رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

صالحی: برجام را آسان به‌دست نیاورده‌ایم که آسان از دست بدهیم

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هنگامی‌که تصمیم بر آن شد که مذاکره کنیم، مسئولان عزیز، حدودی را برای‌مان تعیین کردند و گفتند از این پایین‌تر نیایید. ما هرچه از آن حدود بالاتر می‌گرفتیم به نفع کشور بود. بنابراین برجام را آسان به‌دست نیاورده‌ایم که آسان از دست بدهیم. اما اراده بکنیم در همین فردو در عرض پنج روز،سوخت ۲۰ درصد را تولید می‌کنیم.

به گزارش اینتیتربه نقل از سازمان انرژی اتمی، دکتر علی‌اکبر صالحی، به مناسبت هفته دولت در سفری یک‌روزه به استان البرز، پس از زیارت مزار شهداء در صحن امامزاده طاهر(ع) چندین پروژه ملی و استانی را افتتاح و سپس با حضور در شورای اداری استان سخنانی در جمع مسئولان و مدیران این استان ایراد کرد.

معاون رییس جمهور با اشاره به حدیثی از حضرت امام حسین (ع) که می‌فرماید "واعلموا ان حوائج الناس الیکم من نعم‌الله علیکم فلا تملوا النعم، فتحور نقما"، اظهار داشت: چنانچه بر آن باشیم فلسفه حکومت در نظام مقدس اسلامی را تفسیر و بیان کنیم، یکی از اصول بنیادین آن این است که عبادت بجز خدمت خلق نیست. آن‌چنان‌که امام حسین (ع) می‌فرماید: "بدانید که حوائج و نیازهای مردم که به شما ارجاع می‌شود، از نعمت‌هایی است که خداوند به شما ارزانی داشته است. پس در برابر این نعمت‌ها اظهار ملالت نکنید تا مبادا تبدیل به نقمت گردد. "این نعمت بزرگی است اگر درک کنیم و به معنا و مفهوم آن بیندیشیم، درمی‌یابیم در چه مقام و موقعیتی هستیم.

دکتر صالحی افزود: ما همواره باید شکرگزار باشیم ولی در این میان چند نعمت است که شایسته شکرگزاری ویژه است. نخست، نعمت مسلمانی است. شکر دیگر این‌که ایرانی هستیم. اگر به نقشه دو بعدی جهان نگاه کنیم، ایران عزیز درست در مرکز جهان قرار دارد و همه دنیا نسبت به ایران در یک شعاع هستند. ایران چه در تاریخ و چه جغرافیا جایگاه ویژه‌ای دارد. از نظر تاریخی این ملت همواره افتخارآفرین بوده است. به اذعان اسناد و مستندات تاریخی ملت بزرگ ایران بزرگ‌ترین امپراتوری پهناور جهان را از آفریقا تا چین ایجاد کرده است. شیوه حمکرانی به‌وجود آورد و در اندیشه‌پروری و ارائه اندیشه کارهای بزرگی کرد. پس از تابش خورشید اسلام به ایران، بزرگان اسلام اهل سنت و مکتب تشیع، برخاسته از این مرز و بوم هستند. پس باید افتخار کنیم که ایرانی هستیم.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: افتخار سوم به این جمع بازمی‌گردد. خدا توفیق داده در این برهه هر کدام از ما مسئول بخشی از این نظام هستیم که ان‌شاءالله سعی می‌کنیم خدمتی خداپسندانه به ملت ارائه کنیم. این توفیق خیلی بزرگی است. ما همیشه در ادعیه می‌گوییم، ای کاش با شما بودیم و با شما به پیروزی می‌رسیدیم و به فوز عظیم می‌رسیدیم.
دکتر صالحی خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی عصاره تمامی قیام‌ها و تحولات تاریخی از ظهور حضرت رسول(ص) تا بعثت ایشان تا قیام حضرت امام حسین(ع) بوده است. انقلاب اسلامی عصاره همه نهضت‌های آزادی‌بخش است.

