رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چگونه در شب عکس های بهتری با موبایل بگیریم

یکی از مشکلات اساسی تلفن های هوشمند امروزی، سنسور های بسیار کوچک گیرنده تصویر آن ها است. شاید در نور روز این مشکل چندان خودنمایی نکند. اما اگر در شب که نور چندانی وجود ندارد هوای عکاسی به سرتان بزند ، با مشکل تاری عکس ها رو به رو خواهید شد.

به همین منظور دست روی همین قضیه گذاشته ایم و می خواهیم با معرفی چند راهکار ساده این مشکل را تا حدودی حل کنیم. پس اگر به دنبال گرفتن عکس های بهتر در نور شب هستید ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

چرا نور کم مشکل ساز است؟

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، پیش از آنکه به سراغ هر چیزی برویم، بهتر است کمی از دلایل سختی عکس گرفتن در محیط تاریک برایتان بگوییم. همانطور که در شروع مطلب اشاره کردیم، اندازه کوچک سنسورهای گیرنده تصویر مسبب تمامی این مشکل هاست.

اندازه بخش حساس به نور بسیاری از سنسورها که به صورت یکپارچه در تلفن های هوشمند جای گرفته اند، تقریبا با عددی میان ۱۵ تا ۳۰ میلی متر مربع برابری می کند. این در حالی است که این بخش در یک دوربین DSLR حرفه ای، ابعادی در حدود ۸۶۰ میلی متر مربع دارد؛ یعنی ۳۰ تا ۶۰ برابر بزرگتر.

همین فاصله ابعاد است که باعث تفاوت های چشمگیر می شود. سنسور های دوربین تلفن های هوشمند اگر چه در طول روز با هیچ مشکلی مواجه نیستند، اما در شب توانایی دریافت نور کافی را ندارند. با این حال، این مشکلات را می شود با راهکارهایی رفع کرد که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خود را نیز دارند.

حساسیت بیشتر

یک راه ساده برای رساندن نور بیشتر به سنسورها، اعمال تغییرات در تنظیمات ISO است که می توان با استفاده از آن سنسورهای گیرنده تصویر را تا اندازه بسیار زیادی حین عکس برداری در نور کم تقویت کرد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که تلفن های هوشمند، این کار را به صورت خودکار برای تان انجام می دهند. اما گاهی اوقات می شود با دست بردن در تنظمیات عکس برداری، تصاویر بهتری به ثبت رساند.

اکثر اپ های دوربین تلفن های هوشمند هم امکان تغییر اعداد و ارقام تنظیمات ISO را به کاربر می دهند. اما در صورتی که قادر به انجام این کار نبودید می توانید خیلی راحت با نصب اپ های شخص ثالث ( Camera FV-5 Lite برای اندروید و Pro Camera برای آیفون) به تنظیمات ISO دست پیدا کنید.

اما اینکه یک راست به سراغ تنظیمات ISO برویم راه چاره مان نیست. بلکه ایجاد تغییر در تنظیمات ISO نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند رنگ زدایی یا کاهش جزئیات در تصاویر شود.

پس با بهره گیری از این روش، هم پیروز هستید و هم بازنده. در اصل با تغییر تنظیمات ISO به عکس های روشن و شارپ تری دست پیدا می کنید که شاید آنقدرها از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نباشند.

نور فراگیر تر

برای گرفتن یک عکس خوب، نیازمند نور بیشتر برای پایین نگه داشتن حساسیت سنسور دوربین هستید. به همین منظور بهتر است برای عکس برداری در نور کم، از یک منبع نور غیر طبیعی کمک بگیرید.

اینجاست که فلش LED های موجود روی تلفن های هوشمند به کار می آیند. اغلب موبایل های امروزی همگی حداقل یک فلش LED پر قدرت دارند که می توان به کمک آن ها به سوژه عکس، نور تاباند و تصاویر بهتری دریافت کرد.

با این حال باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که استفاده نادرست از فلش LED ها نیز می تواند از زیبایی عکس بکاهد. در بسیاری از مواقع، نور فلش LED به طور کامل سایه اطراف سوژه عکس را از بین می برد.

