رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

قیمت طلا و دلار در ماه محرم

در چهارمین هفته مرداد ۹۹ تلاطم قیمتی را در بازار‌های مالی مشاهده نکرده ایم، اما به طور کلی روند بازار سیر نزولی داشت و از میزان نوسان کمی برخوردار بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، آخرین هفته مرداد ۹۹ با نوسان قیمت سکه و ارز شروع شد به طوری که در ابتدای هفته شاهد کاهش نرخ سکه و ارز بوده ایم اما در اواسط هفته قیمت ها روند صعودی به خود گرفت که این افزایش ماندگار نبود و با کاهش قیمت در پایان هفته به کار خود پایان داد البته بازار سرمایه نیز همچنان روند نزولی هفته گذشته را پیش گرفته بود که در برخی از ایام و در ساعاتی محدود شاهد افزایش شاخص کل بوده ایم اما به طور میانگین میزان کاهش شاخص بیشتر از رشد کوتاه مدت آن بود.

هفته ای پر از نوسان برای نرخ دلار و یورو

درچهارمین هفته مرداد ۹۹ دلار و یورو شاهد نوسان قیمتی زیادی بودند، اما میزان این نوسان ها چشمگیر نبود به طوری که در اولین روز هفته دلار و یورو به ترتیب به مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰ تومان و ۲۶ هزار تومان بود که در روز‌های بعد روند قیمت افزایش یافت و در چهارمین روز هفته دلار با افزایش ۵۰۰ تومانی به نرخ ۲۲ هزار ۵۵۰ تومان رسید و یورو نیز ۷۵۰ تومان گران شد.

روند افزایش قیمت ارز پایدار نماند و در روز‌های پایانی هفته روند نزولی قیمت دلار و یورو از سر گرفته شد و در پنجشنبه (۳۰ مرداد ۹۹) دلار با کاهش ۱۵۰ تومان به قیمت ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید ویورو نیز ۱۵۰ تومان ارزان شد که به مبلغ ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد.

سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان نزدیک شد

هر قطعه سکه طرح جدید در اولین روز هفته با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۵۰ تومان به فروش رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با نرخ یک میلیون و ۲۶ هزار تومان خرید و فروش شد که با افزایش حدود ۳۰۰ هزار تومانی در روز دوشنبه (۲۷ مرداد ۹۹) به قیمت ۱۰ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید.

در آخرین روز هفته سکه با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به مبلغ یک میلیون و ۴۹ هزار تومان فروخته شد.

نوسان نرخ ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشت

نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: در آخرین روز هفته حباب سکه به ۴۵۰ هزار تومان رسید و اونس جانی طلا در اوایل هفته روند کاهشی داشت، اما در اواسط هفته شاهد افزایش اونس جهانی به میزان ۴۳ دلار بوده ایم که این روند پایدار نماند و در روز‌های پایانی هفته کاهش یافت به گونه ای که اونس جهانی حدود ۶۳ دلار با نوسان همراه بود.

او افزود: در چهارمین هفته مرداد ۹۹ هر قطعه سکه طرح جدید به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان با نوسان همراه بود همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در طول هفته تقریبا به میزان ۳۵ هزار تومان نوسان داشت.

بذر افشان تصریح کرد: بازار طلا و سکه در آخرین هفته مرداد روند ثابتی را در پیش نگرفت بلکه با نوسان در قیمت همراه بود به طوری که در روز‌های ابتدایی هفته قیمت طلا و سکه روند نزولی داشت ، اما در اواسط هفته بازار روند صعودی را به خود گرفته بود و در نهایت آخرین روزهای هفته کاری قیمت طلا و سکه به روند کاهشی بازگشت.

دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: در این هفته با نوسان نرخ ارز مواجه بودیم که بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشت وشاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه بودیم که تصور می‌شد این نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه رفته است در صورتی این چنین نبوده است چراکه در این دوران تنها یک درصد از این نقدینگی وارد بازار شده است و مابقی آن به در بازار‌های مالی دیگر سرمایه گذاری شده اند.

او بیان کرد: بازار طلا و سکه همچنان شاهد کاهش تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به میزان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است، اما میزان خرید سکه نسبت به هفته گذشته تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بذر افشان گفت: پیش بینی می‌شود اگر اونس جهانی طلا افزایش نیابد و خبر‌های تاثیر گذار اقتصادی را پیش رو نداشته باشم دور از انتظار است که افزایش قیمت را تجربه کنیم البته با ورود به ماه محرم امکان کاهش قیمت در برخی از ایام را خواهیم داشت.

بازار سرمایه با اصلاح قیمت به تعادل می رسد

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط لازم برای رشد و اقبال به بازار سرمایه در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۸ به دلیل اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی صحیح دولت و مسئولین اقتصادی سبب شد نقدینگی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی با کنترل سایر بازار‌ها به سمت بازار سرمایه سوق یابد.

او افزود: عدم تدابیر لازم برای ورود نقدینگی بیش از حد معقول به بازار سرمایه سبب اختلاف بین ارزش ذاتی و اسمی سهام شد که اگر ابزار‌هایی نظیر معافیت مالیاتی، ورود شرکت‌های جدید به بازار بورس، افزایش سرمایه در سهام‌ها و انتشار اوراق با محوریت بخش خصوصی در انتهای سال ۹۸ اتخاذ می‌شد در حال حاضر با تاثیر پذیر‌ی بیش اندازه ورود نقدینگی به بازار سرمایه مواجه نمی‌شدیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تاثیر پذیری بازار سرمایه سبب شد اغلب سهام صنایع و شرکت‌ها بیش از حد منطقی مورد معامله قرار بگیرند که این امر سبب شد دوره بازگشت سرمایه ۳۴ ساله برای یک سرمایه گذاری به طور متوسط ۳ درصد کاهش پیدا کند که در پی آن بازار نسبت به انتشار هر خبری حتی خبر مثبت در این هفته همچنان با ریزش شاخص همراه بود در صورتی این چنین اخبار در ۲ ماه گذشته سبب رشد شاخص بورس می شد.

آقابزرگی بیان کرد: به نظر می‌رسد دوره اصلاح قیمت در بازار ادامه دار باشد چراکه لازم است اختلاف‌هایی که در ارزش سهام‌ها وجود دارد به منظور شفاف سازی اصلاح قیمت در بازار انجام شود و انتطار نداریم اُفت شاخص ۳ تا ۴ درصدی به صورت پیاپی داشته باشم، اما پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده روند بازار نزولی باشد چراکه بازار بورس به تعادل واقعی خود روز به روز نزدیک‌تر می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.