رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

فرق نوت‌بوک، آلترا بوک، لپ‌تاپ چیست؟

تا همین چند وقت پیش، فقط دو نوع کامپیوتر شخصی می‌شناختیم، یکی دسکتاپ بزرگ و دیگری لپ‌تاپ! که آن هم آن‌چنان کوچک‌تر نبود!

اما مینیاتوریزه شدن تکنولوژی باعث کوچک و کوچک‌تر شدن کامپیوترها شده و سازندگان این دستگاه‌ها مجبور به انتخاب نام‌های دیگری برای آن‌ها شدند که قرار است در این مطلب آن‌ها را معرفی و تفاوت آن‌ها را با یکدیگر مرور کنیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از وبسایت آسمونی، اگر بخواهیم کلاس کامپیوترهای شخصی را در مراسم صبحگاه به ترتیب قد بچینیم، چیزی به این صورت خواهد شد:

پالم‌تاپ

نت‌بوک

آلترابوک

نوت‌بوک

لپ‌تاپ

دسکتاپ

 

و اگر بخواهیم یک تعریف ساده‌تر داشته‌باشیم، این ترتیب در واقع ترتیب سبک بودن و قابل حمل بودن را نشان می‌دهد. البته این را باید در نظر داشت که ممکن است آلترابوکی وجود داشته باشد که صفحه‌ی بزرگتری از یک نوت‌بوک داشته‌باشد اما باید بدانید که نوت‌بوک در هر صورت ضخیم‌تر و سنگین‌تر از آلترابوک است.

 

با کنار گذاشتن این استثناء کوچک، بیایید با آوردن مثالی برای هر کدام، شخصیت آن‌ها را معرفی کنیم. اول از همه باید بگویم که همه‌ی این‌ها (غیر از دسکتاپ) در تاشو بودن با یکدیگر شریکند؛ به اینگونه که مانیتور آن‌ها باز و بسته می‌شود. راستی، ما در مورد تبلت‌ها صحبت نمی‌کنیم.

 

پالم‌تاپ

کوچکترین عضو خانواده که تجربه یک کامپیوتر واقعی را برای شما خواهد داشت. اکثر پالم‌تاپ‌ها از ورژن بسیار سبکی از ویندوز به نام Windows CE استفاده می‌کنند؛ البته در آخرین مدل‌های پالم‌تاپ می‌توانیم شاهد یک ویندوز XP کامل باشیم! با ظهور تلفن‌های هوشمند، پالم‌تاپ‌ها منسوخ شدند و می‌توان گفت که دیگر در بازار شاهد آن‌ها نخواهیم بود. این رایانه‌ها مانیتوری به ابعاد ۶ تا ۷ اینچ داشتند.

 

different netbook notebook ultra notebooks 2 فرق نت‌بوک، نوت‌بوک، آلترا بوک، لپ‌تاپ و پالم‌تاپ چیست؟

 

 

نت‌بوک

تا قبل از ظهور آی‌پد، نت‌بوک‌ها با ابعاد مانیتور ۹ تا ۱۰ اینچ، بسیار پرطرفدار بودند. آن‌ها یک رایانه‌ی کامل با صفحه کلید سنتی (غیر لمسی) هستند. علی‌رغم غیر کاربردی بودن برای مصارف روزانه، از آن‌جا که از ویندوز استفاده می‌کنند، قادر به اجرای همه‌ی برنامه‌های ویندوزی هستند-بر عکس تلفن‌ها همراه یا تبلت‌ها.

 

با وجود کم شدن محبوبیت آن‌ها، هنوز هم در بازار بفروش می‌رسند. قیمت حدودی این دستگاه‌ها در بازار ایران ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. البته هنوز هم به درد کارهای ساده‌ی روزمره می‌خورند ولی نه بازی کردن و ویرایش عکس و دیدن فیلم. 

 

 

آلترابوک

این‌ها معمولا وزنی کمتر از ۱٫۵ کیلوگرم دارند و واقعا باریک هستند! کلمه‌ی آلترابوک در مقابله با ظهور مک‌بوک – اولین آلترابوک – توسط سازندگان رایانه اختراع شد. با وجود ضخامت بسیار کم (معمولا کمتر از ۲ سانتی‌متر)، می‌توانند مانیتوری بزرگتر از نوت‌بوک‌ها هم داشته باشند. اما بیشتر محدوده‌ی اندازه‌ی آن‌ها از ۱۱ تا ۱۵ اینچ است. بیشترشان مجهز به دیسک‌سخت SSD هستند – SSDها کم صداتر، سریعتر و سبکتر از HDDهای معمولی‌اند. البته مسلما چیزی که از دیگری بهتر باشد، گران‌تر هم هست. بطوریکه داشتن یک SSD 128 گیگابایتی برای یک آلترابوک اصلا غیر طبیعی و کم نیست.

 

آلترابوک‌ها معمولا DVD درایو ندارند؛ پس اگر عاشق فیلم دیدن هستید، دور آلترابوک را خط بکشید.

آلترابوک‌ها برای کارهای روزانه و حتی بازی‌های سبک و معمولی بسیار مناسب هستند ولی وقتی بازی‌های ۳بعدی وارد میدان شوند، کم می‌آورند و غافله را به نوت‌بوک‌ها واگذار می‌کنند. قیمت آلترابوک‌ها در بازار ایران از ۱ میلیون تومان شروع می‌شود و حتی تا ۳٫۵ میلیون هم می‌رسد. 

 

different netbook notebook ultra notebooks 3 فرق نت‌بوک، نوت‌بوک، آلترا بوک، لپ‌تاپ و پالم‌تاپ چیست؟

 

نوت‌ بوک و لپ‌ تاپ

از لحاظ تاریخی، لپ‌تاپ کمی بزرگتر و ساخته شده برای گذاشتن بر روی ران (lap) بود و می‌توانستید یکجا بنشینید و آن را بر روی پایتان بگذارید؛ برای همین هم به آن لپ‌تاپ می‌گویند. اما نوت‌بوک‌ها در واقع کمی کوچکتر بودند، با قابلیت حمل بیشتر، مانند یک دفترچه (Notebook) کاغذ! اما حالا فرقی بین نوت‌بوک و لپ‌تاپ قایل نمی‌شوند سازندگان رایانه معمولا این دو کلمه را برای یک دستگاه استفاده می‌کنند. البته باید بدانید که دیگر استفاده از کلمه‌ی لپ‌تاپ بسیار کمتر شده‌است.

 

ساده بگویم، هر رایانه‌ای که جزء بالایی‌ها نباشد، نوت‌بوک است! پس ارایه بازه‌ی قیمت برای نوت‌بوک‌ها درست نیست؛ اما بدانید که می‌تواند تا میلیون‌ها تومان برایتان خرج داشته‌باشد. اندازه‌ی نمایشگر معمولا چیزی بین ۱۲ تا ۱۸ اینچ است. شما می‌توانید نوت‌بوک‌هایی با گرافیک بسیار عالی داشته‌باشید که به راحتی جواب بازی‌های ۳بعدی را می‌دهند. نوت‌بوک‌ها اکثرا DVDدرایو و دیسک‌سخت پرحافظه‌ای دارند که اگر نداشته‌باشند می‌توانید آن‌ها را به عنوان آلترابوک بشناسید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.