رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بازار ارز و پول سیگنال‌های مثبتی از بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهند

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: بازار ارز و پول سیگنال‌های مثبتی از بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهند.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، عبدالناصر همتی شب گذشته در یادداشتی در فضای مجازی، نوشت: در اواسط اردیبهشت ماه، اعلام کردم شرایط دشوار است. لیکن، روند در حال بهبود بوده و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است. امروز و بعد از ۲۰ روز از آن نوشته، تأیید و تأکید می‌کنم که:

۱. در بخش تأمین ارز، برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه و ضروری کشور، از طریق روش‌های مختلف چهارگانه اعلامی بانک مرکزی، شرایط به وضعیت عادی خود برگشته است. به طوری که در این مدت بیش از ۴/۵ میلیارد دلار برای انجام واردات تأمین شده است. طبعاً، بازار از شرایط ایجاد شده در سامانه نیما و دیگر روش‌های تأمین ارز و نیز اقدامات در دست اجرا، به تدریج متأثر خواهد شد.

۲. در بخش ریال، برای تأمین کسری بودجه در دو مرحله حراج اوراق بدهی دولت، ۱۰٫۰۰۰ میلیارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد به فروش رفت. با این اقدام بدون افزایش پایه پولی و با استفاده از نقدینگی موجود، بودجه دولت تأمین مالی شد. در هفته‌های آینده این حراج‌ها ادامه خواهد داشت.

۳. شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت ماه، در مقایسه با ماه پیش از آن، ۰.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. این یک شاخص پیش نگر تورم است و نشان از کاهش شتاب تورم دارد. بانک مرکزی مصمم به ساز و کار هدف گذاری تورمی است. لذا، سیاست‌های پولی متناسب با آن را اعمال خواهد کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.