رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

با نگرانی چطور برخورد کنیم؟ + تمرین کاربردی

با نگرانی چطور برخورد کنیم؟ اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده است، پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را از دست ندهید.

اینتیتر – آرش شایان؛ یکی از احساساتی که شاید در طول روز بیشتر از دیگر احساساتمان تجربه میکنم احساس نگرانی است. بله نگرانی یک احساس است. تمام احساساتی را که می شناسیم و با آنها در زندگیمان رو به رو هستیم، به هیچ عنوان نمی توانیم در دو دسته بندی خوب یا بد قرار دهیم. فرقی نمی کند احساس شادی باشد یا احساس غم، ما به هر دوی این احساسات نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: 

احساس نگرانی نیز از این قائله مستثنی نیست. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم، نوع احساس نگرانی است که در حال درک آن هستیم.

احساس نگرانی چیست؟

نگرانی به ذاته و به عنوان یک حس، بسیار برای ما ضروری است. اگر حس نگرانی در انسان خاموش بود قطعا نسل بشر هم مانند بسیاری از موجودات زنده دیگر نیز منقرض شده بود.

احساس نگرانی همان پیامی است که ما را از شرایط قابل پیش بینی و یا غیر قابل پیش بینی مطلع می سازد تا ما بتوانیم برای تصمیم گیری بهتر عمل کنیم.

انواع نگرانی ها کدامند؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم نوع احساس نگرانی بسیار اهمیت دارد. نگرانی ها بر اساس نوع به دو دسته تقسیم می شوند:

  • نگرانی های کار ساز
  • نگرانی های دردسر ساز

نگرانی هایی می توانند نقش نجات بخشی برای ما ایفا کنند که کمک کننده باشند. اگر در شناسایی و تفکیک نگرانی های کارساز از دردسرساز اشتباه عمل کنیم و یا نسبت به آنها بی تفاوت باشیم، باید منتظر تجربه اضطراب نیز باشیم. نگرانی ها اگر مدیریت نشوند نه تنها کمکی به ما نمی کنند بلکه می توانند سد راه بزرگی در مسیر زندگی ما باشند.

نگرانی های کارساز به چه نگرانی هایی گفته می شود؟

به زبان ساده آن دسته از نگرانی هایی که در کنترل و قابل مدیریت هستند را نگرانی های کارساز می گویند. نقش این دسته از نگرانی ها پیشگیرانه و قابل پیشبینی است. این نوع نگرانی  می تواند از بروز اتفاقات بد پیش رو جلوگیری کرده و آینده ای بهتر را پیش روی ما فراهم آورد.

انواع نگرانی

نکته بسیار مهم در کارساز بودن این نگرانی ها توجه به پیشگیری از مواردی است که در اختیار ما هستند. فرض کنید قصد دارید با خودروی شخصیتان به مسافرت بروید. البته با توجه به شیوع پاندمی کووید ۱۹ پیشنهاد میکنم از این کار صرف نظر کنید. البته فرض این مثال مشکلی ایجاد نمی کند. همیشه وضعیت جاده ها و تصادفات برای سفرهای جاده ای یکی از نگرانی های ثابت در زندگی ماست که اتفاقا این نگرانی از همان دسته نگرانی های سودمند و کارساز است. بسیار خوب زمانی که این نگرانی را تجربه کردیم ذهن ما برای پیشگیری و مراقبت از خطر، موارد زیر را به ما گوشزد می کند:

  • باد لاستیک ها را چک کنیم
  • وضعیت بنزین و روغن ماشین را چک کنیم
  • سیستم ترمز را قبل از شروع سفر بررسی و تست کنیم
  • در صورت سفر از جاده های کوهستانی وسایل ایمنی مختص به این مسیر ها را به همراه داشته باشیم
  • در هنگام رانندگی به قوانین احترام بگذاریم
  • سرعت مطمئنه را حفظ کنیم

تمامی این پیام ها بسیار کارساز بوده و ما را برای یک سفر ایمن آماده می کند. همه این کارها در کنترل ماست و در نظر گرفتن هر کدام می تواند از احساس نگرانی تصادف در جاده بکاهد.

