رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آخرین ماه گرفتگی کامل سال ۲۰۲۲

ماه کامل نوامبر که با نام «ماه سگ آبی» (Beaver Moon) نیز شناخته می‌شود، امروز سه‌شنبه هفدهم آبان طلوع می‌کند و سپس ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد. این آخرین ماه‌گرفتگی کامل سال ۲۰۲۲ است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، ماه کامل نوامبر گاهی اوقات «ماه سگ‌آبی»، «ماه شبنم منجمد» یا «ماه برفی» نیز نامیده می‌شود. به گفته ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا)، اوج ماه کامل در ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه به وقت هماهنگ جهانی (حدود ۳ساعت و نیم دیگر) است و ماه حدود سه شب (اوایل ۷ نوامبر تا اوایل ۱۰ نوامبر) کامل و روشن به‌نظر می‌رسد.

به گزارش لایو ساینس،کسانی که در روز سه‌شنبه، در آمریکای شمالی آسمان را رصد می‌کنند، با ماه گرفتگی کلی، آخرین ماه‌گرفتگی تا سه سال آینده، مواجه خواهند شد. ماه حدود ساعت ۹:۱۷ صبح به وقت هماهنگ جهانی به تاریک‌ترین قسمت سایه زمین سقوط می‌کند.

در طی این مرحله ماه، رنگ زنگاری به‌ خود می‌گیرد و به همین دلیل ماه خونی نیز نامیده می‌شود. اگر دوست دارید صفت‌های زیادی برای رویدادهای آسمانی به‌کار ببرید، می‌توان این نمایش آسمان را ماه خونی سگ آبی نامید.

نام «سگ‌آبی» از کجا آمده است؟

در دهه ۱۹۳۰، سالنامه کشاورزان (Maine Farmer’s Almanac) شروع به انتشار اسامی بومیان آمریکا برای ماه‌ها کرد. از آن زمان به بعد، استفاده از این نام‌ها در خبرهای مربوط به ماه‌های کامل متداول شده‌ است. بر اساس این سالنامه، ماه نوامبر نام خود را به این دلیل به‌دست آورده است که سگ‌های آبی تمایل دارند در حدود نیمه پاییز در اقامتگاه‌های خود پناه بگیرند. ضمن اینکه در این زمان از سال، شکارچیان سگ‌های آبی به‌طور سنتی برای تهیه پوست‌های گرم برای زمستان اقدام می‌کنند.

ماه کامل نوامبر، ماه شبنم یخ‌زده، ماه یخ‌زده یا ماه برفی نیز نامیده می‌شود؛ زیرا اولین یخبندان‌های سال معمولاً در این زمان در شمال شرقی آمریکا و استان کانادای سفلی ظاهر می‌شود.

تقریباً هر ۳۰ روز یک بار که خورشید، زمین و ماه روی یک خط نامرئی ۱۸۰ درجه قرار بگیرند، ماه کامل رخ می‌دهد. مدار ماه حدود ۵ درجه با مدار زمین تفاوت دارد؛ بنابراین، ماه معمولاً کمی بالاتر یا پایین‌تر از سایه زمین است و پرتوهای خورشید را قادر می‌سازد سمت رو به زمین را روشن کنند.

ماه کامل بعدی، آخرین ماه کامل سال ۲۰۲۲، در ۸ دسامبر طلوع می‌کند. با یک پتوی نرم و یک نوشیدنی گرم مجهز شوید؛ زیرا این ماه، «ماه سرد» نیز نامیده می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.