رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پوتین: نمی‌خواهم فرزندانم مثل شاهزاده بزرگ شوند

رئیس‌جمهوری روسیه با تأکید بر بی‌اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه روسیه گفت: «اگر موضوع کریمه هم نبود، باز واشنگتن موضوعی برای تحریم روسیه پیدا می‌کرد».

به گزارش اینتیتر به نقل ز«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در نشست سالانه پرسش‌و پاسخ خود تأکید کرد: «روسیه از زمانی که کشوری قدرتمند شده شاهد تحریم‌ها بوده است. زمانی که شرکای ما در جهان احساس می‌کنند که روسیه قرار است رقیب آنها شود، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا ما را مهار کنند».

وی در ادامه گفت: «در خصوص اقدام اخیر سنا در تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه باید بگویم که هیچ اتفاقی نیفتاده هیچ اتفاقی غیرمنتظره رخ نداده است پس چرا درباره تحریم‌ها بحث انجام بشود. آنها می‌خواهند روسیه را مهار کنند چون احساس می کنند روسیه یک رقیب جدید برای آنهاست. اما اینکه این تحریم‌ها اثرگذار بوده یا نه باید بگویم که هیچ اثری نداشته است، لااقل هیچ اثر چشمگیری نداشته است».

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت: «اگر بحث کریمه نبود، آنها قطعا موضوع دیگری برای تحریم روسیه پیدا می‌کردند».

برنامه سالانه پاسخ پوتین به سوالات مردمی ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به وقت محلی مسکو (۱۳:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده است.

بیش از ۲ میلیون سوال برای این برنامه ارسال شده، که پوتین به بخشی از آن‌ها پاسخ می‌دهد. این برنامه سال گذشته بیش از ۳ ساعت طول کشید و رئیس‌جمهوری روسیه تقریبا به ۸۰ سوال پاسخ داده بود.

در برنامه امسال افرادی نیز به صورت زنده از طریق ویدئو کنفرانس و یا تلفن سوالاتی را از رئیس‌جمهور روسیه می‌پرسیدند.

پوتین در پاسخ به این سوال که آیا روسیه برای چندین دهه است که تحت تحریم است، گفت: «غرب چندین قرن است که علیه ما است».

قانونگذاران آمریکایی شب گذشته با ۹۷ رای موافق و فقط ۲ رای مخالف، با اتفاق آراء دو حزبی (دموکرات و جمهوری‌خواه) خواستار تصویب جریمه‌های مالی و تحریم‌های اقتصادی بر روسیه در کنگره شدند و با اضافه شدن متمم تحریم‌های روسیه به لایحه تحریم‌های ایران موافقت کردند.

پوتین گفت هیچ دلیلی برای تحریم‌های جدیدی که در کنگره آمریکا علیه روسیه تحت بررسی است وجود ندارد.

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد:‌ «بر اساس آمار سازمان ملل، ما بر اثر تحریم ۵۲ میلیارد دلار خسارت دیده‌ایم، اما کشورهای تحریم‌کننده ۱۰۰ میلیارد دلار. این شمشیری دو لبه است.»

وی افزود: «تحریم‌ها مزایایی هم داشته و موجب شده تا از توان فکری خود کمک بگیریم. تحریم‌ها موجب بروز ظرفیت‌ها و استعدادهای ما شده است. تحریم موجب شده تا در صنایع مختلف از جمله هوانوردی، ماشین‌سازی، کشاورزی و داروسازی فعال شویم و تنها به دلارهای نفتی متکی نمانیم.»

پوتین تأکید کرد که تحریم‌ها برای اقتصاد روسیه عالی بوده است و موجب شده است که اقتصاد رقابتی تر شود.

هدف تحریم‌ها مهار روسیه است

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که دلیل پشت پرده تحریم‌های روسیه تلاش برای مهار روسیه است. وی ادامه داد که تحریم‌ها علیه روسیه برای جهان هزینه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه روسیه برای پاسخ به تحریم‌های غرب چیست تأکید کرد که مسکو تنها در صورتی تحریم‌های خود علیه شرکای غربی خود را لغو خواهد کرد که آنها ابتدا تحریم‌هایشان را لغو کنند.

پوتین در میان اظهاراتش به بخشی از مسائل زندگی خصوصی خود نیز اشاره کرد و گفت: «بر خلاف شایعات، دخترانم در مسکو زندگی می‌کنند. نوه دومم تازه به دنیا آمده، اما اسم و مشخصاتش را نمی‌گویم، چون نمی‌خواهم مثل شاهزاده‌ها بزرگ شود.»

اوکراین، فدراسیون شود، درگیری‌ها پایان می‌یابد

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی از کی‌یف پایتخت اوکراین تأکید کرد: «ما قصد دخالت در امور داخلی و سیاسی اوکراین را نداریم…اما معتقدیم که شاید بهتر باشد اوکراین نیز به صورت یک فدراسیون اداره شود به جای اینکه دولت مرکزی تمام قدرت و اختیارات را در دست داشته باشد.»

