رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

این بیماری را با «ام اس» اشتباه نگیرید

ریون و کریون به بیماری‌هایی گفته می‌شود که با التهاب عصب چشم و تاری دید نمایان می‌شود.

 راه درمان بیماری ریون یا التهاب مکرر عصب چشم استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و کورتون‌ها است.
نتیجه ‌ام‌آر‌آی در مبتلایان به کریون کاملاً طبیعی است و آزمایش‌های مربوط به آن همانند آزمایش‌های بیماران روماتیسمی نتیجه‌ای غیرطبیعی ندارد. در زمینه درمان این بیماری نیز باید خاطرنشان کرد که پزشک تنها با التهاب عصب چشم مواجه است و باید به دنبال رفع این التهاب باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایران، تاری دید در یک چشم یا هر دو چشم یکی از عوارض بیماری‌ ام اس است. متأسفانه بسیاری از بیماران با مشاهده این علائم و با تأیید آسیب دیدگی عصب چشم به گمان ابتلا به‌ ام اس، وحشت می‌کنند و دچار افسردگی می‌شوند. اما تحقیقات و مطالعات روی بسیاری از بیماران مبتلا به تاری دید ناشی از آسیب اعصاب چشم نشان می‌دهند که آنها به‌ ام اس مبتلا نبوده‌اند!


پزشکان ده‌ها سال بود که این بیماران را در شمار مبتلایان به‌ ام اس قرار می‌دادند، اما از سال ۲۰۰۷ به بعد و به مدد پیشرفت‌های دانش پزشکی متخصصان توانستند پرده از زوایای پنهان بیماری‌های «ریون» و «کریون» بردارند و مرز روشنی میان آنها و‌ ام اس ایجاد کنند. بیماری‌های ریون و کریون که سال‌ها تحت عنوان ‌ام‌اس دسته‌بندی می‌شدند، حالا دیگر مشخصاً بیماری‌هایی ناشی از آسیب‌های عصب چشم و البته بیماری‌هایی کاملاً قابل کنترل به حساب می‌آیند.
از این رو باید بدانیم که هر تاری دید و درد چشم هنگام حرکت چشم را به حساب بیماری ‌ام‌اس نگذاریم.
دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی در توضیح این بیماری‌ها می‌گوید: ریون و کریون به بیماری‌هایی گفته می‌شود که با التهاب عصب چشم و تاری دید نمایان می‌شود.
به زبان ساده‌تر در بیشتر موارد، بیمار با التهاب عصب یک چشم دچار تاری دید می‌شود، بعد از مدتی عصب چشم بدون ایجاد نقص یا با باقی گذاشتن نقصی در چشم بهبود می‌یابد. این بهبودی دائمی نیست و دوباره پس از مدتی عصب همان چشم یا چشم دیگر درگیر می‌شود. در حقیقت این بیماری به تناوب در چشم‌ها دیده می‌شود.


این متخصص مغز و اعصاب در ادامه می‌افزاید: این بیماری که بیشتر در زنان شایع است علاوه بر تاری دید عوارضی همچون درد خفیف یا شدید هنگام حرکت چشم را به‌ دنبال دارد و اگر بموقع درمان نشود به نابینایی و بیماری‌هایی خطرناک منجر می‌شود.
به گفته دکتر مقدسی، هنگامی که بیمار با علامت تاری دید به پزشک مراجعه می‌کند بهترین راه تشخیص استفاده از ‌ام‌آر‌آی است، هنگامی که نتیجه ‌ام‌آر‌آی طبیعی بود و نشانه‌ای مبنی بر ابتلا به‌ ام اس مشاهده نشد پزشک به بیماری ریون مشکوک می‌شود.
او تأکید می‌کند: راه درمان بیماری ریون یا التهاب مکرر عصب چشم استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و کورتون‌ها است.
خوشبختانه تجویز مناسب این داروها می‌تواند بخویی این بیماری را مهار کند. البته استفاده از کورتون دائمی نیست و پس از تکمیل روند درمان، پزشک مقدار دارو را کم و در نهایت قطع می‌کند.


فرد مبتلا به ریون با قطع کورتون می‌تواند برای مدت طولانی براحتی و بدون مشکل به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. اما گاهی دیده می‌شود بیمار با قطع کورتون دوباره دچار حمله چشمی می‌شود. چنین بیمارانی دیگر در زمره مبتلایان به بیماری ریون قرار نمی‌گیرند و برای آنها از واژه «کریون» استفاده می‌شود.
نتیجه ‌ام‌آر‌آی در مبتلایان به کریون کاملاً طبیعی است و آزمایش‌های مربوط به آن همانند آزمایش‌های بیماران روماتیسمی نتیجه‌ای غیرطبیعی ندارد. در زمینه درمان این بیماری نیز باید خاطرنشان کرد که پزشک تنها با التهاب عصب چشم مواجه است و باید به دنبال رفع این التهاب باشد.
دکتر مقدسی خاطرنشان می‌کند: حدود یک سوم مبتلایان به بیماری کریون با مهار و کنترل این بیماری زندگی خود را ادامه می‌دهند اما متأسفانه یک سوم دیگر دچار بیماری ‌ام‌اس می‌شوند و در نهایت گروهی که باقی می‌مانند به بیماری «ان‌ام او» که مغز و نخاع را نیز درگیر می‌کند، مبتلا خواهند شد.
از این‌رو توصیه می‌کنم به محض مواجهه با نشانه‌های چشمی این بیماری به متخصص چشم و متخصص مغر و اعصاب مراجعه کنند تا با تشخیص و آغاز بموقع درمان بیمار از عوارض ناخوشایند بیماری در امان بمانند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.