رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بایدن در سفر به عربستان در تحقق دو هدف ناکام ماند

خبرگزاری رویترز گزارش داد، رئیس جمهور آمریکا بدون تحقق اهدافش در زمینه تامین انرژی و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با حضور اسرائیل، عربستان را ترک کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از حضور در نشست امنیت و توسعه جده، بدون تحقق اهدافش در زمینه تامین انرژی و ایجاد ائتلافی منطقه‌ای، عربستان را ترک کرد.

در این گزارش آمده است، بایدن به سران عرب اعلام کرد که آمریکا شریکی فعال در خاورمیانه خواهد ماند اما نتوانست تعهداتی برای ایجاد محور امنیتی در منطقه با حضور اسرائیل و افزایش فوری تولید نفت به دست آورد.

بایدن در نخستین سفر خود به منطقه خاورمیانه، رویکرد و استراتژی خود برای نقش‌آفرینی آمریکا در خاورمیانه را در نشست جده تبیین کرد اما گزارش رویترز به این نکته اشاره دارد که بیانیه پایانی نشست جده مبهم بوده و عربستان به عنوان مهمترین متحد عرب آمریکا، آرزوهای واشنگتن در ایجاد ائتلافی امنیتی در منطقه با حضور اسرائیل برای مقابله با تهدیدها علیه تل‌آویو را نقش بر آب کرد.

رویترز در این گزارش آورده است، نشست بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از مطرح شدن مساله حقوق بشر توسط بایدن، بسیار حساس بوده و ولیعهد عربستان را بر آن داشته تا انتقادات متقابلی را مطرح کند.

در این گزارش آمده است که شاید ترویج طرحی برای اتصال سامانه‌های پدافند هوایی کشورهای عربی که روابطی با اسرائیل ندارند، سخت باشد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان به تازگی گفت، موضوع همکاری نظامی با اسرائیل نه در نشست جده و نه پیش از آن مطرح نشده است.

بن فرحان همچنین اظهار کرد: چیزی به نام “ناتوی عربی” وجود ندارد و نمی‌دانم این اسم از کجا آمده و این مساله در نشست جده مطرح نشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.