رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کارورزی فارغ التحصیلان فردا شروع می‌شود!

برنامه اشتغال فراگیر که چهار طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کسب و کار را شامل می‌شود از امروز به تمام استانهای کشور ابلاغ شد تا در گام نخست، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از فردا به مرحله اجرا درآید.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته از ابلاغ برنامه جامع اشتغال فراگیر خبر داده و گفته بود که کلیات برنامه کلان اقتصادی کشور در چارچوب بازار کار به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

علاء‌الدین ازوجی با اشاره به تدوین سند اشتغال در برنامه ششم توسعه، گفته بود اولویت اصلی دولت توجه به اشتغال و رفع بیکاری است و به همین منظور، در سال ۱۳۹۶ طرحی از سوی دولت ارائه شد که به موجب آن دولت موظف شده هماهنگی سیاست‌های اشتغال و همچنین نظارت بر اشتغال در دستگاههای مختلف را پیگیری کند.

برنامه اشتغال فراگیر که چهار طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کسب و کار را شامل می‌شود امروز به تمام استانهای کشور ابلاغ شد تا در گام نخست، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از فردا به اجرا درآید.

در طرح کارورزی فارغ التحصیلان که از اول تیرماه در سراسر کشور عملیاتی می‌شود، دانش آموختگان دانشگاهی در دوره‌های کارورزی شرکت کرده و بعد از کسب مهارتهای مورد نیاز و اثبات توانمندی‌های خود به کارفرمایان و جلب نظر وی در کارگاه مشغول کار می‌شوند که بر این اساس در صورت جذب، کارفرمایان تا دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهند بود.

پیش‌بینی وزارت کار این است که با اجرای طرح کارورزی، سالانه ۱۵۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارجویان بتوانند جذب بازار کار شوند.  

در طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) که بخشی از زیرمجموعه طرح کارورزی به شمار می‌رود، تحصیلکردگان دانشگاهی  دارای سنین ۲۵ تا ۳۴ سال پس از طی فرآیند اتصال به بنگاه و توافق با کارفرما ظرف مدت شش ماه دوره‌های کارورزی را می‌گذرانند و در این مدت علاوه بر قرار گرفتن تحت پوشش بیمه حوادث، یک سوم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را تحت عنوان کمک هزینه آموزش حین کارورزی دریافت می‌کنند.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) تاکنون در هشت استان به شکل آزمایشی اجرا شده و بیش از ۷۰  درصد کسانی که در این طرح شرکت کردند جذب بازار کار شدند.

طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار نیز محدودیت سنی ندارد و افراد بالای ۱۸ سال را شامل می‌شود که در محیط کسب و کار تحت عنوان کارآموز با آموزشهای مهارتی مورد نیاز بازار کار آشنا می‌شوند. این طرح رایگان است و هزینه‌ای بابت دستمزد در آن پیش‌بینی نشده است.

در طرح تکاپو نیز، بر اساس قابلیتهای منطقه‌ای و شناسایی مزیتهای بومی هر استان رسته‌های شغلی مورد نیاز طراحی شده و متناسب با آن برای کارجویان و بیکاران زمینه اشتغال پایدار فراهم می‌شود.

برنامه اشتغال فراگیر که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و کلیات آن در هیات دولت تصویب شد پیشتر در جلسه اردیبهشت ماه شورای عالی اشتغال تحت عنوان طرح "حرکت" در راستای طرح برنامه مکانیسم تقسیم کار بین دستگاهی و الزامات حصول نرخ بیکاری تک رقمی در پایان سال ۹۶ به منظور اجرا در کل کشور و با تمرکز بر بنگاههای خرد و کوچک و دارای مزیت در استانها و شهرستانها در سه لایه کلان، میانی و خرد  بررسی و کلیات آن به تصویب رسیده بود.

برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده سالانه ۹۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد کند.

وزارت کار به دنبال آماده‌سازی نیروهای کار از طریق ارائه آموزشهای مهارتی برای ورود به بازار کار است و تلاش می‌کند در راستای رفع دغدغه بیکاری و حل معضل اشتغال فارغ التحصیلان، برنامه‌های اشتغالی خود را پس از اجرای آزمایشی و اطمینان از نتایج موفق آن به اجرا درآورد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.