رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کمیسیون مشترک برجام تیرماه برگزار می شود

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در تیرماه خبر داد و با بیان این که نفس مصوبه اخیر سنای آمریکا مخالف اصل حسن نیت و اجرای موفقیت آمیز برجام است، گفت: ما همه موارد را به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم.

عباس عراقچی درباره طرح تصویب تحریم سنا علیه ایران و اینکه چنین حرکتی از سوی آمریکایی‌ها نقض برجام است یا خیر، این مطلب را بیان کرد و افزود: اگر مصوبه کنگره نهایی شود از نظر ما در همین راستا ارزیابی خواهد شد.
به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: براساس بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی که اجرای موفقیت آمیز برجام را تحت الشعاع قرار دهد، خودداری کنند.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در این سه اصل است.
عراقچی اظهار کرد: اصلاحات متعددی تا کنون صورت گرفته و تلاش می‌کنند که موارد نقض برجام را از درون این قانون خارج کنند.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: به اعتقاد ما نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند بر خلاف «اصل حسن نیت» و «اصل اجرای موفقیت آمیز» برجام باشد.
عراقچی با تصریح اینکه تمام اینها از سوی ستاد اجرای برجام وزارت امور خارجه در حال رصد شدن است، بیان کرد: ما همه موارد را به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم و تصمیم مقتضی توسط این هیأت اتخاذ خواهد شد.
وی درباره ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تصویب چنین طرحی علیه ایران، اظهارداشت: این مساله اظهر من الشمس است که تصویب چنین طرحی در این فضا بسیار شرم آور است و نشان دهنده سردرگمی و سیاست‌های بسیار غلط و ناشی از برداشت‌های نادرست نسبت به مسائل منطقه است.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: همه دنیا می‌دانند که منشا تروریست و پرورش گروه‌های تروریستی در منطقه ما کجاست و همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران چگونه با تروریسم مبارزه کرده و چه قربانیانی را تقدیم این مسیر کرده و چگونه در خاک خودش هدف حملات تروریستی وحشیانه قرار می‌گیرد.
عراقچی با بیان اینکه موضع کنگره آمریکا در محکومیت ایران به حمایت از تروریسم، موضعی خنده‌دار، زننده و شم‌آور هست، خاطرنشان کرد: مواضعی که از سوی برخی مقام‌های آمریکایی اتخاذ می‌شود به همین ترتیب است. ما فکر می کنیم دنیا در این باره قضاوت درستی را کرده و خواهد کرد.
وی ادامه داد: می‌بینیم تقریبا تمامی کشورهای دنیا، اعم از کشورهای اروپایی و آسیایی فاجعه تروریستی تهران را محکوم و با ملت ایران ابراز همدردی کردند و بعضی در کشورهای مختلف با علائم و شیوه‌های گوناگون به این هواداری از مردم ایران و محکومیت این اقدام، واکنش نشان دادند.
عراقچی گفت: فکر می کنم دنیا این مسأله را درک کرده و عکس‌العمل‌هایی که ما از رهبران دنیا و مردم کشورهای مختلف دیدیم نشان دهنده این است که کاملا درک می‌کنند چه کسی قربانی تروریسم و چه کسانی حامی تروریسم هستند.
وی اظهارداشت: ما در منطقه به مبارزه مقتدارنه خودمان علیه تروریسم ادامه می‌دهیم و این گونه حرکت‌های موردی و به قول مقام معظم رهبری ترقه بازی که صورت گرفته آنقدر سخیف است که به هیچ وجه نمی‌تواند در اراده مردم شریف ایران خللی وارد کند. برای مقابله و جنگیدن با تروریسم به سیاست‌های خودمان ادامه خواهیم داد.
عراقچی درباره کمیسیون مشترک برجام نیز بیان داشت: کمیسیون برجام بر روال خود هر سه ماه یکبار برگزار خواهد شد. فکر می‌کنم در تیرماه ما موعد سه ماهه آن را داریم که روز آن هنوز مشخص نیست و در حال رایزنی هستیم.
به گزارش ایرنا، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح جامع تحریم های ایران را که به «قانون مقابله با فعالیت های برهم زننده ثبات ایران ۲۰۱۷» موسوم است تصویب کرد.
در طرح موسوم به S_722، اعمال تحریم هایی علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت های تروریستی بین المللی و همچنین ادعای نقض حقوق بشر و موارد دیگر مدنظر قرار گرفته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.