رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اسید فولیک خطر ابتلا به کووید را افزایش می‌دهد؟

اسید فولیک، یک ویتامین B است که به‌طور گسترده برای غنی‌سازی غذاها و کاهش خطر نقایص مادرزادی استفاده می‌شود اما ممکن است خطر پنهانی برای کسانی که مجبور به مصرف مقادیر زیادی از آن هستند به همراه داشته باشد؛ نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که این افراد بیشتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن قرار دارند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر رالف گرین، محقق این تحقیق گفت: بررسی کردیم که آیا تشخیص و مرگ کووید-۱۹ به دوزهای زیاد اسید فولیک (پنج برابر بالاتر از حد ایمن) که در بیماران برای نشانه‌های تأیید شده پزشکی تجویز می‌شود مرتبط است یا خیر. ما دریافتیم که خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در گروهی که با اسید فولیک درمان شده بودند، به‌طور قابل توجهی بیشتر بود.

به‌طور کلی، سطوح پایین اسید فولیک با افزایش خطر نقص مادرزادی، بیماری قلبی و سکته مرتبط است. این ویتامین که به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود، برای شرایط متعددی ازجمله بیماری سلول داسی شکل، بارداری‌های پرخطر همچنین برای افرادی که داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند، تجویز می‌شود.

بیمارانی که متوترکسات (دارویی برای درمان برخی سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی) از داروهای درمانی آنان محسوب می‌شود نیز اسید فولیک مصرف می‌کنند تا به کاهش عوارض جانبی داروی مهارکننده فولات کمک کنند. جالب توجه است، نتایج این مطالعه نشان داد که متوترکسات با افزایش خطر ابتلا به کووید برای این بیماران مقابله می‌کند.

گرین می‌گوید که برای اولین بار با مطالعاتی که سال گذشته در Nature Communications منتشر شد، انگیزه بررسی ارتباط بین مکمل اسید فولیک و کووید ایجاد شد. نتایج آن تحقیق نشان داد که سارس-کوو-۲ از فولات میزبان برای تکثیر استفاده می‌کند به این معنی که ویروس ممکن است به فولات و مهارکننده‌های فولات مانند متوترکسات حساس باشد.

برای آخرین مطالعه، گرین داده‌های نسخه بیش از ۳۸۰هزار نفر را در بیوبانک بریتانیا بررسی کرد.

گروه وی قصد داشت تعیین کند که آیا اسید فولیک با افزایش خطر ابتلا به کووید و متوترکسات با خطر کمتر مرتبط است یا خیر.

از تعداد بیش از ۲۶هزار نفر مبتلا به کووید، ۸۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. احتمال ابتلا به کووید در افرادی که اسید فولیک تجویز می‌کردند، در مقایسه با گروه کنترل ۱.۵ برابر بیشتر و احتمال مرگ ناشی از آن ۲.۶ برابر بیشتر بود.

در همین حال، افرادی که متوترکسات تجویز شده مصرف کرده بودند، مشابه سایر افراد مورد مطالعه، میزان تشخیص کووید داشتند.

دکتر آنجلو گافو، استادیار پزشکی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفت: «یافته‌های ما می‌تواند برای بیمارانی که فولات مکمل مصرف می‌کنند برای جلوگیری از عوارض سایر درمان‌های دارویی، پیامدهایی داشته باشد. اگرچه مصرف فولات در این موارد به وضوح نشان داده شده است، پزشکان باید در مورد مصرف بیش از حد فولات احتیاط کنند».

با توجه به ترکیب جمعیت مورد مطالعه، محققان گفتند که یافته‌ها فقط برای افراد ۴۵ ساله یا بالاتر که عمدتاً از نژاد اروپایی سفیدپوست هستند، اعمال می‌شود.

گافو افزود که نتایج جدید نیاز به تکرار دارند و گروه متذکر شد که برای درک کامل چگونگی تأثیر مصرف اسید فولیک و سطوح فولات بر حساسیت به عفونت کووید به مطالعات بیشتری نیاز است. سطح فولات در خون شرکت‌کنندگان در این مطالعه بررسی نشد.

گرین خاطرنشان کرد: حد بالای ایمن تعریف شده اسید فولیک یک میلی‌گرم است. تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیاوریم، عاقلانه است که از مصرف دوزهای بسیار بالای اسید فولیک خودداری کنیم، مگر اینکه از نظر پزشکی توصیه شده باشد و نگرانی بیشتر در افراد واکسینه نشده است.

این یافته‌ها اخیراً در نشریه BMJ Open منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.