بهزیستی از معلولیت ۹ هزار کودک خدابنده ای پیشگیری کرد

رییس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: اجرای برنامه های غربالگری بینایی و شنوایی در این شهرستان سبب پیشگیری از نابینایی، ناشنوایی و کم‌شنوایی نزدیک به ۹ هزار کودک خدابنده ای شد واجرای برنامه های پیشگیری از معلولیت یکی از مهمترین شاخص های سلامت است.

به گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی بهزیستی شهرستان خدابنده، عصمت نصیری با بیان اینکه اقدامات پیشگیری از معلولیت مقدم بر درمان است، عنوان کرد: طبق آمار اداره ثبت احوال این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۱۲ کودک ۳ تا ۶ وجود دارد که در شش ماهه اول سال جاری بیش از ۷ ھزار و پانصد کودک غربالگری بینایی شدند و طی ھمین مدت بیش از یک هزار نوزاد نیز غربالگری شنوایی شدند.

وی با اشاره به استقرار ۲ دستگاه بینایی سنجی در مراکز مثبت زندگی تحت نظارت بهزیستی عنوان کرد: معاینه چشمی کودکان با استفاده ازE چارت انجام می شود مگر در مواقعی که کودکان ۳ ساله همکاری نداشته باشند و یا در روستاهای دور و صعب العبور که این امر با دستگاه بینایی سنجی انجام می شود.

این مسئول ضمن درخواست از شهروندان جهت انجام معاینه ی چشمی فرزندان خود خاطرنشان کرد: گاهی اوقات کودکان از سردرد، خستگی چشم، درد در ناحیه چشم و حتی وضوح پایین تصاویر رنج می برند و نسبت به آن شکایت دارند. در صورت برخورد با هر یک از این علائم، بهتر است کودک خود را برای معاینه نزد متخصص ببرند تا از هرگونه عاملی که باعث آمبلیوپی می شود پیشگیری کنند.

نصیری یادآور شد: تنبلی چشم هرچه دیر تر تشخیص داده شود درمان دشوارتر می شود و میزان بهبودی کمتر خواهد بود به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود ، دید کامل نخواهد شد و پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد .

وی در خصوص شنوایی نوزادان نیز بیان کرد: توصیه می شود خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان توجه بیشتری نشان داده چرا که اختلالات شنوایی نوزاد حتما باید قبل از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.