وی در ادامه گفت: «اگر قرار است درگیری‌ها در اوکراین پایان یابد باید این اتفاق بیفتد…علاوه براین اگر [پترو] پروشنکو [رئیس‌جمهوری اوکیراین] می‌خواهد واقعا یک اروپایی باشد ابتدا باید حساب های خارج از کشور خود را ببندد.»

رئیس‌جمهوری روسیه درباره تقویت قوای ناتو در نزدیکی مرز روسیه و منطقه قطب شمال گفت: «زیردریایی‌های هسته‌ای در سواحل نروژ مستقر هستند و موشک‌های آنها قادرند در عرض چند ثانیه مسکو را هدف بگیرند و ما باید برای آن آماده باشیم…قطب نقشی استراتژیک را در تضمین ایمنی روسیه ایفا می‌کند».

روابط مسکو-واشنگتن به حالت عادی بازخواهد گشت

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره روسیه‌هراسی در آمریکا گفت: «این به خاطر تنش‌های سیاسی است که اخیرا شدت گرفته…ما با آمریکا مثل یک دشمن برخورد نمی‌کنیم…روابط ما با آمریکا به حالت عادی باز خواهد گشت».

پوتین همچنین گفت:‌ «در یک برهه از زمان آمریکا به روسیه کمک کرد تا استقلال خود را به دست آورد و از این کشور حمایت کرد. افراد زیادی در روسیه هستند که امیدوارند که روابط آمریکا و روسیه در نهایت به حالت عادی بازگردد و واشنگتن و مسکو هر دو به این مسئله علاقمند هستند.»

آماده گفت‌وگوهای سازنده با آمریکا هستیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روابط آمریکا و روسیه در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما بزرگترین قدرت‌های تسلیحاتی هستیم و بهتر است با یکدیگر در این زمینه همکاری کنیم…ما با آمریکا در خصوص حل مسئله ایران همکاری کردیم این نشان داد که می‌توانیم با واشنگتن همکاری کنیم…درست همانند بحران سوریه و مسئله خاورمیانه، نمی‌توان هیچ مسئله‌ای را بدون همکاری حل کرد… آمریکا می‌تواند به ما کمک کند که بحران در اوکراین را حل کنیم…حوزه های بسیاری وجود دارد که می‌توانیم با آمریکا همکاری داشته باشیم. ما آماده گفت‌وگوهای سازنده با آمریکا هستیم».

رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص شهادت اخیر «جیزم کومی» رئیس برکنار شده اف بی‌آی در کنگره آمریکا گفت: «آقای کومی نیز اعلام کرد که معتقد است روسیه در انتخابات آمریکا دخالت نکرده است و هیچ شواهدی در خصوص این مسئله وجود ندارد… اما این بخشی از یک رویداد بزرگتر است… آمریکا سعی دارد تا افکار عمومی را منحرف کند. این آنها هستند که سعی داشته‌اند تا بر قلب‌ها و اذهان مردم ما از طریق سازمان‌های غیرانتفاعی مختلف خود اثرگذار باشند».

وی ادامه داد: «یک کره بردارید تقریبا هر کجا که انگشت خود را بگذارید آمریکا منافعی در آنجا دارد.»

آمادگی داریم به «جیمز کومی» پناهندگی سیاسی بدهیم

پوتین در ادامه اشاره کرد: «این اقدام آقای کومی در افشای نوار مکالمه اش با ترامپ بسیار عجیب است… آیا این اقدام وی فرقی با اقدامات ادوارد اسنودن دارد؟… به هر حال در صورتی که آقای کومی تحت پیگرد قضایی قرار گیرد، ما آمادگی داریم تا به وی پناهندگی سیاسی بدهیم».

رئیس جمهوری روسیه درباره حضور نظامی در سوریه گفت: «حضور ما در سوریه منافع بسیاری برای بخش دفاعی ما دارد. ما بسیاری از پیشرفته‌ترین تجهیزات خود را در آنجا مستقر کرده‌ایم و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم…حضور نیروهای ما در سوریه نیز باعث شده تا نیروهای ما در وضعیت آمادگی برای جنگ قرار داشته باشند…ما می‌خواهیم یک فرایند صلح‌آمیز سیاسی را میان طرفین درگیری‌ها تضمین کنیم».

به حمایت هوایی از سوریه در مبارزه با تروریست‌ها ادامه می‌دهیم

پوتین همچنین ادامه داد: «در کوتاه مدت، ما می‌خواهیم آمادگی نظامی نیروهای روسیه را افزایش دهیم…در نتیجه نیروهای سوریه می‌توانند به تنهایی عمل کنند و به اهدافشان برسند… ما می‌توانیم از آنها حمایت هوایی داشته باشیم تا به مبارزه با نیروهای تروریستی بپردازند… این برنامه ما درباره سوریه است».

رئیس‌جمهوری روسیه درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در این کشور گفت: «تنها شهروندان روسیه هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی باید رئیس‌جمهور بعدی آنها باشد».

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.