رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بهترین خودرو‌های کلاسیک و مفهومی عصر جت

بهترین و جالب‌ترین خودرو‌های کلاسیک و مفهومی دهه ۵۰ میلادی که به شکل جت، موشک و کوسه بودند را در این گزارش ببینید.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، دهه ۱۹۵۰ نمایانگر عصر خوش بینی بسیار پس از ریاضت سال‌های جنگ بود و این در هیچ کجا آشکارتر از ایالات متحده آمریکا نبود. در این گزارش قصد داریم به معرفی ماشین‌هایی با الهام از جنگنده‌های جت و راکت‌های فضایی با فناوری‌هایی مانند توربین‌های گازی، رانندگی خودکار و کنترل آب و هوا بپردازیم.

خودروی مفهومی ۱۹۵۱ Buick Le Sabre

خودروی Le Saber، یکی از قدیمی‌ترین اتومبیل‌های مفهومی جهان است و از تخیل رئیس طراحی جنرال موتورز، هارلی ارل نشات گرفته تا حدی که حتی او پس از نمایش، از این ماشین به عنوان ماشین روزمره خود استفاده کرد.

خودروی ۱۹۵۳ Ford XL۵۰۰

خودروی XL-۵۰۰ با جعبه دنده اتوماتیک دکمه ای، قرار بود رانندگی بدون دردسری را فراهم کند. این کار مانند رانندگی یک ماهی در یک کاسه قرمز بوده است، البته تهویه هوا باعث گرم شدن بیش از حد کابین نمی‌شده است.

خودروی ۱۹۵۴ Buick Wildcat II

ماشین Wildcat II با “بال پرواز” در جلو و ساخته شده با الیاف شیشه ای، هنگامی که در سال ۱۹۵۳ ظاهر شد برای آینده ساخته شده بود. روی قسمت مرکزی این کانسپت که تمرکز کنید می‌توانید ببینید که چقدر شبیه مدل اولیه کروت است.

خودروی کوپه De Soto Adventurer II ۱۹۵۴

نکته حائز اهمیت این خودرو این بود که سازندگان نمی‌خواستند خیلی به ظاهر آن بپردازند، در نتیجه خطوط تمیز خودروی ادونچرر بسیار کم است، اما چراغ‌های عقب به آنچه در آینده با مفاهیم Chrysler ارائه شد اشاره دارد.

خودروی ۱۹۵۴Ford FX Atmos

در قسمت جلوی این خودرو دو نیزه وجود داشت که باعث می‌شود ماشین به ماشین جلویی برخورد نکند و کنترل شود. عبارت FX در نام این خودرو مخفف Future Experimental است، عبارت اتمس هم از جو گرفته شده، به همین دلیل فورد گفت “این خودرو ناشی از تفکر خلاق آزاد و نامحدود” است. با یک سایبان شیشه‌ای، صندلی برای سه نفر و یک جفت باله به سبک هواپیما، این ماشین واقعا یک طراحی واقعی برای عصر جت بود.

۱۹۵۴ GM Firebird I

این خودرو اولین مورد از طرح مفهومی Firebird است. همچنین این خودرو دارای یک سیستم کنترل تک استیک است که از فرمان، گاز و ترمز توزیع می‌شود و از آنجا که در وسط ماشین قرار داشت، راننده یا سرنشین می‌توانست آن را اداره کند. در این خودرو نیرو از یک توربین گازی تامین می‌شد و می‌توانست از آن، برای تأمین انرژی یک خانه از طریق یک ژنراتور داخلی استفاده شود.

خودروی ۱۹۵۵ Lincoln Futura

خودروی Futura که بیشتر به خاطر بازی در سریال تلویزیونی بتمن شناخته شده است، با باله‌های جلو و عقب خود یک مفهوم فراموش نشدنی است. شرکت فورد ۲۵۰ هزار دلار هزینه ساخت این خودروی مفهومی ۳۰۰ اسب بخاری ۸ سیلندر دنده اتومات دکمه‌ای کرد.

۱۹۵۶ Buick Centurion

قسمت انتهایی خودروی Centurion به وضوح از یک جنگنده جت الهام گرفته شده است، در حالی که تمام خطوط آن در یک نقطه جمع شده اند. به جای آینه‌های عقب، این خودرو یک دوربین در عقب داشت که تصاویر را به صفحه روی داشبورد منتقل می‌کرد. در عین حال، قسمت بالای قسمت اتومبیل شیشه‌ای بود و فقط چند ستون نازک برای کمک به استحکام آن ساخته شده بود.

۱۹۵۶ GM Firebird II

خودروی کلاسیک Firebird II از تیتانیوم ساخته شده است تا در جاده‌های هدایت شونده سواری بدهد، بنابراین پیشگام اتومبیل‌های خودران امروزی این خودرو است.

خودروی ۱۹۵۶ GM XP-۵۰۰

اولین اتومبیل جهان با موتور پیستون آزاد، خودروی XP-۵۰۰ است که می‌تواند روغن حیوانی، گیاهی یا معدنی را بسوزاند و گاز‌های گرم را از طریق لوله به توربین پمپاژ کند و چرخ‌های عقب را به حرکت درآورد. مشکل این خودرو این بود که موتور ۲۵۰ اسب بخاری آن چنان صدایی ایجاد می‌کرد که راننده مجبور بود هنگام رانندگی از محافظ گوش استفاده کند.

خودروی ۱۹۵۶ Pontiac Club de Mer

این خودرو بیشتر از کوسه‌ها الهام گرفته تا هواپیما‌های جت، طراحی دماغه و دم خودروی Club de Mer با بدنه آلومینیومی دریایی بود.

خودروی ۱۹۵۷ Ford X-۱۰۰۰

خودروی کلاسیک X-۱۰۰۰ به گونه‌ای طراحی شده است که موتور می‌تواند در دماغه یا دم آن باشد. این کابین مجلل در حالی که یک تاج جمع شونده برای دو صندلی داشت، تلویزیون و های-فای را در خود جای داده بود که اجازه می‌داد اتومبیل به عنوان یک کوپه قابل تبدیل ارائه شود.

خودروی ۱۹۵۸ Ford La Galaxie

در خودروی La Galaxie در قسمت جلو سه صندلی مجزا و یک نیمکت برای سه نفر دیگر در عقب قرار داشت. در هر طرف یک درب بزرگ وجود داشت در حالی که سقف به سبک پروانه‌ای بود تا ورود و خروج راحت‌تر انجام شود. همه چیز بسیار جالب است، اما La Galaxie همان چیزی نبود که مشتریان می‌خواستند.

خودروی ۱۹۵۸ Ford X۲۰۰۰

تولید جانشین خودروی X۱۰۰۰ هرگز آسان نبود، اما باید بگوییم Alex Tremulis کالا‌هایی را با این طراحی خارق العاده ارائه داد. قرار بود X۲۰۰۰ آنچه در سال ۲۰۰۰ رانندگی خواهیم کرد را پیش بینی کند، اگرچه هرگز از مرحله مدل اولیه فراتر نرفت.

خودروی ۱۹۵۸ GM Firebird III

تا پیش از این، اتومبیل‌های مفهومی دهه ۱۹۵۰ از هواپیما‌های جت الهام گرفته شده بودند، اما این اولین خودرویی بود که مدل خود را از موشک‌ها و وسایل فضایی الهام گرفت. به همین ترتیب حتی از نمونه‌های قبلی خود بهتر بود و دارای هدایت خودکار، توربین ۲۲۵ اسب بخاری، کابین با کنترل آب و هوا و روشنایی اتوماتیک بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.