مراسم بیعت با ولیعهد جدید عربستان آغاز شد

مراسم بیعت با «محمد بن سلمان» به عنوان جانشین جدید شاه عربستان در کاخ پادشاهی الصفا آغاز شد.

به گزارش العربیه،  مراسم بیعت با «محمد بن سلمان» به عنوان جانشین جدید شاه عربستان در کاخ پادشاهی الصفا آغاز شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از مهر، در این مراسم، «عبدالعزیز آل الشیخ» مفتی عربستان پس از سخنانی با محمد بن سلمان ولیعهد جدید عربستان سعودی بیعت کرد.

با برگزاری این مراسم، محمد بن سلمان با کنار زدن «محمد بن نایف»، رسما ولیعهد عربستان شد.

گفتنی است که محمد بن سلمان روز چهارشنبه به عنوان ولیعهد جدید ملک سلمان منصوب شد این در حالی است که وی وزیر دفاع و معاون رئیس شورای وزیران عربستان نیز هست.

ناظران و تحلیلگران امور از این رویداد به عنوان زلزله سیاسی و کودتای جانشینی نام می برند. محمد بن سلمان به عنوان چهره ای جنگ افروز در یمن با استفاده از شرایط کنونی و موقعیت پدرش موفق شد که محمد بن نایف را از ولیعهدی کنار بزند.

این در حالی است که بر طبق وصیت ملک عبدالعزیز آل سعود موسس خاندان سعودی قدرت از پدر به پسر نمی رسید بلک میان فرزندان عبدالعزیز جابجا می شد اما به نظر می رسد که ملک سلمان مسیری جدید را در پیش گرفت. ملک سلمان از زمانی که ملک عبدالله درگذشت دست به تغییرات گسترده در مناصب مختلف قدرت در عربستان زد و عرصه را برای نزدیکان خود فراهم کرد.

وی ابتدا مقرن بن عبدالعزیز را از ولیعهدی عزل و محمد بن نایف را به عنوان وی انتصاب کرد و پسرش محمد را به عنوان جانشین ولیعهد برگزید و روز گذشته نیز محمد بن نایف را که ارتباطات نزدیک با آمریکا داشت برکنار و پسرش را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد تا قدرت را موروثی کند.

محمد بن سلمان از زمانی که پدرش بر کرسی پادشاهی عربستان نشست با نفوذ بر رسانه ها و محافل سعودی خود را به عنوان یک عامل موثر در تصمیمات کلان عربستان مطرح کرد. وی در تنظیم و تصویب و انتشار آنچه چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان نامیده می شود، به راه انداختن جنگ یمن و تحریم و فشار ضد قطر بازیگر اصلی است.

پسر ملک سلمان با رایزنی های مختلف با قدرتهای منطقه ای و بین المللی به گونه ای تلاش ها برای جانشین شاه عربستان شدن را هموار کرد. در این میان تلاش وی برای قانع کردن آمریکایی ها نیز موضوعی قابل تامل است زیرا محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده روابط گرمی با آمریکایی ها داشت. شاید محمد بن سلمان به خوبی رگ خواب دونالد ترامپ رئیس جمهور تاجر پیشه آمریکا را درک کرد.

به عبارتی همه تلاش های بن سلمان با هدف مطرح کردن خود و هموار کردن شرایط برای جانشینی پدر بود. اما نکته این است که با توجه به نارضایتی ها در داخل آل سعود آیا این نارضایتی ها سرکوب می شود یا باعث شورش علیه این تصمیمات می شود؟ باید منتظر ماند به ویژه که این تغییرات و عزل و نصب ها در شرایط بحرانی و خاص منطقه خاورمیانه رخ می دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.