نگرانی های دردسر ساز به چه نگرانی هایی گفته می شود؟

حال فرض کنید برای همان سفر ذهن شما دائما درگیر مسائلی باشد که از کنترل شما خارج است. مثلا: فکر کنید اگر در حین رانندگی ناگهان دچار حمله قلبی شوید چه کار باید انجام دهید؟! این نگرانی و بهتر بگویم این اتفاق در هر شرایط دیگری نیز ممکن است رخ دهد.

اگر شما داری سابقه بیماری قلبی نیستید که به خاطر آن لازم باشد همان طور که موارد ایمنی را در خورد خود چک کردید در بدنتان نیز چک کنید، شک نکنید این یک نگرانی دردسرساز است. اگر کمی به موارد مشابه فکر کنید حتما شما مثال های بهتری برای این دسته از نگرانی ها خواهید یافت.

نگرانی ها از کجا می آیند؟

وقتی به جنبه های مثبت و نگرانی های کارساز فکر میکنیم بیشتر به اهمیت وجود این نگرانی ها پی می بریم. اما گاهی لازم است به ریشه این نگرانی ها نیز توجه کنیم. برخی از این نگرانی ها ممکن است زاییده یک اتفاق تلخ و یا یک خاطره از یک حادثه بد باشد. الزاما هم لازم نیست برای کشف این خاطره در میان اتفاقاتی که برای خودتان اتفاق افتاده جستجو کنید.

با نگرانی چطور برخورد کنیم؟

شنیدن یا خواندن یک اتفاق مشابه که تجربه شخصی شما هم نبوده ممکن است باعث بروز این نگرانی ها باشد. حتی ممکن است آنقدر از زمان آن خاطره گذشته باشد که دیگر یادآوری آن برای شما ممکن نباشد. مثلا اتفاقی در دوران کودکی.

در اینجا لازم است نکته بسیار مهمی را بیان کنم. گاهی ریشه این نگرانی ها آنقدر عمیق است که هم آگاهی نسبت به آنها و هم برطرف کردنشان نیاز به کمک و همراهی یک متخصص دارد. اگر احساس می کنید با روش های ساده و یا همین مثال ها و نمونه هایی شبیه به این قادر به تفکیک این نگرانی ها و البته مدیریت آنها نیستید، حتما از یک مشاور و یا درمانگر کمک بگیرد.

این نکته را فراموش نکنید، فرقی نمی کند با چه وسیله ای قصد سفر داشته باشید، همانطور که فکر نگران کننده ایست قلبی می تواند شما را قبل از سفر با خودرو شخصی بیازارد به همان اندازه این نگرانی در سفر هوایی هم سمی خواهد بود.

با نگرانی چطور برخورد کنیم؟

حالا که با این نوع از احساساتمان بیشتر آشنا شدیم لازم است با راهکارهای مدیریت آنها بیشتر آشنا شویم و یاد بگیریم که با نگرانی چطور برخورد کنیم؟. از اینجا به بعد تمرین ما برای برخورد با نگرانی ها آغاز می شود.

تمرین زمان نگرانی چیست؟

worry Time یا زمان نگرانی یکی از تمرین های بسیار موثر برای تشخیص و البته مدیریت بهتر نگرانی ها است.

این تمرین به ما کمک می کند که ابتدا نگرانی هایمان را شناسایی کرده بعد به تفکیک آنها در دو دسته کارساز و دردسرساز پرداخته سپس برای آنها راه حل پیدا کنیم و راهکاری مناسب برای پاسخ سوال با نگرانی چطور برخورد کنیم؟ است.

نگرانی

مرحله اول:

حتما نیاز به قلم و کاغذ داریم چون باید بنویسیم. فراموش نکنید به صورت ذهنی نمی توان این تمرین را انجام داد. چون نوشتن از جمله فعالیت هایی است که میتواند همزمان دو نیمکره مغزمان را فعال کند، پیشنهاد میکنم این تمرین را با قلم و کاغذ انجام دهید و از تایپ کردن آن خودداری کنید تا نه تنها تمرینی برای مدیریت نگرانی هایمان انجام دهیم بلکه به تقویت دو نیمکره مغزمان نیز توجه کرده باشیم و البته بتوانیم از این تمرین نیز نتیجه بهتری بگیریم.

