رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

برای دیابت و فشارخون این غذاها را مصرف کنید

این امکان وجود دارد که برای نیازهای هر دو بیماری، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، بدون اینکه خود را از غذاهای خوشمزه محروم کنید.

به گزارش اینتیتر به نقل از بهداشت نیوز، این امکان وجود دارد که برای نیازهای هر دو بیماری، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، بدون اینکه خود را از غذاهای خوشمزه محروم کنید.

نکاتی برای دیابتی ها و افراد مبتلا به فشار خون بالا

بسیار مهم است که به توصیه های پزشک خود در مورد آنچه که می توانید بخورید یا چه غذاهایی را باید کاهش دهید و از آنها اجتناب کنید، احترام بگذارید.جدای از آنچه می‌خورید، برخی عادات می توانند باعث ایجاد تفاوت بین سبک زندگی سالم یا سبک زندگی که در آن علائم دیابت و فشار خون بالا می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند،بشوند.یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها این است که هنگام تنظیم برنامه غذایی باید این کار را با متخصص تغذیه و پزشک خود انجام دهید. همچنین باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

از عادات بد مانند بی تحرکی و سیگار اجتناب کنید.
به دلیل داشتن قند زیاد، نباید الکل مصرف کنید.
غذاهای فرآوری شده یا آنهایی که در آب نمک خیس شده یا دودی شده اند را مصرف نکنید.
مقدار نمک را در وعده های غذایی خود کاهش دهید.به‌جای آن،می‌توانید از گیاهانی مانند پونه کوهی و رزماری برای چاشنی غذاهای خود استفاده کنید.
در طول روز، هر زمان که تشنه هستید، آب بنوشید.
قند و فشار خون خود را هر روز در زمان مشخصی اندازه گیری کنید.

رژیم غذایی برای افرادی که از دیابت و فشار خون بالا رنج می برند

از آنجا که هر دوی این اختلالات می توانند با هم ظاهر شوند، اما پیشنهاد خوبی است که به خوردن یک رژیم غذایی متعادل عادت کنید.اگر هم از دیابت و هم از فشار خون بالا رنج می برید، باید مراقب باشید که کدام غذاها و نوشیدنی ها را انتخاب می کنید.به عنوان یک قاعده کلی، رژیم غذایی شما باید با کمبود سدیم، چربی و کربوهیدرات مشخص شود.

غذاهایی که سرشار از فیبر محلول هستند

غذاهای غنی از فیبر سطح چربی را ثابت نگه می دارند و برخی از آنها را می توان به عنوان جایگزینی برای نمک استفاده کرد. در عین حال، فیبر به پیشگیری از یبوست و متعادل کردن فشار خون کمک می‌کند.از جمله غذاهایی که می‌توانند به فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ کمک کنند:
توفو
بلغور جو دوسر
آجیل
ماهی سالمون
سیب
هویج
روغن بذر کتان
غلات کامل
نخود و لوبیا خشک

سبزیجات

یک رژیم غذایی خوب همیشه حاوی سبزیجات است. با این حال، شما باید آنها را بدون نمک (یا با مقادیر بسیار کم) بپزید و از سرخ کردن آنها خودداری کنید. بهتر است آنها را به صورت خام، بخارپز یا پخته و چاشنی شده با گیاهان و ادویه جات مصرف کنید.

میوه

یک تصور غلط رایج وجود دارد که دیابتی ها نمی توانند میوه بخورند زیرا میوه شیرین است. برعکس، بیماران دیابتی به جای پرهیز از آنها باید آنها را برای تکمیل رژیم غذایی خود به روشی سالم مصرف کنند.

متخصصین تغذیه اشاره می‌کنند که میوه‌های تازه و کامل برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود،زیرا حاوی مواد مغذی متعددی هستند که به سلامت کلی بدن کمک می‌کنند.علاوه بر این،آنها بر سطح قند خون تأثیر نمی گذارند.همچنین میوه‌ها را می‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. آنها چاق کننده نیستند زیرا قند آزاد ندارند و می توانند فواید متعددی داشته باشند علاوه بر این که سرشار از مواد مغذی مختلف هستند.همچنین آنها حاوی فیبر هستند و عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

ماهی

خوردن ماهی سه بار در هفته برای سلامتی مفید است و برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا عالی است.بهترین ماهی‌ها،آنهایی‌اند که دارای چربی هستند زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ را فراهم می کند که مشکلات قلبی را کاهش می دهد و ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی را فراهم می کند.آنها برای تمام سلول ها و اندام های شما توصیه می شوند تا آنها را در شرایط خوبی نگه دارید. از جمله بهترین ماهی‌ها عبارتند از:

ماهی تن
هامور
ماهی سالمون
ساردین
ماهی خال دار
هاک

لبنیات کم چرب

اگرچه در این مورد اختلافاتی وجود دارد، اما به طور کلی گفته می‌شود که محصولات لبنی کم‌چرب منابع خوبی از کلسیم هستند و به کنترل قند خون کمک می‌کنند. بنابراین، در مصرف شیر، پنیر و ماست کم چرب تردید نکنید.

چند توصیه نهایی

باید مراقب غذاهای آماده و منجمد باشید، زیرا بیشتر آنها حاوی مقدار زیادی نمک هستند. علاوه بر این، باید به غذاهایی که قند کمی دارند توجه کنید زیرا ممکن است حاوی مقدار زیادی سدیم باشند (مانند برخی از تکه های جو دوسر برای صبحانه).هنگام خرید مواد غذایی به دقت توجه کنید و برچسب های تغذیه ای را روی هر چیزی که انتخاب می کنید بخوانید.

برای شروع،از بخش میوه و سبزیجات بیشتر خرید کنید.این باعث می‌شود که انتخاب غذاهای سالم برای شما آسان‌تر شود.فراموش نکنید که علاوه بر خوردن غذاهای سالم، باید سه بار در هفته ورزش کنید.لازم نیست ورزش حتما سخت یا شدید باشد. شما فقط باید سبک زندگی کم تحرک و عادت های بد خود را کنار بگذارید و با وجود دیابت و فشار خون بالا، بتوانید سبک زندگی سالم داشته باشید.

در نهایت، همیشه باید از توصیه هایی که پزشک (یا متخصص تغذیه) به شما داده است پیروی کنید. هر سوالی دارید از آنها بپرسید،حتی آنهایی که ممکن است فکر کنید بی ربط یا خیلی واضح هستند. همچنین، فهرستی از آنچه می‌خورید تهیه کنید تا پزشکتان ارزیابی کند که آیا رژیم غذایی شما مناسب است یا خیر.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.