رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

با احمقانه‌ترین آپشن‌های خودرویی آشنا شوید!

اوضاع ویژگی‌های لوکس و رفاهی در خودروهای جدید هیچ‌گاه به‌خوبی امروز نبوده است زیرا در حال حاضر حتی معمولی‌ترین خودروهای خانوادگی اغلب با تجهیزاتی عرضه می‌شوند که یک نسل قبل یا اصلاً وجود نداشتند و یا فقط در خودروهای بسیار گران‌قیمت ارائه می‌شدند.

به گزارش اینتیتر به نقل از چرخان، اکثر این تجهیزات باعث می‌شوند که خودروها ایمن‌تر و جذاب‌تر شده و رانندگی راحت‌تری داشته باشند؛ اما در کنار آپشن‌های بسیار مفید و کاربردی، در برخی از خودروهای امروزی آپشن‌هایی وجود دارد که کاملاً بی‌فایده بوده و یا کارایی چندانی ندارند. حال در ادامه این مطلب با تعدادی از این آپشن‌ها آشنا خواهیم شد.

افزایش‌دهنده محدودیت سرعت

آخرین باری که با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرده‌اید کی بوده است؟ به‌جز اینکه در آلمان زندگی کنید، احتمالاً هیچ‌گاه تاکنون با چنین سرعتی رانندگی نکرده‌اید که این یعنی محدودیت سرعت روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت که روی اکثر خودروهای اروپایی نصب می‌شود هرگز نمی‌تواند مانعی برای لذت بردن از رانندگی باشد؛ اما حتی در کشورهایی مثل بریتانیا که حداکثر سرعت مجاز ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت است و اگر با سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید دادگاهی می‌شوید، می‌توانید ۲۱۲۰ دلار برای افزایش محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در خودرویی مثل آئودی RS6 بپردازید. اگر فکر می‌کنید این آپشن خیلی احمقانه به نظر نمی‌رسد، بهتر است بدانید که با پرداخت این مبلغ، محدودیت حداکثر سرعت خودرو به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی بیش از ۲ هزار دلار فقط برای ۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتر!

سیستم‌های خودرانی که درواقع خودران نیستند

بالاخره یک روز خواهید توانست سوار خودروی خود شده و به کارهایی مثل تماشای فیلم مشغول شوید درحالی‌که سیستم خودران کاملاً خودرو را هدایت می‌کند اما در حال حاضر باید فرمان را در دست گرفته و به مسیر توجه داشته باشید. سیستم‌های خودران هم‌اکنون فقط برای انجام کارهای جزئی مثل عوض کردن آهنگ سیستم صوتی مفید هستند. به همین دلیل، احمقانه‌ترین آپشن می‌تواند پکیج خودران کامل تسلا باشد که به‌طور مخفف FSD نام دارد. البته این سیستم به‌تازگی از یک آپشن ۱۰ هزار دلاری به اشتراک ماهانه ۹۹ دلاری تبدیل شده است اما پرداخت این مبلغ هیچ توجیهی ندارد زیرا به گفته مهندسان خود تسلا، سال‌ها با رانندگی کاملاً خودکار فاصله داریم.

کنترل لمسی دریچه‌های تهویه

ما در دوره نمایشگرهای لمسی قرار داریم. این نمایشگرها وقتی در ترافیک باشید بسیار عالی خواهند بود و از دکمه‌های چرخشی قدیمی بسیار بهتر عمل می‌کنند اما وقتی به‌راحتی می‌توانید با استفاده انگشتان خود بدون نیاز به برداشتن چشم از جاده جهت دریچه‌های تهویه را تغییر دهید و این شیوه برای دهه‌ها بدون مشکل در خودروها اجرا شده، استفاده از کنترل‌های لمسی برای تنظیم جهت دریچه‌های تهویه یک پیشرفت معکوس به‌حساب می‌آید.

آپشن حذف سیستم صوتی و تهویه

در خودروهای اسپرت از پورشه ۹۱۱ GT3 گرفته تا هاچ‌بک‌های داغی مثل هوندا سیویک تایپ R به‌منظور کاهش وزن و سریع‌تر و چابک‌تر شدن خودرو، معمولاً سیستم صوتی و تهویه حذف می‌شوند؛ اما این کار تنها حدود ۱۵ کیلوگرم از وزن را کاهش می‌دهد و ازآنجایی‌که هر لیتر بنزین ۷۳۰ گرم وزن دارد، می‌توان بجای پُر کردن باک خودرو، تا نصفه در آن بنزین ریخت و از این طریق وزن را کمتر کرد. علاوه بر این، قطعاً شخصی با خودروی کولردار سریع‌تر از شخصی خواهد بود که پس از چهار بار دور زدن در پیست در خودروی بدون کولر خود در حال پختن است؛ و درنهایت، آیا حذف سیستم صوتی برای کاهش وزن جزئی ارزش این را دارد که در سفرهای طولانی مجبور باشید با گوشی موبایل و هندزفری موسیقی گوش کنید؟ همچنین وقتی پیشرانه زیر کاپوت خودروی شما یک چهار سیلندر توربوشارژ معمولی باشد، لذت بردن از صدای پیشرانه بجای گوش دادن به موسیقی هم معنی نخواهد داشت.

لانچ کنترل

لانچ کنترل را می‌توان یکی از بی‌فایده‌ترین آپشن‌ها در خودروهای امروزی دانست زیرا احتمالاً فقط یک‌بار برای امتحان کردن و یک‌بار برای نشان دادن به دوست خود از آن استفاده می‌کنید و بعداً دیگر هرگز کاری با لانچ کنترل نخواهید داشت.

کیت پنچرگیری لاستیک

احتمالاً تاکنون با لاستیک پنچر در خودرو مواجه شده‌اید. این روزها در برخی خودروها به‌منظور کاهش وزن و مصرف سوخت، بجای چرخ زاپاس کیت پنچرگیری گذاشته می‌شود که از فوم لاستیک و یک کمپرسور باد کوچک تشکیل شده است؛ اما استفاده از این دم‌ودستگاه آن‌قدر دردسر دارد که باکمال میل حاضریم ۰.۰۲ لیتر مصرف سوخت بیشتر را به‌جان بخریم و در عوض یک چرخ زاپاس و یک جک داشته باشیم.

ترمزهای کربن سرامیکی در خودروهای خیابانی

درست مثل حذف سیستم صوتی و تهویه، استفاده از ترمزهای کربن سرامیکی در خودروهای خیابانی هم چندان کاربردی نخواهد بود. بله این ترمزها قدرت توقف را افزایش می‌دهند و در برابر اصطکاک مقاومت بیشتری دارند اما اگر نخواهید با خودروی خود به پیست نوربرگ‌رینگ بروید، پرداخت هزینه اضافی برای سفارش این ترمزها هرگز توجیهی نخواهد داشت. حتی پورشه می‌گوید اگر قصد دارید زیاد با خودروی خود به پیست بروید بهتر است ترمزهای معمولی را انتخاب کنید زیرا دیسک‌های کربنی برخلاف شهرتی که پیدا کرده‌اند، در صورت فشار زیاد دچار فرسودگی می‌شوند. به گفته این شرکت آلمانی، معمولاً کسانی دیسک‌های ترمز کربنی را سفارش می‌دهند که تمیز کردن رینگ‌های خودروی خود را دوست ندارند زیرا این ترمزها از خود دوده به‌جا نمی‌گذارند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.