مرحله دوم:

در این مرحله نیاز داریم برای انجام این تمرین حتما یک زمان را مشخص کنیم و در جایی آرام قرار بگیریم. مشخص بودن زمان به این معنی است که ما بسته به میزان نگرانی هایی که داریم چند روز مشخص را در زمان ثابت تعیین کرده و به این تمرین بپردازیم.

مرحله سوم:

حال نوبت نوشتن نگرانی های است که در آن لحظه به ذهنتان می رسد. این نگرانی ممکن است برای همان لحظه باشد یا برای آینده. لازم است همه آنها را بنویسید. سعی کنید نگرانیتان را به صورت واضح و شفاف بنویسید و چیزی را از قلم نیندازید. البته ممکن است از دل بعضی نگرانی ها، نگرانی های جدید دیگری را نیز شناسایی کنید. هیچ ایرادی ندارد حتما آنها را نیز یادداشت کنید.

مرحله چهارم:

بعد از اینکه تمامی نگرانی ها را مکتوب کردیم یکبار آنها را مجدد مرور می کنیم. یکی دیگر از مزیت های نوشتن این است که ما موارد ذهنی را به عینی تبدیل می کنیم. این کار کمک میکند موارد نوشته شده به واقعیت نزدیکتر باشد تا بتوانیم برای آنها راه حل های درست و واقعی تری پیشنهاد کنیم.

مرحله پنجم:

این مرحله تقریبا مهمترین مرحله در این تمرین است. در این مرحله باید نگرانی ها را به دو دسته کارساز و دردسرساز تقسیم کنیم.

نوشتن

برای این کار لازم است به همان نکته اصلی که پیشتر گفتیم توجه کنیم. برای تفکیک بین این دو دسته، کلمه کلیدی مهم عبارت است از سهم ما در بروز و یا عدم بروز آن رویداد. اگر آن موضوع در کنترل و اختیار ما بود آن نگرانی را در دسته نگرانی های کارساز قرار داده و اگر خارج از کنترل ما بود در دسته نگرانی های دردسر ساز قرار می دهیم.

مرحله ششم:

هم اکنون نگرانی ها را به دو دسته اصلی تقسیم کردیم. پیشنهاد می کنم با خیال راحت دردسرسازها را کنار گذاشته و به سراغ نگرانی های کارسازتان بروید. برای اینکه هر کدام از این نگرانی ها را برطرف کنید پیشنهاد های خود را بنویسید.

مثلا اگر برای پرداخت اجاره خانه نیازمند پول هستید و شرایط اقتصادی باعث شده نگران پرداخت به موقع آن باشید لازم است راههایی که می توانید درآمدنتان را بیشتر کنید را بنویسید و یا راه هایی که به وسیله آن می توانید قدری از هزینه را کاهش دهید.

مرحله آخر:

در این مرحله نوبت به انتخاب از بین راه حل های پیشنهادی است. بهترین ها را انتخاب کنید و سعی کنید آنها را انجام دهید.

کلام آخر:

احساسات ما از هر جنسی که باشند بسیار مهم هستند. یکی از مهمترین کارهایی که ما می توانیم برای بهبود وضعیت روانی و ارتباط بهتر با دیگران داشته باشیم رویارویی و توجه به احساساتمان است. با شناخت بهتر از احساسات خود و میزان تاثیری که در وضعیت روحی ما دارند می توانیم شرایط بهتری را تجربه کنیم و آرامش و سلامتی روحی و به دنبال آن بهبود عملکرد فیزیولوژی بدنمان را داشته باشیم.

امیدوارم با مطلب ” با نگرانی چطور برخورد کنیم؟ ” توانسته باشم قدری از تجربیاتم را به همراه روشی علمی برای مدیریت بهتر احساس نگرانی در اختیار شما قرار دهم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.