این موضوع شاید برای کاربران معمولی آنقدرها اهمیت نداشته باشد. اما از نگاه حرفه ای ها این عکس ها اغلب تخت و دو بعدی دیده می شوند که چندان ظاهر خوشی ندارند. پس در این صورت باید هنگام استفاده از فلش LED خیلی دقت داشته باشید.

به عنوان مثال اگر می خواهید یک پرتره بگیرید، بهتر است چند قدمی به یک منبع نور نزدیک شوید یا به یک گوشه روشن تر بروید. اگر یاد بگیرید که چطور با نور بازی کنید می توانید عکس های جذابی بگیرید. اما در غیر این صورت، استفاده از فلش LED نیز خود باعث غیر طبیعی شدن تصاویر می شود.

زمان اکسپوژر طولانی تر

در صورتی که به هیچ منبع نوری دسترسی نداشتید، بهتر است زمان بیشتری در اختیار دوربین موبایل تان قرار دهید. افزایش زمان اکسپوژر به تنهایی باعث بهتر دیده شدن سوژه توسط سنسور گیرنده تصویر می شود. علاوه بر این با این کار فوتون های بیشتری هم به سنسور دوربین می رسد که خود در کیفیت نهایی عکس تاثیر بسزایی دارد.

برای ایجاد تغییرات اکسپوژر باید به سراغ تنظیمات دستی دوربین موبایل تان بروید و از آنجا به دنبال shutter speed یا exposure time بگردید. اعداد و ارقام مناسب برای زمان اکسپوژر نیز برای هر عکس فرق می کند.

به عنوان مثال برای عکس برداری از یک ماشین در حال حرکت یا آتش بازی در آسمان نیاز به تنظیم زمان اکسپوژر روی ۲ تا ۸ ثانیه دارید. در حالیکه برای عکس برداری از روشنایی ماه حدودا به ۳۰ ثانیه زمان نیاز پیدا خواهید کرد که در واقع طولانی ترین حالت اکسپوژر در اکثر تلفن های هوشمند است.

در صورتی هم که عکس های تان در اکسپوژرهای طولانی تر خیلی روشن بود، بهتر است از تنظمیات خودکار برای حساسیت ISO استفاده کنید. اکسپوژر طولانی به راحتی عکس های با کیفیت و روشن تری در اختیارتان قرار می دهد. اما استفاده از این روش یک عوارض جانبی بزرگ هم دارد. تنها کافیست یک حرکت کوچک در قاب تصویر رخ دهد تا تمامی زحماتتان به باد برود.

پس حواستان باشد که هنگام عکاسی با اکسپوژر طولانی نباید چیزی در تصویر حتی یک تکان ساده بخورد. علاوه بر این باید مراقب لرزش دست هایتان نیز باشید. چون حتی کوچکترین نوسانات نیز باعث تار شدن تمامی تصویر می شود.

لوازم و ادوات جانبی

استفاده از لوازم جانبی هنگام عکس برداری در نور شب نیز جای خود را دارند. خصوصا اگر خیلی اهل عکاسی در شب هستید حتما باید برای خرید یک سه پایه مناسب اقدام کنید. به عنوان مثال می توانید در ایران یک گوریلا پاد شرکت جابی را با قیمتی در حدود ۳۵ هزار تومان خریداری کنید و از آن هنگام عکس برداری با زمان اکسپوژر طولانی تر بهره بگیرید.

در پایان باید گفت، بیشمار راه مختلف برای عکس برداری بهتر در نور شب وجود دارند. اما در این مقاله ما سعی کردیم بهترین ها را در اختیارتان قرار دهیم. علاوه بر این، ابزارهای مختلفی نیز وجود دارند که به وسیله آن های می توان عکس های با کیفیت تری ثبت کرد.

با این حال، استفاده از تمامی این راهکار ها باعث نمی شود که یک شبه به عکاسی حرفه ای تبدیل شوید. عکاسی یک هنر واقعی است و باید برای ثبت عکس های فوق العاده سال های تلاش کرد و تجربه کسب نمود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.