طعنه سنگین سخنگوی وزارت خارجه به وزیر خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه چالش موجود در روابط کشورهای منطقه را نتیجه اجلاس غلط ریاض دانست و در عین حال این کشورها را به مذاکره، خویشتنداری و حل و فصل موضوع دعوت کرد.

 بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تنش بین قطر و برخی کشورهای منطقه این مطلب را بیان کرد.
به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، وی افزود: درباره مسایلی که بعد از اجلاس ریاض در منطقه اتفاق افتاد؛ در جلسه پیشین اشاره کردم که برگزاری نابه هنگام و چیدمان غلط آن اجلاس می تواند آثار ناگواری را با توجه به دخالت دیگران ایجاد کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: تصور ما این است که این کشورها با توجه به وضعیت منطقه و چالش های آن بتوانند در یک روند مثبت و همه جانبه در پشت میز مذاکره، تنش را حل و فصل و برای آرامش و ثبات هرچه بیشتر منطقه تلاش کنند. 

در حال مطالعه اسناد عضویت دائم در سازمان شانگها هستیم
قاسمی در خصوص اجلاس شانگهای و عدم عضویت ایران در این اجلاس گفت: ما عضو ناظر هستیم. شانگهای یک سازمان مهم است و کشورهای مهمی آن را تشکیل می دهند. 
وی افزود: سطح حضور ما در اجلاس عمدتا در سطح معاون وزیر خارجه بوده و رئیس جمهوری شرکت نمی کرده است. در این اجلاس هم به دلایل مختلف، دکتر ظریف بعد از حضور در ترکیه به سمت آستانه رفت و در اجلاس شرکت کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران با بیشتر مقامات حاضر در اجلاس دیدارهای مفصلی داشت که سازنده و مثبت بود. نیاز بود که به دولت قزاقستان به عنوان کشور دوست در حوزه منطقه ای و دوجانبه صحبت کنیم.
قاسمی با یادآوری این که ایران اکنون به عنوان عضو ناظر سازمان شانگ های حضور دارد، اضافه کرد: بحث عضویت دائم، فرایند خود را طی می کند که بسیار طولانی و پیچیده است. بیش از ٣٠ سند و اساسنامه است که بر اساس مقررات ما، باید مطالعه و تصویب شود. 
وی تصریح کرد: ما در اجلاس اخیر در دستور کار نبودیم و بحث عضویت ما طولانی تر خواهد بود. ما نیز اسناد را مطالعه می کنیم. این روند ادامه دارد و پیگیری خواهد شد.

تیلرسون تاریخ و جغرافیا بخواند/نام خلیج فارس باید کامل و دقیق بیان شود
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به استفاده رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا در استفاده از نامی مجعول برای خلیج فارس اظهار کرد: به ایشان توصیه می کنم در کنار مطالعات نفتی خود، به تاریخ و جغرافیای جهان هم بپردازند.
قاسمی افزود: آقای تیلرسون سابقه نفتی دارد و از مدیران نفتی بوده است. علی الاصول با توجه به پیشینه ای که از سیاستمداران آمریکایی می شناسیم، آن ها کاملا می دانند که خلیج فارس نامی مشخص و دیرپاست و شاید ایشان اشتباه کرده اند و احتمالا باید می دانستند که اینجا خلیج فارس است.
وی ادامه داد: این نگاه خوشبینانه است اما نگاه بدبینانه این است که آقای تیلرسون تاریخ نمی داند و جغرافیا را نمی شناسد. به ایشان توصیه می کنم در کنار مطالعات نفتی خود، به تاریخ و جغرافیای جهان هم بپردازند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر فرصتی نیست به گذشته های دور برگردند، می توانند به قرون اخیر مراجعه کنند و یا اساند وزارت خارجه آمریکا، کتابخانه کنگره، موزه های اروپایی و مرکز اسناد و آرشیوهای کشورهای اروپایی را مطالعه کنند.
قاسمی گفت: در این اسناد و نقشه های چاپ شده از قرون قبل، نام خلیج فارس ثبت شده است و لذا کار دشواری نیست که ایشان این اسناد را مرور کنند تا با واقعیات تاریخی بیشتر آشنا شوند.
وی تصریح کرد: من فکر می کنم با دلار و نفت و تجارت نمی شود تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و تمدن خرید و آن را تغییر داد و نمی توان با خرید و فروش، یک ملت بی فرهنگ را فرهنگی کرد و یا بر عکس.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران اظهار کرد: این ها چیزی نیست که با معاملات روزمره تغییر کند. ما به طور خوشبینانه فرض می کنیم که اشتباه رخ داده است و فکر می کنم در آینده این اشتباه را درست کنند و بدانند که ملت بزرگ ایران بر این نام حساس است و باید نام خلیج فارس را به طور کامل و دقیق بیان کنند. 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.