رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

الحاق۷۳ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور

 اجرای برجام، فرصتی را برای نوسازی و ارتقای ناوگان هوانوردی کشور فراهم کرده است، به طوری که علاوه بر قراردادهای پیشین برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، امروز نیز ۲ شرکت هواپیمایی کشور تفاهمنامه خرید ۷۳ فروند هواپیمای مسافربری جدید را با شرکت ایرباس امضا کردند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، صنعت هوانوردی ایران در سال های تحریم با مشکلات زیادی دست به گریبان بود، به طوری که عمر ناوگان بالا بوده و همچنین به علت کمبود هواپیماهای مناسب، برخی فرودگاه های کشور، بدون پرواز بودند.
در ماه های اخیر و با رفع تحریم ها و محدودیت های بین المللی مذاکرات گسترده ای با شرکت های هواپیمایی معتبر انجام شد که برخی از آنها خرید هواپیما را در پی داشت به طوری که قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما به امضا رسیده است.
مسئولان صنعت هوانوردی ایران امیدوار هستند که با خرید این تعداد هواپیما، بیش از ۵۰ هزار صندلی جدید به ظرفیت ناوگان هوایی افزوده شده و فرصت های اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم شود.
البته تلاش برای نوسازی و ارتقای ناوگان هوایی کشور به قراردادهای امضا شده در ماه های گذشته معطوف نشده و شرکت های هواپیمایی به صورت پیوسته به مذاکره با شرکت های معتبر بین المللی مشغول هستند.
بر این اساس، ۲ شرکت زاگرس و ایران ایر تور پس از ماه ها مذاکره توانستند، امروز (پنجشنبه) در حاشیه برگزاری پنجاه و دومین نمایشگاه هوایی «لوبورژه» پاریس، تفاهمنامه های خرید ۷۳ فروند هواپیمای جدیدی ایرباس را امضا کنند.

** تفاهمنامه ایرباس با زاگرس برای خرید ۲۸هواپیما
در همین پیوند، شرکت هواپیمایی ایرباس در بیانیه ای مطبوعاتی از امضای یادداشت تفاهم خرید ۲۸ فروند هواپیمای تولیدی این شرکت با شرکت هواپیمایی زاگرس ایران خبر داد.
این تفاهمنامه که شامل خرید ۲۰ فروند هواپیمای« A320neo» و هشت فروند هواپیمای « A330neo» است، در پنجاه و دومین نمایشگاه هوایی «لوبورژه» پاریس توسط «عبدالرضا موسوی» مدیر عامل شرکت زاگرس و «فابریس برژیه» مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس امضا شده است.
سیدعبدالرضا موسوی مدیرعامل هواپیمایی زاگرس در این باره گفت: از این که توانستیم برای خرید این هواپیماهای جدید با ایرباس توافق کنیم، خرسند هستیم. ما اپراتور وفادار به خانواده ایرباس ای ۳۲۰ بوده ایم و عملکرد، هزینه های عملیاتی و مقرون بصرفه بودن هواپیمای ایرباس نقطه قوت ما برای سفارش این هواپیما بود.
وی افزود: این توافق گویای گام عملی نوسازی ناوگان هوایی زاگرس و گسترش عملیات آن در داخل و در سطح بین المللی است.
فابریس برژیه مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس نیز از هواپیمایی زاگرس به دلیل اعتماد به کارامدترین محصول تک راهرو و دو راهرویی ایرباس قدردانی کرد و گفت: این توافق به زاگرس اجازه می دهد ناوگان خود را با کمترین تغییر و با استفاده از خدمات منحصر به فرد ایرباس توسعه دهد.
در بیانیه مطبوعاتی ایرباس آمده است: یادداشت تفاهم امضا شده منوط به تصویب از جمله از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا (OFAC) است. ایرباس به پایبندی کامل به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مقررات مربوطه ادامه خواهد داد.

