بررسی سریال های تلویزیونی موفق عطاران در دهه هشتاد

اوج موفقیت رضا عطاران در سریال سازی ، دهه هشتاد رقم خورد او به فاصله ی کوتاهی چهار سریال ماندگار در تلویزیون ساخت.

به گزارش اینتیتر به نقل از سینماباز، خانه بدوش ، متهم گریخت ، ترش شیرین و بزنگاه که هرکدام از این سریال ها مخاطبین بازپخشش بیشتر از سریال های در حال پخش تلویزیون است نکته مهمی که عطاران در تمام این چهار سریال رعایت کرد پرداخت مینیمال گرایانه اش به قشر فرودست جامعه بود به همین دلیل کاراکترهای سریال هایش هیچ فرقی با مردم عادی آن قشر نمیکنند . در این پست به بررسی این چهار سریال ماندگار می پردازیم.

سریال خانه به دوش : این سریال برای ماه رمضان سال هشتاد سه ساخته شد سریالی که بدلیل روایت ساده اش چه در کارگردانی و چه در فیلمنامه باعث شد مخاطبین ارتباط بسیار خوبی با خانه به دوش برقرار کنند . خانه به دوش بر اساس کمدی موقعیت ساخته شد یعنی در دل قصه تلخ ، اتفاقاتی کاراکترها رقم میزنند که باعث ایجاد کمدی میشد از سخت ترین حالت های کمدی است چون در کمدی تیپیکال راحت تر میشود خنده ایجاد کرد اما در کمدی موقعیت باید فضایی از قبل برای بار کمدی کار ساخته شود . همکاری بازیگران به عنوان پارتنر کاراکتر ها را کامل کرد . عطاران در این سریال بازیگران تازه ای هم معرفی کرد در کنار آن بازیگران با تجربه ای مثل حمید لولایی ، علی صادقی و آناهیتا همتی در جای درستی از فیلمنامه آنها را گذاشت در نهایت بازی های یکدستی از بازیگران با تجربه و کم تجربه تر می بینیم که از این هوشمندی عطاران در کارگردانی اش می آید

سریال متهم گریخت : تقریبا همان گروه بازیگران اصلی در این سریال قرار دارند به جز حمید لولایی که به جای او سیروس گرجستانی کاراکتر اصلی مرد قصه را بازی میکند در این سریال هم عطاران به خوبی توانست مشکلات قشر فرودست جامعه را در دل یک قصه تلخ با موقعیت های کمدی بگوید . سیروس گرجستانی که کمتر او را در کارهای کمدی دیده بودیم در این سریال بازی درخشانی به یادگار گذاشت اما مشکل اصلی این سریال به چند قسمت پایانی اش برمیگردد زمانی که کاراکتر هاشم میمیرد و فضای تلخ پس از مرگ را شاهد هستیم که طبیعتا بار کمدی را سریال کم کرد اما پس از زنده شدنش دوباره وضعیت قصه به حالت قبلی برگشت ولی نتوانست در پایان بندی مثل خانه به دوش موفق عمل کند

سریال ترش شیرین : در این سریال عطاران از زاویه تازه ای به قشر فرودست جامعه پرداخت باز هم شاهد کمدی موقعیت های فراوانی در این سریال بودیم . تیم بازیگران این سریال از تجربه های موفق عطاران در سریال های متهم گریخت و خانه به دوش تشکیل شدند.

سریال بزنگاه: در بزنگاه عطاران نگاه بسیار تلخی دارد حتی این تلخی در تیتراژ اولیه اش نمایان است که سیاهی خاصی در رنگ بندی ها می بینیم بدون موسیقی خاصی تیتراژ اولیه طراحی شده . قصه اصلی هم تلخی زیادی دارد اعتیاد کاراکتر اصلی هم تلخی فیلم را بیشتر میکند میتوان گفت بزنگاه کمدی تلخ عطاران است که کمتر از بقیه سریال هایش شاهد موقعیت های کمدی هستیم . پس از سانسورهای فراوانی که برای بزنگاه رخ داد او دیگر تمایلی به ساخت سریال در تلویزیون نداشت و به عنوان بازیگر در سینما فعال شد

اگر از لحاظ بار کمدی این چهار مجموعه بررسی کنیم متوجه میشویم خانه به دوش از لحاظ موقعیت های کمدی موفق تر از مابقی آثار عطاران است

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.