق به زنجیره فولاد و محصولات پایین دستی با ۴ میلیون و ۱۶ هزار و ۹۳۷ تن و کمترین حجم به زنجیره مولیبدن با ۷۵ تن اختصاص داشته است. از نظر ارزشی نیز، بیشترین واردات مربوط به زنجیره فولاد و صنایع پایین دستی با ۲ میلیارد و ۵۳۳ میلیون دلار و کمترین به زنجیره مولیبدن بوده است.

میزان واردات زنجیره فولاد از نظر تناژ و ارزشی به ترتیب کاهش ۱۶ درصدی و ۱۷درصدی را به ثبت رساند. سهم بخش واردات از تجارت خارجی کشور در سال ۹۵ از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۸ درصد و ۸ درصد بوده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.