رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چای سبز، یک نوشیدنی مفید برای همه

چای سبز را می توان یک گیاه درمانی نامید. گیاه چای، گل بزرگی است که دارای برگ‌های مدام سبز است. چای سبز اصالتاً بومی چین است که در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد استفاده بوده است.
به گزارش اینتیتر به نقل از علم ورزش ،  بعضی از مردم برای بخشی از مضرات چای سیاه به چای سبز روی می آورند و بخاطر خواص درمانی و مفید چای سبز بجای مصرف روزانه چای سیاه از چای سبز استفاده می کنند. البته استفاده بیشتر از چای سبز مضرات خود را نیز به همراه دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با چای سبز  نوشیدنی شگفت انگیز برای همه آشنا کنیم.

در اینجا به تاریخچه چای سبز می‌پردازیم. چای سبز در ابتدای سال ۱۹۰۰، اول در خارج از چین به رسمیت شناخته شده و بطور سریع به چای محبوبی تبدیل شد. در سال ۱۹۱۵ در نمایشگاه پاناما به عنوان مرغوب‌ترین چای مدال طلا به دست آورد. در حالی که همه‌ی چای‌های سبز از گونه های گیاهی یکسانی برداشت شده بودند، انواع مختلفی از چای سبز در سراسر جهان رشد و تولید شده است. از جمله چین، ژاپن، هند، سری لانکا، تایوان، بنگلادش، نیوزیلند، هاوایی و حتی کارولینای جنوبی!

با این حال ارائه شده است که چای سبز از چین منشا گرفته است. گفته شده است که حتی، امروزه کلمه "چای" در چین فقط اشاره به چای سبز دارد، نه به رده بندی کلی از چای به همان گونه که در غرب است. ذکر شده است استان یوننان چین مکان اصلی گونه‌های گیاه کامیلیا سیاه و سبز محسوب می شود در واقع، می توان ۲۶۰ نوع از ۳۸۰ نوع چای را در یونان پیدا کرد.


معرفی چای سبز
چای سبز را می توان یک گیاه درمانی نامید. گیاه چای، گل بزرگی است که دارای برگ‌های مدام سبز است. چای سبز اصالتاً بومی چین است که در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد استفاده بوده است. امروزه چای در اکثر نقاط آسیا و بخش‌هایی از خاورمیانه و آفریقا نیز کشت می‌شود. چای سیاه در آمریکا بیشتر رایج است و تخمیر داده می‌شود و به اندازه چای سبز سالم نیست. دقت داشته باشید که چای سبز تخمیر داده نمی‌شود(چای اولانگ نیمه تخمیر شده است).

چای اولانگ نیز در کنار چای سبز و همچنین چای سفید محبوبیت خاصی در بین برخی از مردم دارند و با توجه به خواص دارویی بی نظیرشان، می‌توانید از آن‌ها نیز مصرف کنید. توجه داشته باشید که در کنار مصرف انواع چای و البته دمنوش‌های گیاهی در صورت ممکن از مصرف قهوه نیز غافل نشوید! به هر حال قهوه از دیرباز در کشورهای مختلف جهان محبوبیت بسیار بالایی داشته که در کنار خواص درمانی فوق العاده‌ای که دارد، می‌تواند برای شما هم بسیار قابل توجه باشد.

 
اگر هم از آن دسته هستید که معمولاً وقت کافی برای دم کرن چای یا قهوه ندارید، می‌توانید چای کیسهای یا کپسول قهوه تهیه کنید و در کمترین زمان ممکن یک نوشیدنی لذت بخش میل کنید.

عناصر موجود در چای سبز
گیاه چای از عناصر بسیاری تشکیل شده است غنچه برگ و برگ‌های جوان عالی‌ترین بخش چای سبز هستند. چای حاوی کافئین آلکالوئیدهای پورین، تئوفیلین و تئوبرومین است. اما بهترین ترکیبات موجود در آن عبارت است از پلی فنول‌ها که بسیاری از خواص درمانی و پیشگیرانه ناشی از وجود آن‌ها میباشد.

تفاوت چای سبز با چای سیاه
چای سیاه و چای سبز تفاوت های فراوانی با یکدیگر دارند از جمله می‌توان گفت چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی برداشت می‌شوند. فرق در این است که برای تهیه چای سبز برگ‌ها را بخار داده، پودر می‌کنند و سپس آن را خشک می‌کنند. ولی برای تهیه چای سیاه برگ‌ها، خشک شده، تخمیر شده، در بعضی مواقع مواد و رنگ‌های شیمیایی به آن اضافه می‌گردد و برشته می‌شود یعنی فرآیند بیشتری به روی چای صورت می‌گیرد.

هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه‌هایی می باشند که اثر کاهش ابتلا به سرطان‌های مختلف در آن‌ها دیده شده است زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است. با این حال چای بدون کافئین هم وجود دارد.

فواید چای سبز
در متنوع بودن فواید گیاهان دارویی که هیچ شکی نیست اما بگذارید نگاهی داشته باشیم بر فواید چای سبز…

چای سبز با کنترل عملکرد و محافظت از ساختار دیواره رگ‌ها، مانع از بروز فشار خون بالا می‌شود. کاتچین موجود در چای سبز باعث از بین بردن باکتری‌های مولد مسمومیت غذایی یا سم تولید شده توسط این باکتری‌ها می‌شود. چای سبز باعث کاهش قند خون می شود. اگرچه برخی پژوهشگران نوشیدن چای سبز را به افراد مسن توصیه می‌کنند اما برخی دیگر معتقدند نوشیدن چای سبز در جوانی باعث کنترل میزان قند خون، پیش از رسیدن به سن کهولت می‌شود.

مضرات چای سبز
چای سبز به میزان زیادی کافئین ندارد اما این امر نباید دلیلی باشد که شما از این چای به میزان زیاد استفاده کنید؛ چرا که باعث می‌شود میزان کافئین در بدن شما بسیار بالا رود و همین امر می‌تواند باعث ایجاد حالت‌های سرگیجه و بی‌تعادلی شود. اگر این میزان بیش از ۱۴ گرم در هر کیلوگرم باشد می‌تواند شما را بکشد!

امیدواریم از این مطلب ارائه شده راضی بوده باشید و مصرف چای سبز و حتی قهوه را از این پس بصورت جدی‌تری دنبال کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.