آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در بیستم اسفند

در این گزارش، آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در بیستم اسفند به صورت لحظه به لحظه به روزرسانی خواهد شد.

اینتیتر – سحر زمانی؛ روز گذشته روند جنگ میان روسیه و اوکراین، تحریم ها و واکنش های جامعه جهانی شدت بالاتری به گرفت. پیشروی روسیه در خاک اوکراین همچنان ادامه دارد و تا زمانی که شروطش پذریفته نشود، جنگ را متوقف نمی کند. از طرفی اوکارین که چشم امیدش به کمک های اتحادیه اروپا و آمریکا است ، این روزها به دلیل عدم حمایت همه جانبه از طرف آنها، در ناامیدی به سر میبرد.

بیشتر بخوانید:

در این راستا روز گذشته سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند. رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌ تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود. اینطور که اخبار نشان می دهد، جامعه جهانی بااین اقدامات در حال جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم است. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در خصوص منطقه پرواز ممنوعه کا اوکراین مطرح کرده بود، گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند با درخواست اعمال پرواز ممنوع بر فراز اوکراین موافقت کند، زیرا این امر منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

در این میان آمریکا نیز به گفته پوتین، پس از تحریم نفتی روسیه به دنبال رایزنی با ونزوئلا و ایران است تا نفت خود را تامین کند. چین هم همچنان به مخالفت تحریم های یکجانبه روسیه می پردازد. در ادامه آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در بیستم اسفند به صورت لحظه به لحظه به روزرسانی خواهد شد.

ارتش روسیه یک شهردار اوکراینی را به اسارت گرفت

معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار یک فایل ویدیویی در تلگرام از بازداشت شهردار ملیتوپل از سوی نظامیان روسیه خبر داد. این شهر ۱۵۰ هزار نفری در جنوب شرقی اوکراین و در استان زاپوریژیا قرار دارد.

اردوغان: اگر جهان جلوی الحاق کریمه می‌ایستاد جنگ اوکراین به‌وجود نمی‌آمد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مجمع دیپلماسی آنتالیا پرسید: «اگر غرب و جهان در سال ۲۰۱۴ در جریان اشغال کریمه صدای خود را بلند می‌کردند، آیا با تصویر جنگ روسیه و اوکراین امروز روبرو می‌شدیم؟»

اردوغان ضمن انتقاد از نهادهای بین‌المللی ساختار شورای امنیت سازمان ملل را ناکارآمد خواند و گفت سکوت در برابر الحاق کریمه، یکی از دلایل تشویق پوتین به حمله به اوکراین بوده است. او اظهار امیدواری کرد که در جنگ روسیه علیه اوکراین “اعتدال و عقل سلیم حاکم شده و سلاح‌ها هر چه زودتر خاموش شوند”.

دیپلمات اروپایی: اجازه نمی‌دهیم مسکو برجام را گروگان بگیرد

یک دیپلمات اروپایی روز جمعه گفت که در صورت مانع‌تراشی روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین، انتخاب «گزینه‌های دیگر» ممکن است.

زلنسکی: روسیه برای نابودی اوکراین تروریست‌های سوریه‌ای را استخدام می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه روسیه را متهم کرد برای جنگ با این کشور از نیرو‌های سوریه‌ای استفاده می‌کند. این سخنان پس از آن اعلام می‌شود که روسیه اعلام کرد از اعزام مزدوران سوری برای همراهی با نظامیان روسیه در اوکراین استقبال می‌کند.‌‌

بایدن: آمریکا، گروه ۷ و اتحادیه اروپا روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می‌کنند

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که آمریکا، گروه ۷ و اتحادیه اروپا روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می کنند. وی افزود: : لغو این امتیاز به این معنی است که روسیه به راحتی نخواهد توانست با آمریکا تجارت کند. این کار با هماهنگی کشور های جهان که نیمی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص می دهند انجام می شود و یک ضربه سنگین دیگر به اقتصاد روسیه خواهد بود.‌‌

کانادا واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع کرد/اتحادیه اروپا چهارمین بسته تحریمی علیه روسیه را آماده می‌کند

دولت کانادا تحریم‌هایی را علیه وزارت دفاع روسیه اعلام و همچنین واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع کرد.

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا چهارمین بسته تحریمی را علیه روسیه آماده خواهد کرد.

روسیه دسترسی به اینستاگرام را محدود کرد

دولت روسیه روز جمعه اعلام کرد دسترسی به شبکه اینستاگرام را در این کشور محدود کرده است. مسکو این رسانه اجتماعی پرطرفدار را به انتشار محتوایی با هدف فراخوان به خشونت علیه مردم روسیه در به دلیل جنگ اوکراین متهم کرد.

روسکومتادزور، نهاد ناظر بر ارتباطات تلفنی و فن‌آوری اطلاعات روسیه اعلام کرد دسترسی به اینستاگرام در پی درخواست دادستانی کل روسیه محدود شده است.

روسیه قرار است تا چند روز دیگر درمورد بحث ضمانت‌های درخواستی اش پاسخ بدهد

رویترز نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که روسیه قول داده است تا چند روز دیگر درباره ضمانت‌هایی که در مذاکرات احیای برجام درخواست کرده، پاسخ دهد و افزود که هنوز برخی مسائل فنی بین آمریکا و ایران وجود دارد که باید حل شود.‌‌

موزه‌های ایتالیا آثار امانتی روسیه را بازمی‌گردانند 

موزه‌ها در ایتالیا آثاری را که از روسیه امانت گرفته بودند پس از درخواست این کشور بازمی‌گردانند.

