ابتلای والدین بابک خرمدین به اختلال شخصیتی سایکوپات

فرنودیان گفت: به رغم اعلام سلامت روانی پدر و مادر بابک خرمدین از سوی روانپزشک اختلال سایکوپات از کودکی با آن‌ها همراه بوده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، پریسا فرنودیان روانشناس در رابطه با اتفاقات اخیر، قتل بابک خرمدین به دست پدر و مادرش اظهار کرد: با توجه به صحبت‌هایی ارائه شده از سوی پدر و مادر بابک خرمدین و همچنین فیلم‌های پخش در شبکه‌های اجتماعی می‌توان گفت این پدر و مادر درگیر اختلال سایکو پات (psychopath) هستند.

فرنودیان گفت: این اختلال، نوعی از اختلال شخصیتی و مهم‌ترین شاخصه‌ی آن عدم حس همدلی و همدردی و عدم پشیمانی است.

وی عنوان کرد: در این موضوع بحث ژن هم قابل مطرح کردن خواهد بود، ژنتیک و محیط هر دو تاثیر گذار هستند؛ با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده اند پیشینه‌ی خانوادگی و همچنین فقر نادیده گرفته شدن از سوی مادر در روی دادن این مسئله موثر است.

فرنودیان افزود: بی مسئولیتی و عدم وجدان که در این افراد دیده می‌شود یکی از دلایل آن نشات گرفته از ژن است و اسکن‌های مغزی افراد سایکو پات‌های خشن نشان می‌دهد که فعالیت بخشی از مغز آن‌ها با افراد دیگر متفاوت است و جلوی مغز این افراد را ماده‌ی خاکستری کمتری فرا گرفته است.

وی بیان کرد: این قسمت خاکستری رنگ در درک احساسات دیگران نقش اساسی دارد و همچنین برای انجام رفتار و حرکت اخلاقی این قسمت از مغز فعال خواهد شد و میزان فعالیت این قسمت در افراد دارای اختلال ذکر شده بسیار پایین است.

این روان شناس در رابطه با امیگ دال افراد دارای اختلال سایکو پات توضیح داد: امیگ دال این افراد نسبت به افراد عادی سایکو پات کوچک‌تر است و معمولا احساس ترس مربوط به قسمت امیگ دال مغز مربوط می‌شود که تمامی این موارد در زیر مجموعه‌ی بحث ژنتیک قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن مغز به عنوان یک عضله از سوی افراد دارای اختلال سایکو پات تمرینی بر روی این بخش‌ها صورت نمی‌گیرد و فعالیت کمی خواهند داشت که نوع تربیت و جامعه‌ی پیرامون آن‌ها بر رفتارشان موثر است.

فرنودیان یادآور شد: اگر فردی از لحاظ وراثتی این ژن را داشته باشد و در محیطی خشن قرار بگیرد این ژن فعال خواهد شد و رفتار‌های پر خطر و مجرمانه در جامعه به واسطه او بیشتر دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: به رغم اعلام سلامت روانی پدر و مادر مقتول از سوی روانپزشک این اختلال شخصیت از کودکی تا بزرگسالی با پدر و مادر بابک خرمدین همراه بوده است.

فرنودیان اظهار کرد: با مطالعات بر روی ۷۰ قاتل سایکو پات به تاثیر بالای ژنتیک دست یافته اند که بخش اوربیت پیش پیشانی این افراد در بالای چشم‌ها در بخش میانی گیج گاهی قرار دارد آسیب دیده است.

وی درباره‌ی ژن‌های خشونت آمیز گفت: ژن‌های خشونت به نام مائو و‌ای روی کروموزوم x قرار دارد که فقط از طریق مادر به ارث می‌رسد.

فرنودیان بیان کرد: به این دلیل که دختر یک کروموزوم x را از پدر و یک کروموزوم x را از مادر به ارث می‌برد و پسر فقط می‌تواند یک کروموزوم x را از مادر به خود انتقال دهد، باعث می‌شود سروتوئین مغز در طول دوره‌ی رشد زیاد ترشح شود و نکته‌ی جالب این است که از سروتوئین انتظار می‌رود فرد را آرام کند.

وی توضیح داد: اگر فردی این ژن را قبل از تولد دارا باشد مغز به شدت تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و حساسیت خود را نسبت به سروتوئین از دست می‌دهد که این اتفاق سبب می‌شود تا در مابقی زندگی کارکرد سروتوئین از بین رود.

فرنودیان افزود: برای اینکه این ژن خود را به نحو خشونت آمیز نشان دهد باید فرد در اوایل کودکی و قبل از بلوغ درگیر عواملی که آسیب روانی و یا خشونت واقعی ایجاد می‌کند باشد تا ژن همراه با محیط او را به اختلال سایکو پات دچار کند.

وی یادآور شد: افراد سایکوپات دروغگو‌های خوبی هستند، که گزارش‌ها و اظهارات پدر و مادر مقتول به خوبی نشان دهنده‌ی این موضوع است، این پدر و مادر در تعریف بیش از حد اغراق می‌کنند و حس تاسف و پشیمانی را ما در این افراد نمی‌بینیم.

فرنودیان با تاکید گفت: افراد دارای اختلال شخصیتی سایکو پات مسئولیت اعمال خود را نمی‌پذیرند و اگر هم زیر بار مسئولیت رفتار خود روند با افتخار از آن صحبت خواهند کرد که برای رفتار و حرکت خشونت آمیز خود دلیل می‌آورند و با برگشتن به عقب مجددا اعمال خشونت آمیز خود را تکرار خواهند کرد.

وی در ادامه صحبت هایش توضیح داد: تکانش گری به معنی عدم کنترل بر روی احساس خشم خود از دیگر ویژگی‌های افراد دارای اختلال سایکوپات است، عدم توجه به احساس خشم آسیب‌های زیان باری برای جامعه دارد که این افراد معمولا بدون توجه کردن به پیامد رفتار خود بلافاصله دست به انجام رفتار‌های خشونت آمیز می‌زنند.

فرنودیان یادآور شد: افراد دارای اختلال سایکو پات از کودکی سابقه‌ی این رفتار‌ها را دارند که امیدوارم با روانکاوی و همچنین بررسی بعد روانی و نیز اسکن‌های مغزی ایشان به عنوان یک نمونه اختلال سایکوپات به اطلاعات جامعی در خصوص این دسته از افراد برسیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.