حمله شدید رییس جمهور ترکیه به آلمان: آنجا مهد تروریست است

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: آلمان که اجازه سخنرانی به من در میان اتباع ترک در کشورش را نمی‌دهد در واقع مرتکب خودکشی می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه تفصیلی با هفته نامه دی – زایت گفت که همچنان آلمان را به چشم یک پناهگاه تروریستی می‌نگرد تا زمانی که حامیان فتح الله گولن را تسلیم کند. وی افزود: آلمان باید این اشتباه را تصحیح کند. ما به یکدیگر نیاز داریم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، اردوغان گفت که شخصا هیچ مشکلی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ندارد و در جریان نشست هفتم و هشتم ژوئیه برای نشست جی ۲۰ با او دیدار خواهد کرد. با این وجود رئیس جمهوری ترکیه گفت: تا زمانی که برلین تمام حامیان مظنون جنبش فتح الله گولن و سایر افرادی که از سوی دولت ترکیه به جرایم مختلف متهم هستند تحویل آنکارا نداده است ما به آلمان به چشم یک پناهگاه امن برای تروریست‌ها نگاه می‌کنیم.

اردوغان در ادامه پرسید: من از مرکل خواهش کردم تا این افراد را به ترکیه تحویل دهد پس چرا آنها این کار را نکردند.

در همین حال آنکارا در روزهای گذشته رسما خواستار دریافت مجوز برای سخنرانی اردوغان در میان شهروندان ترکیه‌ای مستقر در آلمان شدند با این حال زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان به رهبر ترکیه توصیه کرد تا از سخنرانی‌های عمومی اجتناب کند.

گابریل گفت: من به وضوح به آنها گفته‌ام که چنین اقدامی مناسب نیست که شرایط درگیری که در ترکیه وجود دارد و نیز چشم انداز سیاسی در زمان کنونی به آلمان کشیده شود.

گابریل همچنین به دلایل امنیتی نیز به عنوان مانعی در سخنرانی اردوغان اشاره کرد: او گفت آلمان موظف نیست که به رئیس جمهوری ترکیه اجازه سخنرانی دهد و برلین تمایلی ندارد که درگیری‌هایی از کشورهای دیگر در خاک آلمان نفوذ کند.

خشم اردوغان همچنین از تصمیم برلین برای اعطای پناهندگی به شماری از اتباع ترکیه نشأت گرفته است که از سوی آنکارا به مشارکت در اجرای کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ متهم هستند.

افرادی که مورد بحث هستند ظاهرا گذرنامه‌های دیپلماتیک دارند و در جریان کودتا در پایگاه‌های ناتو در آلمان مستقر بودند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین بار دیگر حمایت خود از قطر را اعلام کرده و گفته است درخواست‌های کشورهای عربی درگیر با دوحه غیر قابل قبول است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر قطر را به حمایت از تروریسم و جانبداری از ایران متهم کردند؛ اتهامی که دوحه نمی‌پذیرد. این کشورها روابط دیپلماتیک و تجاری خود را به حالت تعلیق درآوردند.

در جریان نشست چهارشنبه وزرای خارجه این چهار کشور در قاهره تحریم‌های بیشتری علیه قطر اعمال نشد اما آنها از عدم پذیرش درخواست‌هایشان از سوی دوحه ابراز تاسف کردند.

رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گفت: زمانی که به لیست این ۱۳ درخواست توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که پذیرش آنها تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست. برخی از این شرایط به منزله صلب حاکمیت قطر است. ما همچنان به توافق‌مان با قطر پایبندیم و اگر از ما بخواهند این کشور را ترک کنیم در جایی که ما را نمی‌خواهند نمی‌مانیم.

در میان درخواست‌هایی که کشورهای مذکور عربی از قطر داشته‌اند به پایان توافقی که طبق آن قطر یک پایگاه نظامی در این کشور حوزه خلیج فارس دارد اشاره شد. ترکیه جزو کشورهای منطقه‌ای است که از قطر دفاع می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین درباره بحران سوریه تاکید کرد چنانچه احساس کند کشورش مورد تهدید قرار می‌گیرد عملیات زمینی علیه نیروهای کرد در شمال سوریه اجرا می‌کند.

او در پاسخ به سوالی گفت: اگر تهدید شویم نیروهایمان هر گونه عملیاتی را با ارتش آزاد سوریه در آنجا انجام می‌دهند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.