رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا زیر دوش کلی ایده ناب به ذهن‌تان می‌‌رسد؟

 شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا زیر دوش کلی ایده و راه‌حل ناب و خلاقانه به ذهن‌تان می‌رسد. تحقیقات جدید ثابت کرده اند که دوش آب گرم یا سرد بهترین گزینه برای آسودگی خیال، خلاقیت و الهام بخشی است.

حمام نه تنها محلی برای تمیزی بدن به شمار می رود، بلکه بهترین گزینه برای ایده پردازی و ابتکار نیز هست. وقتی شما زیر دوش قرار دارید، ذهنتان کاملا باز بوده و می توانید ایده های جالب و خلاقانه ای ارائه دهید. اما چه چیزی باعث می شود تا فکر در حمام آزاد باشد؟ آیا این تاثیر آبِ روانی است که روی جسم انسان می ریزد یا به مغز مربوط می شود؟

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، برای پاسخ به پرسش های بالا در ابتدا باید این موضوع را مطرح کنیم که به صورت علمی ثابت شده، مقداری حواس پرتی برای بروز خلاقیت مفید است. با تایید این که تمرکز زیاد برای انجام برخی امور همانند امتحان دادن یا حساب و کتاب کاملا ضروری است، اما باید اشاره کنیم که گاهی تمرکز بی چون و چرا روی یک موضوع واحد باعث محدودسازی مغز شده و در نتیجه امکان بررسی جوانب دیگر یک مساله را از آن می گیرد. وقتی مغز محدود به یک سوژه ی واحد بشود، دیگر توان بروز ابتکار را نخواهد داشت.

به همین خاطر، مقدار کمی حواس پرتی می تواند موجب باز شدن ذهن، ارائه ایده های ناب و یافتن راهکارهای جدید بشود.

هنگامی که در حمام مشغول شست‌وشوی بدن خود هستید، بخش ناخودآگاه مغز شما دستور شستن بدن را داده و اعضای بدن هم اطاعت می کنند؛ در این زمان، بخش دیگر مغز آزاد است و به همین خاطر می تواند به موضوعاتی بیندیشد که در حالت عادی فرصتی برای پرداختن به آن ها ندارد یا بر اساس مشغله های روزانه، محکوم به نادیده گرفتنشان است.

«مارک فنسکی»، استادیار علوم عصب شناسی در دانشگاه گوئلف، در این رابطه بیان داشته: «شامپو کردن موها یا لیف کشیدن به تمرکز ویژه ای نیاز ندارد از این رو، در حین انجام این کار، بخش های دیگر مغز کاملا آزاد هستند تا به ناشناخته ها سفر کنند.»

همین دیدگاه در رابطه با پیاده روی یا کار کردن در کافی شاپ نیز مصداق دارد. وقتی ذهن شما مشغول فعالیتی است که به صورت ناخودآگاه نیز قادر به انجام آن هستید، بقیه ذهن باز مانده و قادر است ایده پردازی های ناب داشته باشد یا برای حل مسائل گوناگون، راهکارهای مناسب و کاربردی ارائه دهد.

جالب است بدانید که اگر عادت دارید در ابتدای صبح یا آخر شب دوش بگیرید، یعنی زمانی که مغز چندان هوشیار نیست، ذهن خلاقیت بیشتری از خود بروز می دهد. بر اساس گفته محققان، فکر کردن در زمان های خارج از محدوده فشار خواب، به دیدگاه های بدیع تری منجر می شود. دلیلش هم این است که ذهن سست شده، گیرنده های داخلی ضعیف هستند و در نتیجه افکار نو و ایده های مبتکرانه می توانند خود را به جلوی مغز رسانده و خودنمایی کنند.

هنگامی که به سختی از رختخواب دل کنده و زیر دوش می روید، مغز کمترین میزان خودانتقادی و مشغله را دارد و در نتیجه، ابتکار و قریحه شما در بالاترین درجه خود ظاهر می شود. همچنین، اگر شب ها درست پیش از خواب به حمام می روید، ذهن شما در حال خاموشی برای استراحت کردن است. به این مفهوم که هر چه شما خسته تر باشید، میزان خلاقیتتان بیشتر خواهد بود.

فارغ از موارد ذکر شده در بالا، باید گفت که دلیل بروز خلاقیت در زیر دوش در حمام این است که انسان در این موقعیت، کاملا آرام و تنها است. تنها بودن زیر دوش حسی از راحتی و کنده شدن از تمامی استرس های زندگی را به فرد منتقل می کند و او این اطمینان را دارد که با خود و افکارش در این محل تنهاست، به طور همزمان هم جریان آب گرم روی جسم به از بین رفتن خستگی ها و به دنبال آن آسودگی ذهنی منجر می شود.

بنابراین بد نیست از این پس، ایده هایی که زیر دوش به ذهنتان خطور می کند را اسرع وقت یادداشت کنید تا شاید به کمک آن ها تحولی بزرگ و مثبت در زندگیتان ایجاد شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.