رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تشخیص بافت سرطانی در چند ثانیه با یک دستگاه قلمی شکل

محققان دانشگاه تگزاس (UT) یک دستگاه قلم‌مانند را توسعه دادند که بافت سرطانی را در طول عمل جراحی شناسایی می‌کند و شانس درمان موفق را افزایش می‌دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، جداسازی بافت سرطانی از بافت سالم نگرانی اصلی پزشکان در حین عمل جراحی است، به همین دلیل است که دانشمندان علوم پزشکی به طور مداوم در جستجوی فناوری‌های جدید هستند تا به جراحان کمک کنند.

به گزارش  گیزمگ، در طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های تحقیقاتی در قالب ترکیبات درخشان بوده‌ایم که باعث روشن و درخشان شدن سلول‌های سرطانی شدند و یا تیغ‌های جراحی یا اسکالپل‌های هوشمند (smart scalpels) که به صورت بصری و صوتی راهنمایی‌هایی را به جراحان ارائه می‌دهند.

اسکالپل (Scalpel)، نوعی تیغ یا چاقو است که بسیار برنده بوده و برای جراحی بدن، کالبدشکافی و بعضی مواقع در صنایع دستی کاربرد دارد.

جداسازی بافت سرطانی از بافت سالم در حین عمل جراحی بسیار مهم است و همچنین برداشتن میزان زیادی از بافت سالم نیز می‌تواند خطرناک باشد و باعث افزایش آسیب به عملکرد عضلانی و عصبی همراه با سایر عوارض جانبی دردناک شود.

در حال حاضر، جراحان متخصص از روش برش انجمادی (فروزن سکشن) Frozen Section  استفاده می‌کنند. ناکامی این رویکرد این است که نیاز به یک نمونه برای آماده‌سازی و ارزیابی توسط پاتولوژیست دارد که می‌تواند بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد و بیمار را در معرض خطر افزایش عفونت قرار دهد.

علاوه بر این، می‌تواند بین 10 تا ۲۰ درصد موارد غیر قابل اعتماد باشد.

این ابزار جدید که MasSpec Pen نام داشته و در دانشگاه تگزاس ساخته شده، بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از روش‌های فعلی است.

MasSpec Pen با شناسایی بیومارکرهای انواع خاصی از سرطان، از یک نرم‌افزار برای بررسی آن‌ها در برابر یک کاتالوگ از ۲۵۳ نمونه که شامل هر دو بافت سالم و سرطانی پستان، ریه، تیروئید و تخمدان است، استفاده می‌کند.

برای استفاده از این قلم باید به سادگی آن را در برابر بافت نگه داشت و از یک پدال برای شروع این روند استفاده کرد.

این دستگاه با چکاندن یک قطره آب بر روی بافت، به مولکول‌های کوچک اجازه می‌دهد تا به مایع جذب شوند. این آب پس از آن به یک طیف‌سنج جرمی که یک ابزار با توانایی تشخیص هزاران مولکول و تفسیر اثر انگشت مولکولی سرطان‌های مختلف است، وارد می‌شود.

هنگامی که پروسه تجزیه و تحلیل به اتمام برسد، صفحه نمایش متصل به کامپیوتر به طور خودکار در حدود ۱۰ ثانیه بعد کلمه "Normal" یا "Cancer" را نشان می‌دهد و برای برخی از سرطان‌ها حتی نوع آن که به عنوان مثال "سرطان ریه" بوده را نام خواهد برد.

هنگامی‌که محققان MasSpec Pen را بر روی ۲۵۳ نمونه بافتی بیماران سرطانی امتحان کردند، توانست با موفقیت بیش از ۹۶ درصدی نتیجه را اعلام کند.

همچنین این فناوری قادر به کشف سرطان در نواحی حاشیه بین بافت‌های طبیعی و سرطانی بود.

این تیم دارای اختراع ثبت‌شده برای این فناوری بوده و قصد دارد تا فناوری خود را در سال ۲۰۱۸ و در حین جراحی‌های انکولوژیک آزمایش کند.

این پژوهش در Science Translational Medicine منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.