** خرید ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس توسط ایرتور
شرکت هواپیمای ایرتور نیز تفاهمنامه خرید ۴۵ فروند هواپیما را در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس با ایرباس به امضا رساند.
پایگاه اینترنتی ایرباس در بیانیه دیگری که امروز (پنجشنبه) منتشر شد، اعلام کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور مستقر در تهران با امضای تفاهمنامه خرید۴۵ فروند در نمایشگاه هوایی پاریس به جدیدترین مشتری هواپیمای خانواده A320neo تبدیل شده است.
این شرکت هواپیمایی که ۴۵ سال از تاسیس آن می گذرد اکنون به فهرست مشتریان جدید ایرباس افزوده شده است. ایران ایر تور که سرویس های برنامه ریزی شده به بازارهای داخلی و بین المللی ارائه می دهد، از این هواپیمای جدید برای مدرنیزه کردن ناوگان و گسترش عملیات خود در بازارهای داخلی و بین المللی استفاده خواهد کرد.
مجید شکاری رئیس هیات مدیره ایران ایرتور گفت: خانواده A320neo با ویژگی منحصر به فردی که امکان بهره وری عملیاتی و اعتمادپذیری را فراهم می کند به راهبرد رشد و توسعه ما کمک خواهد کرد. موفقیت ما به عنوان یک شرکت هواپیمایی داخلی و منطقه ای با سرمایه گذاری در هواپیمای تک راهروی پیشتاز در جهان تقویت خواهد شد.
فابریس بورژیه مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس نیز گفت: تعهد به خرید ۴۵ هواپیمای خانواده A320 neo اطمینان شرکت های هواپیمایی به نقش پیشتاز ما در بازار هواپیماهای تک راهرو به دلیل کارامدی عملیاتی و راحتی بی نظیر مسافران را نشان می دهد.
یادداشت تفاهم امضا شده باید تاییدهای لازم را کسب کند و از جمله مورد تایید دفتر کنترل دارایی های آمریکا (OFAC) قرار گیرد. ایرباس اعلام کرده که مطابق با توافق هسته ای و مقررات مربوطه عمل خواهد کرد.
خانواده A320 پرفروش ترین محصول هواپیماهای تک راهرو هستند که تاکنون ۱۳ هزار سفارش داشته و بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ هواپیما به حدود ۴۰۰ مشتری درسراسر جهان تحویل داده شده است.
خانواده A320 در چهار سایز (A318، A319، A320 و A321) دارای ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۴۰ مسافر است. این نوع هواپیما در بازار هواپیماهای تک راهرو پهن ترین کابین را دارد.
مرضیه جعفرزاده مدیر روابط عمومی هواپیمایی ایران ایرتور، با اشاره به ۱۸ ماه مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، در مجموع ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰ NEO شامل ایرباس ۳۱۸،۳۱۹،۳۲۰،۳۲۱ با ظرفیت های متفاوت از ۱۰۰ تا ۲۴۰ صندلی خریداری شده که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور اضافه می شوند.
جعفرزاده افزود: ارزش کلی این تفاهم نامه ۴٫۵ میلیارد یورو است که در فرانسه و با حضور «فابریس برژیه» مدیرعامل ایرباس، «کریستوف موریه» قائم مقام ارشد رییس قراردادهای ایرباس، «رضا موسوی» مدیرعامل ایران ایرتور و مجید شکاری رییس هیئت مدیره به امضا رسید.
پیش از این نیز برخی شرکت های هواپیمایی ایران اقدام به امضای قرارداد و خرید هواپیما از شرکت های ایرباس و بوئینگ کرده اند، که برخی از هواپیماها نیز تحویل داده شده است.
نکته مهم درباره تامین مالی این قراردادها این است که خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و قرار است ایران ایر ۸۵ درصد منابع مالی آن را از فاینانس خارجی و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین کند و تاکنون چندین شرکت و موسسه مالی از کشورهای مختلف جهان برای تامین فاینانس مالی خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر اعلام آمادگی کرده اند.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با توجه به استقبال شرکت‌ها و کشورهای خارجی برای تامین فاینانس قرارداد خرید هواپیماهای ایران‌ایر گفته بود: تنها در یک سفر کاری سه شرکت خارجی تقاضای تامین فاینانس داده‌اند و هر روز به تعداد شرکت‌های متقاضی تامین فاینانس قرارداد ایران‌ایر با ایرباس بوئینگ و ATR افزایش می یابد تا از طریق مناقصه بین المللی فاینانسر مناسبی انتخاب شود.
فخریه کاشان با اشاره به احتمال استفاده از منابع موسسات لیزینگ بین‌المللی و تاکید بر این که 'تحریم‌های احتمالی شامل قراردادهای خرید هواپیما نمی شود افزوده بود: در شرایط احتمالی برگشت تحریم‌ها، تمام قراردادها معتبر هستند و تحریم عطف به ماسبق نمی‌شود و این کمپانی‌ها حق جریمه هم ندارند.
وی درباره تامین مالی این قراردادها گفته بود: بخشی از فاینانس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس توسط شرکت ایرباس با بازپرداخت ۱۰ ساله و بخشی دیگر از فاینانس از موسسات مالی و بازپرداخت ۱۸ ساله تامین می شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین گفته بود: پیش پرداخت ایران ایر به شرکت های بوئینگ و ایرباس یک میلیارد دلار است که در چهار سال پرداخت می شود.
وی درباره خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای.تی.آر یادآورشده بود: با توجه به نوع سفارش ایران ایر به شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای تی آر، مجموع ارزش این سه قرارداد برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما، کمتر از ۱۸ میلیارد دلار است

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.