رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ابعاد جدیدی از کودتای ۲۸ مرداد فاش شد

وزارت خارجه آمریکا پس از مدتها بالاخره آرشیو اسناد مربوط به کودتای ٢٨ مرداد را از طبقه بندی خارج کرد.

 وزارت خارجه آمریکا پس از مدتها بالاخره آرشیو اسناد مربوط به کودتای ٢٨ مرداد سال ۱۳۳۲ را از طبقه بندی خارج کرد. این اسناد نشان می دهد که آمریکا مستقیما در کنار زدن دولت منتخب محمد مصدق ایفای نقش کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از مهر، بر اساس این اسناد، واشنگتن برای سرنگون کردن دولت مصدق برنامه ریزی داشته و کودتا را مستقیما مدیریت کرده است. یکی از این اسناد به تاریخ ١٩ اوت ١٩۵٣ نشان می دهد رابط سیا در تهران و سفیر آمریکا از واشنگتن خواسته اند پس از کودتا، برای کمک به دولت زاهدی ۵ میلیون دلار بودجه اختصاص دهد.

این اسناد در قالب ۴ محور کلی «تلاش‌های ایالات‌ متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه ۱۹۵۱ تا فوریه ۱۹۵»، «بحران سیاسی جولای ۱۹۵۲ ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت ۱۹۵۳» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده است.

وزارت خارجه آمریکا باید اسناد را مدتها پیش منتشر می کرد، اما تاکنون درخواست تاریخ نگاران برای برداشتن طبقه بندی این اسناد را رد کرده بود.

نقش مستقیم آمریکا در کودتای ٢٨ مرداد پیش از این هم در اسناد مراجع دیگر تشریح شده بود، اما اسناد تازه منتشر شده حاوی جزییات بیشتری است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.