رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بهزیستی اصفهان: درآمد کودکان کار از مستمری ما بیشتر است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به لاینحل ماندن معضل کودک کار و خیابانی، گفت: مقابله با کودک کار و خیابانی مقابله با معلول است، درحالی که باید به علت بپردازیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا،‌ ولی الله نصر در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی که امروز (پنجشنبه ۲۳ تیرماه) برگزار شد، با اشاره به مسئولیت ۱۱ دستگاه در آئین‌نامه سازماندهی کودکان کار و خیابانی، اظهار کرد: با ظرفیتی که از طرف دادستانی ایجاد شده و تشکیل ۵ کارگروه تخصصی، اقدامات خوبی درحال اجراست، اما مهمترین مشکل ما تکرار چرخه ورود کودکان کار اتباع خارجی به کار و خیابان است که این معضل همچنان لاینحل مانده است.

وی گفت: مقابله با کودک کار و خیابانی مقابله با معلول است، درحالی که باید به علت بپردازیم، از جمله فقر، مشکلات اقتصادی و مهاجرت که باعث ورود برخی خانواده‌ها به حاشیه شهر شده و این خانواده به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی کودکانشان را به خیابان می‌فرستند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به مستمری ماهیانه نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد برای حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر، گفت: ما به طور میانگین می‌توانیم ماهیانه ۴۲۰ هزار تومان مستمری بپردازیم، درحالی که درآمد این کودکان خیلی بیشتر از مستمری ماهیانه ماست و گاهی حتی روزانه درآمد یک میلیون به بالا دارند. همین موضوع مشکلات ما را برای شناسایی و پوشش کودکان کار بیشتر می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید به معلولان به عنوان یک شهروند عادی نگاه شود، نه یک شهروند درجه دو، گفت: این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و اگر در سطح جامعه تلاش کنیم می‌توانیم حتما این مشکلات را حل کنیم.

نصر به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره و تصریح کرد: باید به این قانون به عنوان یک قانون مترقی احترام گذاشته شود، اما متأسفانه بیش از ۱۰ درصد این قانون اجرا نشده است و حتی بسیاری از دستگاه‌ها اصلا اطلاعی از این قانون ندارند. سرتیتر این قانون، اشتغال، مناسب سازی، رایگان شدن خطوط حمل و نقل و مستمری است که اجرا نشده و ما باید به عنوان مطالبه گر معلولان، اجرای مفاد این قانون را دنبال کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه هنوز برای حمل و نقل رایگان معلولان مشکل داریم، یادآور شد: در دوره‌های قبل مدیریت شهری اصفهان مصوبه‌ای برای حمل و نقل رایگان معلولان داشتیم که اجرا نشد، ضمن اینکه اعتباری برای خرید ۵ دستگاه ون مناسب سازی شده برای حمل و نقل معلولان تصویب شد اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی با انتقاد از اینکه یک معلول برای راه اندازی شغل هیچ امتیاز ویژه‌ای ندارد و مثل یک فرد عادی دیده می‌شود، گفت: این در حالی است که در ارائه خدمات به معلولان اجحاف می‌کنیم. در مناسب سازی فضاهای شهری، هنوز شاهد ساختمان‌هایی هستیم که پایان کار می‌گیرند، اما مناسب سازی اتفاق نیفتاده است.

نصر با بیان اینکه سازمان بهزیستی با توجه به شعار سال برنامه‌ای برای توانمندسازی جامعه هدف دارد، گفت: امسال اعتبارات تبصره ۱۸ نیز به سرجمع اعتبارات اشتغالزایی بهزیستی اضافه شده است. در حال حاضر پشت نوبتی ارائه خدمات به زنان فاقد سرپرست مؤثر صفر است، ولی در حوزه توانبخشی هنوز دچار مشکل هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان یکی از مشکلات کنونی مددجویان بهزیستی را تأمین اعتبار مسکن دانست و افزود: با توجه به رشد بی سابقه قیمت مسکن، هر روز و هر هفته افراد زیادی به دلیل مشکلات مسکن به ما مراجعه می‌کنند.

وی دیگر برنامه‌های امسال بهزیستی را گسترش اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها برشمرد و گفت: امسال قول به کارگیری نزدیک به ۵۰ روانشناس و مددکار را به ویژه برای شهرستان‌های محروم گرفته‌ایم. در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اضافه کردن گروه‌های همیار که بتوانند شغلی ایجاد کنند جزو برنامه‌های ماست، همچنین توسعه کمپ‌ها و مراکز نگهداری در دستور کار قرار دارد.

نصر از افتتاح مرکز ماده ۱۶ جدید در باغ فدک خبر داد و گفت: در گسترش کمپ‌های ماده ۱۵ نیز اتفاقات خوبی افتاد و در حال حاضر ۳ کمپ مخصوص زنان در استان داریم. ظرفیت خوبی در گسترش خانه‌های کودکان و نوجوانان داشتیم و تنها استانی هستیم که مرکز کودکان اعصاب و روان را در سطح کشور داریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.