رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ماجرای سلفی ۹ میلیون دلاری! +تصویر

پرتره‌ای از اندی وارهول که به اعتقاد کارشناس هنری ساتبی «نخستین سلفی» است، در لندن حراج خواهد شد.

 وارهول نخستین پرتره از چهره خودش را سال ۱۹۶۳ در ۳۵ سالگی خلق کرد. دستمایه او برای خلق این اثر هنری عکس‌های فوری بود که در یک باجه عکاسی در نیویورک گرفت. او در جهان بیش از همه برای به تصویر کشیدن چهره‌های سرشناسی، چون مریلین مونرو، جکی کندی و الیزابت تیلور شناخته می‌شود. پیش بینی می‌شود که این پرتره در حراجی ساتبی به قیمت ۹ میلیون دلار فروخته شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از میزان، اما بیکر کارشناس هنر معاصر حراجی ساتبی این پرتره را «لحظه تولد نمادین اندی وارهول» توصیف کرد. او در ادامه گفت: «همه در پی خلق برند خود هستند، اما وارهول بی‌شک پیش‌قراول این پدیده بود.»

این اثر هنری ۳۰ سال پس از مرگ اندی وارهول در لندن حراج خواهد شد. وارهول سال ۱۹۸۷ در نیویورک درگذشت. او زمانی پیش‌بینی کرده بود که در آینده هر فردی می‌تواند برای ۱۵ دقیقه به شهرتی جهانی برسد.

بیکر در این باره گفت: «وارهول با این اثر به اندازه تمام چهره‌های مشهور به کار رفته در آثارش نمادین شد. استفاده از باجه عکس فوری انقلابی بود. پیش از آن هیچ کس دست به این کار نزده بود. این کار فقط از وارهول برمی‌آمد.»

او این تصویر را «نخستین سلفی» خواند و گفت: «وارهول پدرخوانده عصر شبکه‌های اجتماعی است. او پیش از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی می‌دانست که این پدیده ظهور خواهد کرد. ایده فرهنگ سلبریتی محور کاملا مربوط به وارهول و این نقاشی نیز بخشی از آن بود.»
 

فروشنده این پرتره یک مجموعه دار شخصی است که از سال ۱۹۸۵ مالکیت آن را در اختیار دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.