وی سپس با اشاره به مشکلاتی که استکبار جهانی برای این انقلاب به‌وجود آورده است، گفت: چالشی که این انقلاب ایجاد کرده، چیست ؟ آیا ما اقتصاد جهان را متزلزل کرده‌ایم ؟ قطعاً این‌طور نیست. آیا قدرت نظامی ما جهانیان را به چالش کشیده است؟ قطعاً خیر. پس چه چیزی دنیا را هراسان نموده که دائم با ما سر ستیز دارند؟ پاسخ، انقلاب است.
معاون رییس جمهور افزود: انقلاب در دو بخش تعریف می‌شود؛ یکی شیوه حمکرانی جدیدی است که ایران به دنیا عرضه کرده است و برای آن‌ها نامأنوس است. می‌گویند صد سال است که دنیا در چنبره قدرت ماست. استکبار جهانی، نظم جهانی را از منظر ارزش‌های غربی به‌وجود آورده و حالا کشوری به نام ایران از حیث حکمرانی خدشه‌ای به این نظم جهانی وارد نموده است. این شیوه حکمرانی قریب به چهل سال از عمرش می‌گذرد و توانسته قدرت نهفته در تفکر توحیدی را نشان دهد و در مقابل تمامی تندبادها و هجمه‌ها مقاومت کند. طوفان‌هایی همچون جنگ تحمیلی، تحریم‌های فلج‌کننده، مشکلات داخلی مثل قوم‌گرایی که اوایل انقلاب ایجاد کردند، راه‌اندازی بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای- از عرفان‌های کاذب گرفته تا اباحه‌گری- که اگر کشور دیگری گرفتار آن‌ها شده بود، قطعاً نابود می‌شد. بدخواهان درصدد بودند این نهال به درختی تنومند تبدیل نشود اما در پرتو عنایات الهی نهال انقلاب به درختی پرثمر و پربرکت تبدیل شد.
دکتر صالحی اضافه کرد: وقتی به تاریخ این ملت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این ملت یک ویژگی دارد که می‌تواند دنیا را به چالش فرهنگی بکشد و آن "اندیشه‌پروری" است. ما ملتی هستیم که اندیشه صادر کرده‌ایم. با داشتن بزرگانی همچون مولانا، سعدی و حافظ اندیشه تولید کرده‌ایم. کم‌شمار هستند ملت‌هایی که تولیدکننده اندیشه باشند. به استثنای یونان که ۲۰۰۰ سال پیش اندیشه‌پرور بود، بعد از ظهور اسلام "ایران" بود که پیشتاز و پیشقراول اندیشه‌پروری و صدور اندیشه شد. این دو ویژگی انقلاب است که طرف مقابل را دچار آشفتگی کرده و در نتیجه آنان را به تقابل و رویارویی با ایران اسلامی سوق داده است.

وی تأکید کرد: رسالت ما خدمت به این ملت و ساختن این ملت یعنی برپایی تمدن نوین اسلامی است. یقین دارم که به قله تمدن اسلامی خواهیم رسید. اعتقاد دارم این ملت، رسالتی دارد که قادر است آن را به سرانجام برساند و برای به سرانجام رساندن این رسالت یکایک ما مسئولیم. کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ. خدا رحمت کند امام عزیز راحلمان را که با کلمات بسیار ساده اما بسیار عمیق فرمودند "دولت و ملت نداریم. دولت و ملت یکی هستند. دولت برخاسته از دل و اراده ملت است". از این رو همه باید دست در دست یکدیگر نهیم و ایرانی سرافراز و مقتدرتر بسازیم. 
دکتر صالحی ضمن تقدیر از انسجام مدیریتی در استان البرز به بازدید از دو مرکز برخوردار از فناوری پیشرفته در این استان اشاره کرد و گفت: این مراکز از درون عزم و اراده جمعی جوشیده و سر برآورده است. به‌طوری‌که از تحقیق و توسعه به فرآورده و تولید انبوه می‌رسند. این همان چشمه فیاض فناوری صنعتی و علمی است. ما باید در پی ایجاد چشمه‌های صنعتی، علمی و فناوری باشیم که ریشه بدواند. 
معاون رییس جمهور با اشاره به مسئولیت‌های متعددی که از ابتدای انقلاب بر عهده داشته است، گفت: وقتی سیر تحول انقلاب را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم که واقعاً دستی از غیب این انقلاب را پیش می‌برد. علاوه بر ارزیابی مادی، جامعه‌شناختی و تاریخی که تصمیمات بزرگان و جامعه را تحلیل می‌کند، می‌بینیم تقدیر هم نقش عجیبی در سرنوشت این کشور بازی کرده است. اگر ملتی اراده بر داشتن یک حیات مستقل و طیبه داشته باشد، دست تقدیر با او همراهی می‌کند. در بحران‌های واقعاً سخت می‌دیدیم که به گونه‌ای معجزه‌آسا از این بحران‌ها دور می‌شدیم.
دکتر صالحی افزود: یک مورد که بنده نیز در آن نقشی کوچک داشتم، همین "برجام" است که گاهی برخی غیرمنصفانه از آن تا حد خیانت نام می‌برند. نمی‌دانم با چه صدا و بیانی باید گفت. به‌عنوان کسی که درگیر این مسئله بوده، معتقدم این کاری که صورت گرفته از الطاف الهی بوده است.

