رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

جهانگیری: رفت و آمد مدیران طبیعی است

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمدن و رفتن مدیران طبیعی است و مهم این است که مدیری در مسئولیت خود کوتاهی نکرده باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید جمعیت هلال احمر ایران اظهار کرد: این آمدن و رفتن مدیران طبیعی است. مهم این است که وقتی مدیری از مسئولیتی می‌رود زمانی که با خدا خلوت می‌کند ببیند آنچه استعداد داشته برای پیشرفت کشور گذاشته یا اینکه کوتاهی کرده است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر سازمان بسیار بسیار مهمی است، افزود: این جمعیت ماموریت‌های بسیار حساسی دارد. به ویژه در کشور ما که به شدت به خدمات مجموعه نیروهای هلال احمر چه رسمی و چه داوطلب نیازمند است؛ چرا که ما کشوری هستیم که هم با بحران‌های مختلف طبیعی و حوادث غیرمترقبه زیادی سر و کار داریم و هم حوادث دیگر در کشور و منطقه ما زیاد است.

وی ادامه داد: در حوادث طبیعی مثل زلزله، سیل و خشکسالی تقریبا سالی نیست که حوادثی در گوشه و کنار کشور نداشته باشیم. حتی در منطقه‌ای از سیل رنج می‌برند و هنوز جبران نشده خشکسالی می‌شود. ما باید برای این مسائل کشور به راهکارهای اصولی برای پیشگیری فکر کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: زمانی فکر می‌شد که برای مقابله با سیل  به سمت کارهایی مثل آبخیزداری و آبخانداری برویم. امسال و با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی با وزارت کشاورزی صحبت کردیم که نیاز است به این بخش جدی‌تر بپردازیم. برای احیای پوشش گیاهی از بین رفته و جنگل‌های آسیب دیده راهکارهایی وجود دارد. ما اگر پیشگیری نکنیم این آب مهم و گران هم از دسترس خارج می‌شود و هم خسارت به بار می‌آورد.

وی اضافه کرد: درباره زلزله پیداست که در این کشور گسل‌های زلزله وجود دارد،‌ متاسفانه وضع ساخت و ساز مسکونی به خصوص در مناطق محروم و روستاها بسیار نامناسب است و خانه‌های خشت و گلی با زلزله‌های با درجه پایین هم گاهی تلفات و خسارت سنگینی به جا می‌گذارد. در این بخش تصمیم بر مقاوم سازی گرفته شده است و از شش میلیون واحد روستایی در حدود دو میلیون با کمک بنیاد مسکن اقدامات اصلاحی صورت گرفته است. البته با سالی ۲۰۰ هزار مورد زمان زیادی طول می‌کشد ولی باز حرکت رو به جلویی است و باید پیگیری کنیم که بانک‌ها، بنیاد مسکن و دستگاه‌ها در این زمینه عمل کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه مسائل فنی اجرایی کشور بسیار مهم است خاطرنشان کرد: در سفری که هفته گذشته به هریس آذربایجان شرقی به همراه دکتر هاشمی داشتیم بیمارستانی آسیب دیده بود که سال ۹۰ آن را افتتاح کرده بودند و سال ۹۱ که زلزله آمده بود برخی خانه‌های قدیمی سالم مانده بودند ولی این بیمارستان مخروبه شده بود و وزارت بهداشت بیمارستان جدیدی ساخت و باید آن مدیر و پیمانکار را که این بیمارستان را ساخته صدا کنند و اگر تنبیه نمی‌کنند اقلا تشویق کنند که چگونه چنین چیزی ساخته است. در بافت‌های شهری این مسئله جدی‌تر است و بافت‌های فرسوده و تاریخی که تردد بیشتری در آن وجود دارد در اولویت کار است.

وی همچنین بیان کرد: در این زمینه بخش پیشگیری شاید خیلی به هلال احمر ربطی ندارد و دولت و دستگاه‌ها باید فعالیت کنند و پیشگیری را به مسئله عمومی تبدیل کنند. ما در آنجاهایی موفق بوده‌ایم که مسئله‌ای تبدیل به مطالبه عموم مردم شده وقتی مردم و نهادهای مدنی مطالبه عمومی مطرح می‌کنند دولت‌ها مجبور به عمل می‌شوند. در طول دوران مسئولیتم آن نهادی که اطمینان قلبی به مسئولین می‌دهد که در اولین لحظه حضور دارد هلال احمر است و ما باید کمک کنیم تا تجهیز شود، ضمن اینکه باید بدانیم داوطلبان بزرگترین سرمایه هلال احمر هستند.

جهانگیری با بیان اینکه در کشور غیر از حوادث طبیعی برخی حوادث مثل تصادفات جاده‌ای وجود دارد که به اندازه حوادث طبیعی هزینه دارند اظهار کرد: مثل اتوبوس دانش آموزان و نخبگان که آن اتفاق برایش افتاد و یا در تابستان که مردم به مسافرت می‌روند و باید از این موضوع خوشحال باشیم یکی از غصه‌ها این است که با این تلفات جاده‌ای چه کار کنیم. نهادها باید تمرکز کنند تا تلفات جاده‌ای را به استاندارد جهانی برسانیم. در حوادث جاده‌ای هم هلال احمر در کنار سایر نهادها نقش کلیدی بازی می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه یادآور شد موضوع دیگر، برخی مراسم‌های مهم مثل ایام اربعین است که در سال‌های اخیر بسیار جدی شده، خیلی ساده گفته می‌شود بیش از دو میلیون ایرانی برای زیارت ۱۰، ۱۵ روزه حرکت می‌کنند. در سال‌های گذشته که حضور داعش پررنگ‌تر بود من برای آنکه کنار مردم باشم روز اربعین به عراق می‌رفتم و باید به جرات گفت که در طول مسیر از این اخلاص و بزرگی مردم و مسئولین عراقی و ایرانی انسان لذت می‌برد. هلال احمر در این موضوع هم خوب درخشید و امسال هم که در پیش است باید برنامه ریزی کنیم. ضمن اینکه پنجشنبه  وقتی آقای العبادی نخست وزیر عراق در ایران بود در این زمینه صحبت کردیم تا فعالیت‌ها و کمک‌هایی که باید بشود به نحو مطلوب صورت گیرد.

جهانگیری در پایان گفت: از زحمات آقای ضیایی سپاسگذاری می‌کنم. من قبلا ایشان را نمی‌شناختم ولی در همین مدت غیر از مدیریتش اخلاقش من را جذب کرد. امیدوارم آقای پیوندی هم که در دانشگاه نقش خوبی داشتند، موفق باشند. از آقای دکتر هاشمی هم که سخاوتمندانه نیروهای خود را به هلال احمر می‌دهند تا پیوند وزارت بهداشت و هلال احمر قطع نشود متشکرم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.