رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بقا به هر قیمتی!

بزرگترین بازرگانان نفت جهان صدها میلیون دلار در پروژه‌های دوستدار جو مانند مزارع بادی، کودهای حیوانی و هیدروژن آبی سرازیر می‌کنند تا منابع جایگزینی برای سود فروش نفت دست و پا کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، صنعت انرژی با تهدید اگزیستانسیالیستی ناشی از تغییر جهت به سوی یک آینده بدون کربن مواجه است و تحت فشارهای رو به رشد سرمایه‌گذاران، دولت‌ها، فعالان محیط زیستی و تامین کنندگان فاینانس برای یافتن یک مدل کسب و کار پایدار قرار گرفته است.

برای شرکتهای بازرگانی نفت این چالش شدیدتر است زیرا حاشیه سود آنها به دلیل رقابت فزاینده، تفحص رگولاتوری و شفافیت فزاینده صنعت کوچک شده است. شرکتهای بازرگانی مانند ویتول و ترافیگورا در حال حاضر در مزارع بادی، هیدروژن، خورشیدی، فناوری خودروی برقی، سوختهای زیستی و بیومتان به عنوان جایگزین‌های احتمالی برای نفت که معمولا منبع اصلی سود عمده آنها بوده، سرمایه گذاری کرده‌اند.

اما مانند شرکتهای نفتی بین‌المللی بزرگ هنوز نمی‌دانند که مدل کسب و کار جدیدشان برای یک آینده دوستدار محیط زیست چه خواهد بود. این شرکتها با بهره برداری از فرصتهای جدید سودآور برای تامین انرژی و کالا درآمدزایی می‌کنند و به انجام کسب و کارهایی می‌پردازند که دیگران موفق نشده‌اند شناسایی کنند یا آن را پرریسک ارزیابی کرده‌اند.

راسل هاردی، مدیراجرایی ویتول اظهار کرد: پروژه‌های تجدیدپذیر به مقیاسی رسیده‌اند که آنها را فرصتهای سرمایه گذاری جذابی می‌سازد اما سرمایه زیادی برای شمار محدودی پروژه وجود دارد. یافتن پروژه مناسب با قیمت مناسب کار راحتی نیست.

تغییرات در صنعت خدمات مالی هم به جست و جو برای یافتن کسب و کار جدید، فوریت بخشیده است.

بانک فرانسوی ناتیکسیس نخستین بانکی بود که در سپتامبر برای قراردادهایی که دوستدار محیط زیست نیستند جریمه مالی داخلی تعیین کرد. این بانک اعلام کرد قراردادهایی که سبز طبقه بندی شده‌اند حداکثر ۵۰ درصد کاهش در میزان سرمایه‌ای که بانک برای حمایت از آنها باید نگه دارد دریافت خواهند کرد و قراردادهایی که دوستدار محیط زیست نیستند و در رده قهوه‌ای طبقه بندی می‌شوند با افزایش ریسک مواجه می شوند.

با اقدام بانک مرکزی اروپا در حمایت از پروژه‌های سبز، سایر بانک‌های اروپایی بزرگ هم به دنبال برنامه‌های مشابه هستند.

تجارت برق یک راه برای بهره برداری از تغییر سمت به سوی انرژیهای تجدیدپذیر است. شرکتهای ویتول و مرکوریا تیمهای برق قدرتمندی را در اختیار دارند اما سایر شرکتها تازه شروع کرده اند. ترافیگورا نخستین میز تجارت برق و تجدیدپذیرها را در نوامبر و ژانویه گشود و گروه گانوور تجارت برق را با یک میز اختصاصی در لندن مجددا آغاز کرد.

فناوریهای جدید انرژی تجدیدپذیر

ویتول یک گروه کاری داخلی برای بررسی فناوریهای جدید انرژی تجدیدپذیر و راه‌های مشارکت در یک اقتصاد دارای کربن پایین‌تر را ایجاد کرده است.

ویتول در اکتبر اعلام کرد این شرکت ۳۰۰ میلیون دلار برای سرمایه گذاری تجدیدپذیر اختصاص داده و تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه تخصیص داده شده است. همچنین یک مزرعه خورشیدی در آمریکا راه اندازی کرده و یک پروژه بادی از طریق یک جوینت ونچر با VLC Renewables در اوکراین دارد. این مزرعه بادی ۵۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد و زمانی که تکمیل شود یکی از پنج ژنراتور بادی بزرگ جهان خواهد بود.

پروژه‌های مشابه وجود دارند اما هزینه‌های آنها برای استفاده گسترده بسیار بالاست.

زباله هم از پتانسیل درآمدزایی جدید برخوردار است. ویتول در چندین استارت آپ شامل شرکتهایی که زغال سنگ و زباله پلاستیکی را به سوخت تبدیل می‌کنند، سرمایه گذاری کرده است. در آیداهو در پروژه‌ای سرمایه گذاری کرده که با استفاده از فضله گاو روزانه ۷۰۰ هزار فوت مکعب بیومتان تولید می‌کند.

شرکت معدنکاری و بازرگانی گلنکور تولید زغال سنگ را محدود و با استفاده از برق آبی، باد و خودروهای برقی، تولید دیزل را در برخی از معادن دورافتاده خود کاهش داده است.

ترافیگورا و گلنکور روی مواد برای باطری خودروهای برقی متمرکز شده اند. ترافیگورا بر همین اساس در شرکت معدنکاری فنلاندی ترافیم برای تولید نیکل و کبالت سرمایه گذاری کرده است.

گروه گانوور هم قصد دارد صدها میلیون دلار برای کاهش انتشار کربن در سه پالایشگاه اروپایی خود سرمایه گذاری کند و یک واحد سوخت زیستی در یکی از پالایشگاههای خود اضافه کند که از هیدروژن مازاد استفاده خواهد کرد.

این شرکت پس از این که امسال دو کارخانه اسپانیایی را خریداری کرد که روغنهای کهنه مانند روغن خوراکی را به سوخت زیستی تبدیل می‌کنند، به این حوزه متمرکز خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.