رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اسناد محرمانه جدیدی علیه اوبر فاش شد

هفته گذشته گاردین اسناد محرمانه‌ای از اوبر (Uber) فاش کرد که به قانون‌شکنی، دور زدن پلیس و لابی‌گری با سیاستمداران بزرگ اشاره داشت. حالا اسناد جدید دیگری توسط این نشریه منتشر شده که به لابی‌گری اوبر با محققان و دانشگاهیان اشاره دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، مستندات مربوطه می‌گوید این شرکت با ثبت قراردادهای چند میلیونی با محققان و دانشگاهیان، از آن‌ها درخواست می‎‌کرده تا درباره شیوه کسب‌و‌کار این شرکت، گزارش‌های مثبتی منتشر کنند.

فایل‌های اوبر که شامل هزاران سند محرمانه می‌شود و توسط نشریه گاردین فاش شده، انجام برخی معاملات سودآور با چندین محقق را نشان می‌دهد که برای انتشار تحقیقاتی در مورد مزایای مدل اقتصادی این شرکت، دستمزد دریافت کرده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده که Uber با نهادهای نظارتی شهرهای مهم جهان، در حال مبارزه است.

اقتصاددانان فرانسوی آگوستین لندیه (سمت چپ) و دیوید تسمار (راست) که نام آن‌ها در گزارش گاردین آمده است
به طور دقیق‌تر، اوبر‌ با استفاده از تکنیک‌های رایج، دانشگاهیان و پژوهشگران را هدف قرار داده تا روایت و گزارش مثبتی از شیوه کسب‌و‌کار خود ایجاد کنند. در این گزارش‌ها، ادعا شده که اوبر فرصت‌های شغلی با درآمد خوبی ایجاد کرده که رانندگان نیز آن‌ها را دوست دارند و همچنین روش ارزانی برای جابجایی و حمل‌و‌نقل به مصرف‌کنندگان ارائه کرده است. طبق گزارش گاردین، اوبر با انجام این کارها قصد داشته تا از تغییر برخی قوانین خود جلوگیری کند.

به عنوان مثال، در فرانسه، اوبر‌ با تنظیم یک قرارداد ۱۰۰ هزار یورویی با پروفسور «آگوستین لندیه» از دانشکده اقتصاد شهر تولوز، از او درخواست کرده تا گزارشی تهیه کند که نقش اقتصادی مثبت اوبر را نشان می‌دهد. مدیران اوبر در جریان گفتگویی که سال ۲۰۱۵ برگزار شده بود، خاطرنشان کردند که هرچند قیمت این مذاکره بالا بوده، اما برای کسب‌و‌کار آن‌ها بسیار باارزش بوده است.

به نقل از گاردین، یک کارشناس حمل‌و‌نقل به نام «هوبرت هوران» که از جمله منتقدان قدیمی مدل کسب‌وکار اوبر‌ است، قبلا در مورد استفاده این شرکت از دانشگاهیان گزارشی منتشر کرده. او در گزارش خود نوشت:

«اوبر از تکنیک‌هایی استفاده کرد که در زمینه سیاسی حزبی موفقیت آمیز بود تا این باور را ایجاد کند که شرکتی که بیش از ۲۰ میلیارد پوند از دست داده، عملکرد بسیار نوآورانه‌ای دارد و برای مصرف‌کنندگان و شهرها مزایای زیادی ایجاد کرده است.»

یکی از اولین قراردادهایی که اوبر با دانشگاهیان برجسته امضا کرد، با پروفسور آلن کروگر از «دانشگاه پرینستون» در سال ۲۰۱۵ بوده. کروگر همچنین مشاور ارشد اقتصادی «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق ایالات متحده بوده، بنابراین نفوذ بسیار زیادی داشته است. پرونده‌های فاش شده نشان می‌دهد که او برای مطالعه‌ای در حمایت از اوبر، حدود ۱۰۰ هزار دلار دستمزد دریافت کرده است.

اخیرا همچنین اسناد محرمانه دیگری از اوبر‌ لو رفته بود که قانون‌شکنی، دور زدن پلیس و لابی‌گری با سیاستمداران بزرگ را نشان می‌دادند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.