شینهوا: سیستم‌های چینی برای هدف قرار دادن روسیه، توسط آمریکا هک می‌شوند

خبرگزاری شینهوا چین امروز (جمعه) اعلام کرد کامپیوترها و سیستم‌های چین توسط بازیگران خارجی عمدتا از آمریکا برای “هدف قرار دادن روسیه، اوکراین و بلاروس” هک شده است.

احتمال قرار گرفتن شرکت مالک فیسبوک در فهرست «سازمان‌های افراطی» در روسیه

دادستان‌ها در روسیه از دادگاهی در این کشور خواسته‌اند شرکت «متاپلتفورمز» که در حال حاضر مالک شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ است در فهرست «سازمان‌های افراطی» قرار بگیرد.

روایت لاوروف از آخرین وضعیت مذاکرات روسیه و اوکراین

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه: در آخرین دور مذاکرات مسکو و کی‌یف در بلاروس، هیأت روسی پیشنهادهای بسیار مشخصی این بار در قالب یک پیش‌نویس سند الزام‌آور قانونی ارائه کرد.

هیأت اوکراینی گفت که این پیشنهادها را برای رایزنی درباره آن‌ها به کی‌یف می‌برد.

پوتین: پیشرفت‌های مثبتی در مذاکره با کی‌یف مشاهده شده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در زمان دیدار با الکساندر لوکاشنکو، متحد بلاروس خود گفت «پیشرفت مثبتی‌» را در مذاکرات با اوکراین شاهد بوده است.

وی بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «به شما اطلاع خواهم داد مذاکراتی که تقریبا هر روز در حال انجام است چگونه پیش می‌رود.»

لوکاشنکو: اوکراین می‌خواست به بلاروس حمله کند

رئیس جمهوری بلاروس در نشستی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با نشان دادن نقشه‌ای گفت که اوکراین به دنبال حمله به بلاروس بود.

هشدار کرملین در باره تحریک به خشونت علیه روسیه در شبکه‌های اجتماعی

کاخ کرملین روز جمعه هشدار داد که در صورت انتشار پیام های درخواست خشونت علیه روسیه در شبکه های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام، از ادامه فعالیت این شبکه‌ها جلوگیری خواهد شد.

حذف سایت‌های رسانه‌ای روسیه از جست‌وجوی گوگل

کمیسیون اروپا درخواستی را به گوگل برای حذف رسانه‌های دولتی روسیه از نتایج جست‌وجوهایی که در کشورهای داخل این بلوک انجام می‌شود، ارسال کرده است.

روسیه: حتی با وجود تحریم هم مشتری برای نفت و گاز داریم 

یک مقام بلندپایه دولت روسیه اعلام کرد: ما هیچ کس را برای خرید نفت و گازمان متقاعد نمی‌کنیم. اگر می‌خواهند نفت دیگری را جایگزین نفت روسیه کنند، خوش آمدند. ما بازارهایی برای عرضه خواهیم داشت و هم اکنون هم داریم.

رهبران اتحادیه اروپا با عضویت سریع اوکراین در این اتحادیه مخالفت کردند

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که دیروز پنجشنبه، برای بحث و تبادل نظر در خصوص پذیرش درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، در ورسای پاریس گردهم آمده بودند، با عضویت سریع و خارج از قواعد این اتحادیه مخالفت کردند اما با این حال بر همکاری و کمک به کی‌یف تاکید کردند.

تنها چهار روز پس از آغاز تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواستار عضویت سریع این کشور در اتحادیه اروپا شده بود.

موافقت پوتین با ایده اعزام داوطلب به اوکراین

به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه گفت باید به داوطلبانی که می‌خواهند به روسیه در اوکراین کمک کنند در رسیدن به منطقه عملیات‌های جنگی کمک شود.

نیروهای مورد حمایت روسیه شهر وولنوواخا را اشغال کردند

یک خبرگزاری روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه شهر مهم و استراتژیک وولنوواخا در شمال بندر محاصره شده ماریوپل را تصرف کرده‌اند.

ترامپ حمله روسیه به اوکراین را “جنایت علیه بشریت” خواند

ترامپ در برنامه “شان هانیتی” فاکس نیوز اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین “یک جنایت واقعی علیه بشریت” است و باید “فورا” متوقف شود.

سنای آمریکا ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کرد

سنای آمریکا یک لایحه بزرگ بودجه را برای دولت تصویب کرد که شامل کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین نیز می‌شود. توافق بر سر تامین مالی اوکراین شامل ۶.۵ میلیارد دلار برای وزارت دفاع از جمله بیش از سه میلیارد دلار برای تقویت فرماندهی آمریکا در اروپا و ۳.۵ میلیارد دلار هم برای تامین تجهیزاتی است که آمریکا به اوکراین ارسال کرده است.‌‌

پوتین: آمریکایی‌ها حاضرند به هر قیمت با ایران به صلح برسند و فورا تمام اسناد را امضا کنند

ولادیمیر پوتین در جلسه هیات دولت گفت: آمریکایی‌ها حاضرند خیلی سریع با ایران صلح کنند و بلافاصله همه اسناد را امضا کنند و با ونزوئلا، آن‌ها برای مذاکره به ونزوئلا رفتند. پوتین افزود به غیر از «عملیات ویژه نظامی» هیچ گزینه دیگری وجود نداشته و روسیه کشوری نیست که به خاطر منافع اقتصادی کوتاه مدت بر سر استقلال و امنیت خود معامله کند.‌‌

اوکراین: انتظار داریم به زودی با روسیه به توافق برسیم

میخائیل بودولاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه گفت که انتظار دارم در آینده‌ای نزدیک با روسیه به توافق برسیم. بودولاک به شبکه الجزیره قطر گفت: دور نخست مذاکرات با روسیه به خاطر براورد‌های اشتباه روسیه درخصوص اوضاع اوکراین موفق نبود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.