رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اگر فشار خون دارید هر دارویی مصرف نکنید

مطالعات جدید نشان می دهد تداخل دارویی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می تواند بیماری آنها را وخیم تر سازد در نتیجه این افراد در مراجعه به پزشک باید داروهای مصرفی خود از جمله داروهای بدون نسخه را به اطلاع پزشک خود برسانند.

به گزارش اینتیتر به نقل از سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، تقریباً از هر پنج فرد مبتلا به فشار خون، یک نفر ممکن است به طور ناخواسته برای عارضه یا بیماری دیگری که دارد، دارویی مصرف کند که باعث شود، فشار خونش بالاتر رود. دلیل این امر تداخل دارویی است که حتما باید با پزشک درمیان گذاشته شود تا پزشک تمهیدات لازم را لحاظ کند.
فشار خون بالا در صورت عدم درمان یا درمان ناقص، خطر حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و مشکلات بینایی را با آسیب رساندن به رگ های خونی افزایش می دهد.

تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، محدود کردن مصرف نمک و یا دارو می تواند به بازگرداندن فشار خون به محدوده طبیعی کمک کند. اما به گفته محققان، افرادی که برای این عارضه به پزشک مراجعه می کنند، باید وی را نسبت به داروهای مصرفی دیگر خود مطلع سازند تا پزشک داروی متناسب با شرایط آنها تجویز کند که اثر بخش بوده و خطر افزایش فشار خون را در پی نداشته باشد.

برای این مطالعه، محققان داده های تحقیقات ملی سلامت و تغذیه آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی را بررسی کردند. آنها استفاده از داروهای شناخته شده از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی قوی (NSAIDs)، استروئیدها، داروهای هورمونی، داروهای ضد احتقان و قرص های کاهش وزن را در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا که دارو مصرف می کنند، مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که ۱۸/۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، مصرف دارویی را گزارش کردند که فشار خون آنها را افزایش می ‌داده و افرادی که این کار را انجام دادند، اگر از داروهای کاهش دهنده فشار خون نیز استفاده نمی‌ کردند، بیشتر احتمال داشت تا به فشار خون کنترل ‌نشده مبتلا شوند.

این مطالعه همچنین نشان داد، افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می ‌کردند، اگر برای سایر بیماری ‌هایی که فشار خون را افزایش می ‌دهند نیز دارو مصرف کنند، احتمالاً به دوزهای بالاتری برای کنترل فشار خون خود نیاز خواهند داشت.

دکتر مایکل گویفمن (Michael Goyfman)، رئیس بخش قلب و عروق در بیمارستان لانگ آیلند شهر نیویورک در این رابطه گفت: پزشکان و متخصصان مختلف لزوماً با یکدیگر صحبت نمی ‌کنند و اغلب پرونده‌ های سلامت الکترونیکی افراد یا وجود ندارد یا در دسترس نیست. در نتیجه، بیماران می توانند داروهای زیادی را از طریق پزشکان مختلف مصرف کنند که برخی از آنها برای مسائل خاص پزشکی معکوس عمل کنند. راه هایی برای جلوگیری از این مسائل وجود دارد. همیشه به روزترین فهرست داروهای مصرفی خود را برای ویزیت هر پزشک همراه داشته باشید.

دکتر جورج باکریس (George Bakris)، مدیر مرکز جامع فشار خون انجمن قلب آمریکا در شیکاگو نیز این یافته ها را بررسی و عنوان کرد: از بیمارانی که برایشان داروهایی جهت تنظیم فشار خون تجویز می ‌کنم، می ‌خواهم پس از چند روز فشار خون خود را در خانه بررسی کنند. در صورت افزایش فشار خون باید دارو تغییر داده شود.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله پزشکی بین المللی JAMA منتشر شده و قابل دسترس است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.