اشک شوق چه مواقعی به سراغمان می آید؟

اشک شوق چه مواقعی به سراغمان می آید؟ چه عواملی باعث ایجاد اشک شوق در ما می شوند؟ اگر شما هم اشکتان دم مشکتان است و هر موضوع خوشحال کننده گریه تان را در می آورد، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، بسیاری از انسان ها در زندگی خود با موقعیت هایی بسیار شاد و مثبت مواجه می شوند و در این  شرایط نمی توانند جلوی اشک هایی که از سر ذوق جاری می شوند را بگیرند. علی رغم این که این اتفاق بسیار در میان انسان ها شایع است، تحقیقات علمی کمی در این خصوص صورت گرفته است. در مطلب “اشک شوق چه مواقعی سراغمان می آید؟” به مرور مطالعه جدیدی که به عنوان پیش چاپ با هدف بررسی سیستماتیک اشک شادی منتشر شده است، می پردازیم.

اشک شوق چه مواقعی به سراغمان می آید؟

در این مطالعه، محققان از یک پایگاه داده بین المللی استفاده کردند. در مجموع، اطلاعات ۱۳۱۲۴ نفر از ۴۰ کشور مختلف جمع آوری شد تا از تحقیقات جامعی در خصوص اشک شوق در فرهنگ های متنوع به عمل آید.

در این پژوهش از شرکت کنندگان خواسته شد زمان هایی را به یاد بیاورند که در آن  موقعیت اشک شوق ریخته اند.

انواع اشک شوق

تجزیه و تحلیل این تحقیقات نشان داد که چهار نوع مختلف اشک شوق وجود دارد:

اشکهای محبت آمیز

 این نوع اشک شوق معمولا زمانی اتفاق می افتد که فردی مقدار غیرمنتظره ای از مهربانی و محبت را تجربه کند. به عنوان مثال در عروسی ها شاهد چنین اشک هایی هستیم. گرمی و دلسوزی احساسات اصلی مرتبط با این نوع اشکهای شوق است. این شایعترین شکل اشک شوق در این مطالعه بود (حدود ۵۵٪).

اشک دستاورد

 این نوع اشک شوق اغلب در چارچوب یک اتفاق و دستاورد مهم رخ می دهد. به عنوان مثال فکر کنید در یک رویداد مهم ورزشی برنده شده اید یا جایزه مهمی دریافت کرده اید. همچنین، این موارد اغلب اوقات، هنگامی اتفاق می افتد که فرد از یک مانع اساسی در زندگی عبور کند، مثلاً سرانجام از بیکاری خارج شود و کار خود را شروع کند. غرور احساس اصلی مرتبط با این نوع اشک شوق است. در این مطالعه، این نوع اشک شوق در حدود ۲۹٪ موارد مشاهده شده است.

اشک زیبایی

 این نوع اشک شوق اغلب وقتی اتفاق می افتد یک اثر زیبا را درک کرده باشید. به عنوان مثال مواردی از جمله شگفتی های طبیعی، تجربه یک اجرای خیره کننده موسیقی یا تماشای یک اثر هنری زیبا می تواند اشک شوق را در انسان به وجود آورد. احساس اصلی مرتبط با این نوع اشک شوق، هیبت است. این نوع تقریباً نادر رخ داده است و در حدود ۸٪ موارد اتفاق می افتد.

اشک های سرگرمی

 این نوع اشک شوق اغلب در موقعیت هایی اتفاق می افتد که بسیار خنده دار است. آنقدر میخندید که اشکتان در می آید. احساسات اصلی مرتبط با این نوع اشکهای شوق، سرگرمی و سبک بودن است. اشک های سرگرمی  نادرترین شکل اشک شوق هستند و حدود ۳٪ مواقع اتفاق می افتند.

زیرمجموعه ای دیگری از اشکهای شوق وجود دارد که حدود ۵٪ است و در هیچ یک از چهار دسته اصلی جای نمی گیرد.

محققان همچنین پس از پاسخ به سوال اشک شوق چه مواقعی سراغمان می آید؟ به تأثیرات بین فرهنگی جالب توجهی را پی بردند. به این صورت که که افراد در جوامع فردگرایانه تر مانند ایالات متحده بیشتر در معرض اشک های سرگرمی و زیبایی بودند و مردم در جوامع عمومی جمع گرا بیشتر در معرض اشک های محبت آمیز و موفقیت بودند. علاوه بر این، به نظر می رسد جنسیت نیز یکی ازعوامل تاثیرگزار بر اشک شوق است، زیرا زنان به طور کلی نسبت به مردان در موقعیت های احساسی مثبت بیشتر اشک می ریزند.

نویسند: Sebastian Ocklenburg, Ph.D.
مترجم: آوا سپهر

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظر
  1. مینا می گوید

    دقیقا این چهارتا موقعیت قشنگ اشک آدمو درمیاره.

  2. ناشناس می گوید

    چه قدر جالب بود اشک ذوقم جاری شد (:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:

  3. ناشناس می گوید

    چقدر جالب که حتی گریه کردن هم تو فرهنگهای مختلف متفاوته، این مدل مطالب در مورد تفاوت های فرهنگی خیلی خوبه، بیشتر از اینا بذارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.