وی سپس با اشاره به مشکلات کشور در زمان تحریم ها و تلاش‌هایی که برای پیشبرد امور می‌شد، گفت: این در شأن ملت ایران نبود که کشتی‌ها در کشور همسایه لنگر بیاندازند و لنج‌ها بروند کالا را به ایران بیاورند. ما باید چه می‌کردیم؟ باید با حکمت، درایت و مصلحت‌اندیشی از شرّ دشمن خلاص می‌شدیم. ما نمی‌توانیم خود را در معرض آماج دشمن قرار دهیم.
وی با اشاره به مسایل و چالش‌های پیش روی کشور در آستانه حمله به عراق که به زعم بوش با کره شمالی و ایران در محور شرارت قرار گرفته بود، خاطرنشان ساخت: در آن هنگام در مقاله‌ها می‌نوشتند که اول ایران را باید هدف گرفت و بعد سراغ عراق رفت. خدا رحمت کند حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که در نماز جمعه فرمودند، عراق بلاگردان ما شد. در عمق نیت آمریکا این بود که به ایران حمله کند. می‌خواستند حلقه محاصره را تنگ‌تر کنند، می‌گفتند اگر عراق را بزنیم ایران خود به‌خود فرو می‌ریزد. در این جریان معجزات الهی مشهود بود.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما عین حقیقت را به مردم می‌گوییم آنجا که خوب باشد می‌گوییم خوب بوده و آنجا که مشکلی هست عنوان می‌کنیم. اولین‌بار بنده اعلام کردم که آمریکایی‌ها دبه درمی‌آورند. در مورد برجام همواره گفته‌ایم اگر ۱۰۰ نگرفتیم، ۷۰ را گرفته‌ایم. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ». برخی به‌خاطر نگرفتن ۳۰ درصد کل ۷۰ درصد را زیر سوال می‌برند. این درست نیست، مردم با این‌گونه اظهارات ناامید می‌شوند.
دکتر صالحی با تأکید بر چهل سال فعالیت در این حوزه و با اشاره به مدیریت تولید سوخت ۲۰ درصد و دریافت جایزه خوارزمی، گفت: ما که توفیق این کار را داشتیم آیا خیانت می‌کنیم؟ آیا همه تصمیم‌گیری‌ها در اختیار یک نفر است و بنده هر تصمیمی که بخواهم اتخاذ می‌کنم؟ هیچ کشوری آیا این‌طور اداره می‌شود؟ هنگامی که تصمیم بر آن شد که مذاکره کنیم، مسئولان عزیز، حدودی را برای‌مان تعیین کردند و گفتند از این پایین‌تر نیایید. ما هرچه از آن حدود بالاتر می‌گرفتیم، به نفع کشور بود. بنابراین برجام را آسان به دست نیاورده‌ایم که آسان از دست بدهیم. اما اراده بکنیم در همین فردو در عرض پنج روز، سوخت ۲۰ درصد را تولید می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: متأسفانه گاهی رسانه‌ها و برخی از شخصیت‌های داخلی ناخواسته در زمین طرف مقابل بازی می‌کنند. فرض کنید بنده به‌عنوان یک مسئول، حرفی را در مقابل دشمن به عنوان یک ترفند سیاسی مطرح کردم، آیا شما باید طرف مقابل را حمایت یا تأیید کنید؟ یا حرف مسئول داخلی را تقویت کنید؟

وی با اشاره به تولید صفحات سوخت با غنای ۲۰ درصد و اعلام رسانه‌های غربی به بلوف‌زنی ایران، گفت: الان رآکتور تهران با سوخت ۲۰ درصد تولید خودمان کار می‌کند. حالا هم می‌گوییم ۲۰ درصد را پنج روزه در فردو تولید می‌کنیم. آن‌ها در روزنامه‌ها می‌گویند چگونه می‌گویید فناوری هسته‌ای ایران را مهار کرده‌اید که پنج روزه می‌تواند سوخت ۲۰ درصد تولید کند؟!
دکتر صالحی گفت: یقین بدانید آینده این مملکت در پرتو الطاف الهی تضمین شده است. ارواح طیبه شهدای بزرگوارمان و عزیزانی که در دل شب بیدارند، برای این انقلاب، ملت و کشور دعا می‌کنند. این مشکلات و مسائل اقتصادی، معیشتی، سیاسی، فرهنگی و… که برای ما ایجاد می‌شود، همه درس‌آموز هستند. باید با دیده عبرت‌بین به سیر حوادث نظر کنیم و راه را درست بپیماییم و موانع را با دست پرتوان جوانان عزیزمان برطرف کنیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.